הנקמה הוגשה קרה: כך מושאלי זניט פגעו אנושות במועדון

ארטיום דזיובה
ארטיום דזיובה | Gettyimages

דזיובה ושאטוב סופסלו, הוזנחו והושאלו עם סעיף לפיו יש לשלם 10 מיליון רובל כדי שיוכלו לשחק מול קבוצתם. כשהכסף הועבר, מנצ'יני הובך וחלום ליגת האלופות התרחק. יוכין על אחת הנקמות הגדולות שידע עולם הכדורגל

(גודל טקסט)

היה לכם מתישהו בוס בלתי נסבל? מנהל שתיעבתם בכל נפשכם? אולי אתם נאלצים להתמודד איתו ממש בימים אלה ומסתתרים הרחק מעיניו כאשר קוראים את המאמר הזה? כמה הייתם מוכנים לשלם כדי לנקום בו ולהרוס לו את השנה? מה הסכום שהייתם מוציאים מכיסכם כדי לגרום לפיטוריו? שאלה מעניינת, לא?

בכלל, אנשים אוהבים לדמיין נקמה. מכל התסריטים בעולם הספורט, נקמה מתוקה תמיד זוכה לתהודה הגדולה ביותר. מה יכול להיות יותר טוב משחקן שמוכיח את ערכו במשחק גורלי נגד האקסית שלא ספרה אותו, כמו אלברו מוראטה בחצי הגמר בין יובנטוס לריאל מדריד ב-2015, למשל? ובכן, זה יכול להיות אפילו חזק יותר. לעתים נדירות מקבלים שחקנים הזדמנות לנקום בקבוצה שלהם עצמם ובמאמן אותו הם מתעבים במיוחד. לזניט ורוברטו מנצ'יני זה קרה העונה, ולא פעם אחת – אלא פעמיים. מתברר שיש כוכב שמוכן לשלם המון, תרתי משמע, כדי לקבור אותם עמוק ככל הניתן.

צריך להבין את הסיטואציה. זניט היא הקבוצה העשירה ביותר ברוסיה בפער ניכר, בזכות המימון מהקונצרן גזפרום שנמצא בבעלות ממשלתית. השאיפה המוצהרת שלה היא זכייה בליגת האלופות, אלא שכדי לנסות ללכת רחוק במפעל האירופי, צריך קודם כל להעפיל לשם, ובכך כשלה זניט הן ב-2016 והן ב-2017. פעמיים ברציפות היא סיימה במקום השלישי, כאשר היו לרוסיה שני כרטיסים לצ'מפיונס ליג. זה היה פיאסקו מהדהד, ובקיץ האחרון הובא רוברטו מנצ'יני על מנת לתקן את המצב.


הגיע לזניט אחרי שנתיים מחוץ לליגת האלופות במטרה לתקן. מנצ'יני (Gettyimages)

האיטלקי קיבל תקציב נרחב, שינה לחלוטין את הסגל כולל החתמת חמישה כוכבים ארגנטינאים יקרים ויצא לדרך. אחרי מספר תוצאות חיוביות בפתיחה, נדמה היה כי האליפות מונחת בכיסו. וליגת האלופות? זה כבר מובן מאליו. העונה, בעקבות השינויים שהנהיגה אופ"א, שולחת רוסיה שתי נציגות הישר לשלב הבתים, המקום השלישי מוביל למוקדמות. זה היה הלך הרוח. ואולם, הסתבר כי המציאות שונה בתכלית.

מנצ'יני נכשל לחלוטין ביצירת תלכיד קבוצתי, הן על הדשא והן בחדר ההלבשה. המזל אזל במהרה, התוצאות הלכו והידרדרו, היתרון בטבלה נעלם והמחנאות חגגה. בין היתר, לא הצליח המאמן למצוא שפה משותפת עם שני שחקנים רוסים דומיננטיים. את אלכסנדר קוקורין הוא אמנם החזיר לדרך המלך, אבל ארטיום דזיובה ואולג שאטוב סופסלו והוזנחו. והם הרי דווקא שמחו לראות את מנצ'יני מלכתחילה, במיוחד שאטוב שהיה מסוכסך עם קודמו, מירצ'ה לוצ'סקו. אבל מנצ'יני בקושי דיבר איתם, הושיב אותם בקצה הסגל ולקראת פגרת החורף היה ברור שהם חייבים לברוח על מנת לשמור על סיכוי מינימלי להיכלל בסגל רוסיה למונדיאל. את גביע הקונפדרציות שניהם החמיצו, וממש לא נהנו מאהדתו של המאמן הלאומי סטניסלאב צ'רצ'סוב.

אז שניהם עזבו בהשאלות בפברואר. שאטוב נדד לקרסנודאר, היריבה הישירה בצמרת. דזיובה חתם בארסנל טולה הצנועה והתאחד עם המאמן המונטנגרי מיאודראג בוז'וביץ', איתו כבר עבד פעם ברוסטוב. בהסכמי ההשאלה של השניים הוכנס סעיף לפיו יוכלו ליטול חלק במפגש מול קבוצת האם רק אם ישלם מועדונם לזניט 10 מיליון רובל. והמילה מיליון קצת מרתיעה עבור מי שלא מכיר את רוסיה, אבל בפועל הסכום אינו מפלצתי – בדולרים מדובר בכ-160 אלף.

בשלב זה, לוקומוטיב מוסקבה כבר ברחה בפסגה, זניט התקשתה מאוד בקרב על ליגת האלופות, קוקורין קרע רצועות בברכו וגמר את העונה וכל נקודה הפכה לקריטית. שאטוב היה הראשון שנכנס לבמה על מנת לנקום, בתחילת אפריל, כאשר קבוצתו התארחה אצל זניט. לקרסנודאר, מועדון שהוקם על ידי אחד הטייקונים העשירים ברוסיה, אין בעיות מזומנים – אז היא שילמה ברצון 10 מיליון רובל, שלחה את שאטוב למגרש "הביתי" שלו, וקיבלה ממנו שער בניצחון 1:2. היה זה שערו הראשון והיחיד עד כה העונה. לא דבר של מה בכך – השער היחיד שהבקיע קשר זניט הובקע מול זניט.


שאטוב מול זניט. שולמו 10 מיליון רובל ברצון כדי שישחק (Gettyimages)

אלא שהסיפור המרכזי התרחש אתמול. שאטוב הוא שחקן שקט יחסית, אבל דזיובה תמיד עשה כותרות גדולות. הוא אוהב להיות באור הזרקורים, נהנה עד הגג מתשומת הלב. האפשרות לנקמה העניקה לו מוטיבציה אדירה וכל התקשורת הרוסית דנה בשאלה הגורלית – האם ישותף מול זניט ומנצ'יני? לארסנל טולה אין מרווח תמרון כלכלי והיא שמרה את הקלפים קרוב לחזה. עד אתמול בבוקר לא הייתה תשובה חד משמעית, אך לפי השמועות הסכים דזיובה לשלם מחצית מהסכום הדרוש בעצמו כדי להיות על המגרש. וזה מה שקרה. החלוץ הוציא כ-80 אלף דולר כדי לכסח את הקבוצה לה שייך כרטיסו ואשר עדיין משלמת חלק משכרו. בעצם, במובן מסוים שילמה זניט לדזיובה כדי שישחק נגדה.

כאשר עלו הקבוצות לאצטדיונה של טולה, שרו האוהדים המקומיים את שמו של דזיובה. אוהדי זניט, שהיללו אותו עד לא מכבר, הגדירו אותו בשלט גדול כ"זונה". הם היו רוצים לראות אותו במדים הנכונים, כי בחוד של מנצ'יני עלה אנטון זבולוטני, רכש בינוני מינוס מקבוצה הקטנטנה טוסנו, אשר עדיין לא מצא את הרשת אפילו פעם אחת בחולצת זניט. זה היה מצב מביך, כמעט אבסורדי. לא היה קשה לראות שהשיקולים של מנצ'יני היו מוטעים באופן קיצוני. בזניט ידעו טוב מאוד מה מצפה להם. דזיובה שילם, והוא השתוקק לקבל את התמורה המלאה בדמות נקמה מתוקה כדבש.


"השתוקק לקבל את התמורה בדמות נקמה מתוקה כדבש". דזיובה (Gettyimages)

המשחק היה צפוי להיכנס לפנתיאון עוד לפני שריקת הפתיחה, וכך אכן היה. כבר בדקה ה-3 בישל דזיובה את שער היתרון של טולה. לאנדרו פארדס השווה הישר מנקודת הקרן, אבל על סף השריקה להפסקה השתתף דזיובה בהתקפה טובה נוספת, בילבל את הגנת זניט – וארסנל סיימה את המחצית הראשונה ביתרון 1:2. הדרמה נמשכה במחצית השניה כאשר טולה נותרה ב-10 שחקנים, ואז הגיע המהפך של דאלר קוזיאייב. הקשר הנהדר של זניט נכנס כמחליף, השווה בדקה ה-82, השלים צמד בדקה ה-84 והביא לכאורה את הנקודות לזניט.

מנצ'יני היה על סף ניצחון שלישי רצוף, אבל דזיובה לא קנה את התסריט הזה. גם בנחיתות מספרית, הוא חלם על השער – וזה הגיע בדקה ה-88. החלוץ הגבוה הספיק להגיע ראשון לריבאונד, דחק את הכדור לרשת ורץ לחגוג עם בוז'וביץ' אל מול הספסל המיואש של הפייבוריטית. הוא הצביע על חולצתו אל מול עיניו של מנצ'יני וסינן כמה מילים עסיסיות. הנקמה הושלמה.

איבוד הנקודות עלה ביוקר לזניט, שהידרדרה שוב למקום הרביעי, כאשר נותרו שלושה מחזורים לסיום. סיכוייה להעפיל לליגת האלופות קטנים, בגלל השערים שכבשו מולה שאטוב ודזיובה. ואולי למנצ'יני לא ממש אכפת, כי הוא כבר חושב על המשרה החדשה כמאמן נבחרת איטליה, אבל מבחינת המועדון זו מכה אנושה. אפשר לדמיין את קבלת הפנים לדזיובה כאשר יחזור בעוד פחות מחודש מההשאלה עם חיוך רחב על הפרצוף, בדרך הבטוחה לסגל רוסיה במונדיאל.


הנחית מכה אנושה על זניט ויחייך כל הדרך למונדיאל (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי