דו פרצופי: סיידובה סומא הוא חידה שמכבי חיפה צריכה לפתור

סיידובה סומא
סיידובה סומא | Gettyimages

כוכב בנבחרת גינאה, אבל כישלון בפרטיזן בלגרד, כובש בצרורות, אך בעייתי עם אלכוהול, תורגל כפליימייקר, אבל עצלן ללא הכדור. יעקב זיו מביא את סיפורו של הקשר החדש בכרמל, שיכול לעשות צרות או להציל את שחר

(גודל טקסט)
הקשר הגינאי סיידובה סומא, שחתם במכבי חיפה, היה אמור להיות הליאו מסי של הכדורגל האפריקאי. שחקן שמגיל 13 נחשב לדבר הבא בכדורגל העולמי, לפחות אצל ראשי קבוצת אייאקס קייפטאון מדרום אפריקה שגילו אותו ב-2004. הקבוצה נתקלה בו לגמרי במקרה כששיחקה בגינאה בליגת האלופות של אפריקה מול פלו סטאר המקומית. יו"ר אייאקס אז, ג'ון קומיטיס, סיפר על הנסיבות בהן התגלה הקשר סומא. "שיחקנו בקונקרי בגינאה. לקחו אותנו למגרש חולי, חום איימים, נשרים חגו מעל והיתה לחות מזעזעת. שאלנו את הגינאים האם אפשר להתאמן באיצטדיון עצמו והם אמרו לנו 'זה האיצטדיון".


אבל היה גם קסם באיצטדיון. קומיטיס סיפר שבמהלך האימון כמו בסיפור סינדרלה מאחורי אחד השערים עמד ילד ששיחק עם כדור טניס. "חצי שעה הוא הקפיץ את הכדור והוא נפל לו אולי שלוש פעמים. הוא השתמש ברגליים, בברכיים, בגב ובצוואר. לא יכולתי להאמין", אמר קומיטיס. המאמן שלו דאז, גורדון איגסונד, בא אליו במהלך האימון ואמר לו 'תגיד, ראית את הילד הזה?'. קומיטיס נזכר: "קראנו לילד ודיברנו איתו צרפתית. הוא אמר שהוא בן 12 (למרות ששיקר והיה בן 13 וחצי אז). שיתפנו אותו במשחק של חמש על חמש עם השחקנים הבוגרים באותו אימון ואף שחקן שלנו לא הצליח לקחת ממנו את הכדור".


קייפטאון ביררה היכן הילד גר והסתבר שלא רחוק, בכפר הסמוך. הקבוצה לקחה אותו מהאימון באוטובוס היישר לכפר והיו"ר ניגש לשוחח עם אימו ואמר לה שהם מעוניינים בבן שלה. לאחר מכן הוא הזמין את אחיו הבוגר לבית המלון. המשפחה הסכימה אחרי מסע שיכנועים לשלוח את הילד הנמוך והצנום לאקדמיה של הקבוצה בקייפ טאון בדרום אפריקה. אחרי שמונה חודשי ביורקרטיה שהקשתה על הבאת סומא הילד הגיע. אימון אחד עם קבוצת הילדים הספיק להחלטה לקדמו לקבוצה עד גיל 17. הוא הפך לפליימייקר, אבל מאמנים במועדון טענו שהוא עצלן ולא אוהב להתאמן בלי הכדור.


סומא במדי אייאקס קייפטאון. עשה קסמים במגרש החולי (Gettyimages)
סומא במדי אייאקס קייפטאון. עשה קסמים במגרש החולי (Gettyimages)


הבעיה הראשונה בה נתקלו לאורך הקריירה של סומא היתה שהוא מעין דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד. שחקן כוכב בנבחרת שלו, שכבש 7 שערים ב-26 הופעות, אבל בקבוצות למעט עונה אחת בסלובן ברטיסלבה היה כישלון. בקייפטאון החליטו להשאיל אותו לאיקפה ספורטינג ופ.צ. קייפטאון, שם החל לשחק בהרכב בגיל 17, אבל מצא עצמו מהר מאוד על הספסל מתוסכל. בגיל 19 באייאקס קייפטאון חשבו אפילו לאזרח אותו, לאחר שהיה כבר חמש שנים במועדון. אחרי מספר משחקים בודד בקבוצה הבוגרת (10 הופעות, שער אחד) החליטו שאם לא ישאירו אותו לפחות יעשו עליו קופה.


ארול דיקס, מאנשי הנהלת המועדון, היה בעל קשרים עם קבוצות במזרח אירופה. הוא לקח אותו לניטרה הסלובקית ולאחר מכן לסלובן בראטיסלבה, שרכשה אותו בכסף קטן במונחים של אז, שני מיליון ראנד דרום אפריקאי (שווה ערך ל-115 אלף יורו כיום). בבראטיסלבה עדיין חשבו שהילד חייב שפשוף נוסף והשאילו אותו לקבוצה הכווייתית אל קדסיה, שם הרוויח כ-14 אלף יורו לחודש. הסלובקים החזירה אותו בעונת 2016/17, בה הפך לשחקן היקר ביותר שלהם ולמלך השערים עם 20 כיבושים ב-29 משחקים. במקביל, הפך גם לאחד מכוכבי הנבחרת שלו כאשר שיחק במדי גינאה באליפות אפריקה שנערכה בגינאה המשוונית ב-2015, והצטרף לאחיו שכבר שיחק בנבחרת. כבר ב-2013 עשה את הבכורה שלו בנבחרת, אבל השיא היה באליפות אפריקה שם היה אחד מכוכבי הטורניר.


סומא הוא שחקן שצריך לפענח אותו, לטפח אותו, לתת לו הרגשה בייתית. בפרטיזן בלגרד התרשמו מהקשר נמוך הקומה בעל השליטה המדהימה בכדור והמסירות הנפלאות וביולי 2017 החליטו לרכוש אותו ולהחתים אותו על חוזה לשלוש שנים. הם שילמו עליו יותר מכל שחקן אחר שהגיע למועדון, 1.65 מיליון יורו ושכר של כ-550 אלף יורו לעונה, וסוכנו קיבל בונוס של 250 אלף יורו על העברתו. לא רע לילד שבסך הכל הגיע להקפיץ כדור טניס קטן בגיל 13 וחצי באימון של אייאקס קייפטאון בקונקרי.


סומא. דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד (Gettyimages)
סומא. דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד (Gettyimages)


השידוך בינו לפרטיזן היה אמור להיות השיחוק הגדול של הקבוצה, אבל התברר ככישלון טוטאלי. "סומא אף פעם לא הצדיק את המחיר ששולם עבורו", אומר מיכאל אוטודיץ' מהעיתון "ספורצקי ז'ורנאל" לספורט1. לדבריו: "אנחנו לא יודעים מה הסיבה. אם זה היה מאמן או טקטיקה, הקבוצה הרי החליפה מאמן וטקטיקה ועדיין שום דבר לא עזר. השחקן גילה חולשה נוראית". לדברי הכתבים שמסקרים את פרטיזן, היא החליטה לרכוש את השחקן רק בגלל ששמעה שהכוכב האדום מרחרחת סביבו. בתקופת המנהל הספורטיבי של המועדון ושחקנה לשעבר של מכבי תל אביב בעונת 2009/10 איביצ'ה אלייב הקבוצה רכשה גם את סומא, אבל עוד 34 שחקנים הגיעו. את הקבוצה עזבו 56 שחקנים מאז 2016 כאשר 33 מהם לא הכניסו למועדון אפילו שקל אחד. אילייב מואשם בטעות של רכישת סומא, אבל הוא עדיין משמש בתפקיד.


סומא לא שיחק מעולם יותר משניים או שלושה משחקים רצופים בפרטיזן, מכיוון שאיכזב בכל פעם מחדש. בעונה החולפת הוא שיחק 31 משחקים בקבוצה, כבש חמישה שערים ובישל עוד שניים בכל המסגרות, ורובם בחצי הראשון של העונה בה סבל מפציעות, אבל היו שמועות עליו שהוא מכור לטיפה המרה ושיש לו בעיות מנטליות. העונה שיחק בתשעה משחקים בכל המסגרות ורשם שער ובישול. בהכנות לעונה החדשה הוא נראה בכושר טוב והיתה תקווה שישתנה, אבל מהר מאוד חזר לסורו. עיתונאים בסרביה אמרו עליו: "בהתחלה הבעיה היתה פיזית כי השחקן לא היה כשיר במאה אחוז. אחר כך בעיה טקטית ונטען עליו שהוא משחק איטי מדי". אגב, אוהדי פרטיזן סולחים לאילייב שהביא את סומא וכשלונות אחרים מכיוון שבתקופה שלו הקבוצה זכתה באליפות ושני גביעים בתקופה שהוא עובד. "אף אחד לא מבין למה סומא מצוין בנבחרת וחלש בפרטיזן", אמר אוטודיץ'.


ייתכן ששינוי הקבוצה יעשה לו רק טוב. בסרביה פורסם שפרטיזן בונה על כך שתהיה לו עונה טובה במכבי חיפה ובקיץ הקרוב הירוקים ישלמו עליו כ-750 אלף יורו, מה שיכסה חצי מההוצאה עליו.


סומא. בפרטיזן שמחים שהוא עוזב (Gettyimages)
סומא. בפרטיזן שמחים שהוא עוזב (Gettyimages)


בקיץ דיבר סומא על מצבו בקבוצה ואמר כי הוא יודע שחלק מהשחקנים ומנהלי הקבוצה רוצים שילך: "אני לא מתכוון להתחנן בפניהם. אני עובד קשה לעונה החדשה, אבל לא יודע אם אשאר", צוטט בתקשורת הסרבית. במהלך העונה שעברה הצליח להרגיז את האוהדים אחרי שפרסם תמונה של רכב מפואר מתוצרת דודג' באינסטגרם שהיה ברשתו וגרם לאוהדים לצאת נגדו. חלק מהאוהדים כתבו לו בתגובה: "הגיע הזמן שתתחיל לכבוש עבורנו במקום להעלות תמונות של מכוניות פאר שקנית בכסף הגדול שאתה מרוויח". אחרים הציעו לו לעזוב את פרטיזן, אבל הוא כתב להם: "אל תבואו לכאן עם הערות כאלה". אחד האוהדים העיר לו באותו פוסט: "לא אכפת לי שאתה רב כאן עם האוהדים. מה שאני רוצה לראות ממך זה שערים, בישולים, מלחמה על המגרש. כל המצבים האלה לא קיימים במשחק שלך אז למה אתה מתגונן?". אם אותו אוהד רצה לראות את סומא נלחם הוא קיבל את זה במחזור ה-31 שנה שעברה, כאשר השחקן הורחק בדרבי נגד הכוכב האדום שהסתיים בהפסד 2:1.


View this post on Instagram

A post shared by Seydouba Soumah ⚽️ (@seydoubasoumah) on

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי