הבועה התנפצה: האיחוד שמאפשר לראיין באבל להגשים את הציפיות

ראיין באבל
ראיין באבל | AFP

כשקומאן אימן את הנער בן ה-17 באייאקס, נראה היה שהשמיים הם הגבול. ליברפול קפצה על המציאה, אלא שהקשר סבל מבניטס, כמו בניון, ונעלם. בגיל 31, תחת אותו קומאן, הוא המנהיג של הולנד. יוכין על פריחתו המחודשת

(גודל טקסט)

למאמן עשויה להיות השפעה עצומה על קריירה של כדורגלן. האיש הנכון מסוגל לקדם אותך, גם כנגד כל הסיכויים, אבל אם אתה לא מוצא שפה משותפת עם הבוס, הכל עלול להתרסק. ראיין באבל חווה זאת על בשרו בליברפול.


לאוהדים בישראל זכורה התמונה המשותפת שלו עם יוסי בניון בקיץ 2007, כאשר השניים חתמו באנפילד. המנג'ר רפא בניטס הציג שתי שניהם בגאווה וכולם חייכו מאוזן לאוזן. בדיעבד, התברר כי שני הכוכבים לא סבלו את הספרדי. טענותיו של בניון ידועות היטב, אבל הוא לפחות עשה קריירה מעולה במדים האדומים. לעומתו, באבל פשוט נבל. הוא מיעט מאוד לפתוח בהרכב, כמעט ולא מצא את הרשת וברח בינואר 2011 עם תווית של פוטנציאל לא ממומש. הוא הגיע לפרמייר-ליג על תקן אחד הכישרונות המבטיחים בעולם לגילו, ועזב כסתם שחקן בינוני מינוס.


ההולנדי לא היסס להאשים את בניטס בגורלו. "הייתי בן 20 כאשר הגעתי לאנגליה, ובגיל כזה שחקנים זקוקים לסיוע. אף אחד לא עזר לי, הייתי לבד לגמרי. אפילו לכריסטיאנו רונאלדו היה קשה במנצ'סטר יונייטד בהתחלה, ואלכס פרגוסון עזר לו. בי טיפלו גרוע. המאמן וצוותו לא נתנו לי עצות נכונות", הוא הצהיר.



בניון ובאבל. לשניהם היו טענות קשות נגד בניטס (Gettyimages)


אז מי המאמן האהוב והטוב ביותר מבחינת באבל? תשובה פשוטה וחד משמעית – רונאלד קומאן. בלם העבר הבלונדיני העניק לבאבל את הופעת הבכורה במדי איאקס בתחילת 2004, כחודש בלבד אחרי יום הולדתו ה-17. היה זה לא צפוי לחלוטין. מרקו ואן באסטן, שאימן אז את באבל בקבוצת הנוער, ניגש אליו ואמר: "מחר אתה עולה לסגל הבכיר". וכך היה. קומאן התרשם מאוד מהביצועים, זרק את הנער למים העמוקים במשחק הליגה מול דן האג, וקיבל ממנו בישול. אגב, הכובש היה ניקולאה מיטיה הרומני, שהיה אמור להתפתח לכוכב בזכות עצמו, אבל לא עשה דבר ונעלם במעמקים. המקרה שלו רק מדגיש את הסכנה הגדולה להתפרקות טוטאלית. בהשוואה למיטיה, באבל הוא בר מזל שעשה קריירה מקצוענית ארוכה.


יש להניח כי עם קומאן ההצלחה הייתה גדולה הרבה יותר. הבוס אפילו מצא עבורו את המשבצת הנכונה, בניגוד מוחלט לרצונו של החניך. באבל, ששיחק כחלוץ מרכזי בנוער, שולב בקבוצה הבוגרת של איאקס באגף השמאלי, ולא ממש אהב את השינוי. למרות זאת, הוא הגיע לליברפול כקיצוני, וכך הוגדרה הקריירה שלו. רק עכשיו, במבט לאחור, הוא השלים עם הגזירה: "תמיד ידעתי לשחק במרכז, ואני טוב עם הגב לשער, אבל ברור שאת הרושם החזק ביותר עשיתי באגף. זה מה יש". ועכשיו, 13 שנה אחרי שקומאן התפטר מאיאקס בתחילת 2005, חל גם האיחוד המיוחל.


זה יכול היה לקרות קודם, כי קומאן היה ברשימת המועמדים לאמן את נבחרת הולנד כבר אחרי עזיבתו של לואי ואן חאל בתום מונדיאל 2014. במקום זאת, ההתאחדות בחרה את חוס הידינק, ולאחר הכישלון הידוע מראש קודם למשרה דני בלינד. ההמשך ידוע – הולנד התרסקה במוקדמות יורו 2016 ולא העפילה גם לגביע העולם ברוסיה. הכתומים חווים את התקופה הקשה ביותר בעשורים האחרונים וחילופי הדורות לא עוברים חלק בלשון המעטה. ואולם, עם קומאן יש תקווה מחודשת, ובאבל מאושר עד הגג. עם המנטור האהוב, הוא הפך לפתע לאחד המנהיגים בסגל הלאומי.



לא רק מנהיג בנבחרת, אלא גם המבוגר האחראי (Gettyimages)


כי המינוי של קומאן התרחש בעיתוי מוצלח מאוד מבחינתו. שנים ארוכות מהקריירה של באבל התבזבזו לחלוטין. אחרי שעזב את ליברפול, אותה הוא עדיין אוהב בכל ליבו, לא הצליח ההולנדי בהופנהיים, בילה תקופה קצרצרה בחזרה באייאקס, נדד לקסימפאשה הטורקית בה שיחק בהדרכתו של שוטה ארבלדזה, עשה לביתו בליגה באיחוד האמירויות, ואז חזר במפתיע לאירופה בשורות לה קורוניה הספרדית. ואז, בינואר 2017, הוא קיבל החלטה מסוכנת מאוד לחתום בבשיקטאש – וההימור הצליח.


בזכות המאמן שנול גונש, באבל פרח. הוא תרם לזכיה באליפות בחצי השנה הראשונה שלו באיסטנבול, והיה נפלא גם בעונה שעברה, עם 15 שערים בכל המסגרות – המאזן הטוב ביותר בחייו. ההולנדי היצירתי קיבל חופש פעולה, הרשית פעמיים בליגת האלופות בדרכם המפתיעה של הנשרים לשמינית הגמר, וזה היה הרגע בו קומאן קיבל לידיו את הנבחרת. היה ברור שהאיחוד יעניק לבאבל מקום של כבוד בסגל, אבל המציאות עלתה על כל התחזיות האופטימיות. חשיבותו עצומה.



באבל חוגג בשנה שעברה. המציאות עלתה על התחזיות האופטימיות (AFP)


אין יותר וסלי סניידר, אריאן רובן ורובין ואן פרסי, ובאבל – תאמינו או לא – הוא השחקן המבוגר ביותר של הולנד וגם בעל מספר ההופעות הגבוה ביותר בסגל הנוכחי. הוא המנוסה מכולם, ובכושרו הנוכחי הוא שורף את האגף. התמונה עם בניון מרגישה כמו היסטוריה עתיקה, אבל הבחור רק בן 31. פעם הוא היה על תקן שחקן עבר, אך יש לו עוד לא מעט שנים לתרום לכתומים. סמלי כי הוא הבקיע כאשר קומאן השיג את נצחונו הראשון בתפקיד, 0:3 על פורטוגל. סמלי גם שהוא הצטיין והבקיע במשחק הראשון בליגת האומות, גם אם צרפת הצליחה לרשום בסופו של דבר ניצחון דרמטי 1:2 לפני חודש.


הערב הוא יפגוש את גרמניה (21:45, שידור ישיר בספורט4) ובאמסטרדם מקווים שהמפגש עם היריבה המושבעת יזניק את הנבחרת לדרך חדשה. ניצחון יוקרתי על החבורה המוכה של יואכים לב יעניק בטחון עצמי שכה חסר בשנים האחרונות, ובאבל ישמח מאוד להיות שותף לחגיגה. יש לו כבר ארבעה שערים בליגה הטורקית העונה, כולל ביצוע פנומנלי בדרבי מול פנרבחצ'ה שיככב בלקט הרגעים היפים של השנה. קומאן סומך עליו ומאמין בו, ובמחשבותיהם חוזרים השניים ל-2004. אז ציפו מבאבל להיות אחד ההולנדים הגדולים. כעת, באיחור רב מאוד, הוא יכול להצדיק חלק מהאשראי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי