האח הפחות מוכשר במשפחת ג'אקה בא לטרנר. למה הוא מסוגל?

טאולנט ג'אקה
טאולנט ג'אקה | Gettyimages

למרות שתמיד היה בצילו של גרניט, טאולנט ג'אקה מבאזל מפרגן להצלחת אחיו מארסנל, ששכנע אותו לייצג את אלבניה. מיכאל יוכין על הקשר שהכניע את חיימוב ואוהב יריבות מישראל

(גודל טקסט)

טאולנט ג'אקה לא ישכח את הביקור הראשון שלו בישראל. הוא רק הצליח לפרוץ אז, באוגוסט 2013, להרכב באזל אחרי תקופת השאלה בגראסהופרס, והחל לבסס את עצמו כשחקן לגיטימי, ולא רק כאח הגדול של אחד הכוכבים העולים הגדולים במדינה. גראניט ג'אקה, הצעיר ממנו בשנה וחצי בלבד, כבר היה אז שם מוכר מאוד, ליהטט בנבחרת שווייץ, והיה בורג קריטי במערך של בורוסיה מנשנגלדבאך בבונדסילגה. וטאולנט? הוא רק המתין להזדמנות להראות שגם הוא יודע לעשות משהו חיובי על הדשא.

ההבדלים בין השניים היו ברורים מזמן. טאולנט לא מהסס להודות כי גרניט הרבה יותר מוכשר ממנו מבחינה טכנית. למעשה, הוא רגיל לנגן כינור שני במשפחה עוד מילדותו. כאשר האחים הצעירים יצאו לטייל ביחד, דאגו ההורים להפקיד את המפתחות בידיו של גרניט, כי הוא היה אחראי יותר. תחשבו גם על הסיטואציה המוזרה באולד טראפורד בספטמבר 2011. גרניט ג'אקה נתן אז הצגה אדירה במרכז המגרש, ובאזל הובילה 2:3 בדקה ה-89 מול מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות, בדרך לאחד הנצחונות המפוארים ביותר בתולדותיה. טאולנט ג'אקה נכנס אז כמחליף כדי למשוך זמן, ומיד לאחר מכן הבקיע אשלי יאנג את שער השיוויון. זה נגמר 3:3, והאח הגדול אולי התרגש מכך שדרך על הדשא בתיאטרון החלומות, אבל הטעם שנותר בפה היה מר מאוד.

והוא כה השתוקק לשוב לליגת האלופות כדי ליטול בה חלק משמעותי הרבה יותר. אחרי ההשאלה המוצלחת בגראסהפורס, הצ'אנס הזה הגיע באופן מיידי, אבל היה צריך לחלוף על פני מכבי תל אביב במוקדמות. בנצחון הביתי 0:1 הוא נכנס כמחליף. בגומלין בבלומפילד, אשר עמד בעיקר בצל סערת מוחמד סלאח וסירובו ללחוץ ידיים ל"ציונים", הוא היה בהרכב במסגרת אירופית לראשונה בחייו. ולמרות שלא הכל הלך חלק, ומכבי של פאולו סוזה לא הייתה רחוקה מלהפוך פיגור 3:0 לנצחון סנסציוני, התוצאה הסופית היתה מצוינת מבחינת טאולנט. תיקו 3:3 סלל לבאזל את הדרך, ובסופו של דבר היא העפילה לשלב הבתים.


ג'אקה חוגג עם באזל נגד מכבי ת"א.חזר לליגת האלופות (עדי אבישי)

כאשר עשה את הצעד המקצועי הגדול, כבר בחר טאולנט בצעד דרמטי מאוד בזירה אחרת. הוא הפנים כי סיכוייו להשתלב בנבחרת שווייץ קלושים והצהיר ב-2013 כי ישמח לייצג את אלבניה. האחים ג'אקה נולדו בבאזל להורים שברחו ממלחמת האזרחים האכזרית בקוסובו, ולכן האופציה הזו היתה פתוחה בפניהם. עבור גרניט היא ממש לא השתלמה מקצועית, כי הרי שווייץ היא נבחרת גדולה הרבה יותר אשר מעפילה באופן קבוע לגביעי עולם ולאליפויות אירופה. עבור טאולנט, היא היתה הדרך האידיאלית – גם אפשרות חשיפה גדולה יותר, גם הפיכה לשחקן בינלאומי מהשורה הראשונה, וגם סוג של סגירת מעגל משפחתית מבחינה לאומית ופוליטית.

לו הדבר היה אפשרי, היה גרניט ג'אקה משחק עבור שתי הנבחרות. ליבו חצוי. האופציה הזו לא קיימת, אז הוא שיכנע את טאולנט למלא את המקום עבור שניהם. "לאחי הצעיר הייתה השפעה גדולה מאוד על ההחלטה", סיפר ג'אקה "האלבני". וגם המזל שיחק לטובתו, כי דווקא כאשר הצטרף לשורות הנשרים, הם המריאו להישג הגדול ביותר בהיסטוריה. בהדרכת המאמן האיטלקי ג'אני דה ביאזי, אשר שם דגש מיוחד על קיבוץ גלויות של אלבנים מכל רחבי היבשת, עלתה הנבחרת ליורו 2016 – הטורניר הגדול הראשון בתולדותיה. המסע הקסום החל עם ניצחון 0:1 בפורטוגל במוקדמות, והיה זה משחק בכורה של טאולנט ג'אקה. התיתכן פתיחה מוצלחת יותר?


האחים ג'אקה. טאולנט בחר באלבניה בזכות גרניט (Gettyimages)

גרניט ג'אקה צפה מהצד והתלהב. באופן כללי, האחים קרובים ומתואמים מאוד. הם מדברים זה עם זה מספר פעמים בשבוע, וטאולנט ממש לא מקנא בהצלחת גרניט. הוא מפרגן לו מכל הלב. המעבר לארסנל היה מצוין מבחינת המשפחה, וסידר אותה מבחינה כלכלית. תאמינו או לא, מעבירים שני האחים 80% משכרם הישר להוריהם. "אנחנו עדיין צעירים ולא מנוסים, ומישהו צריך לדאוג לכסף טוב יותר. אין סיבה לבזבז המון על רכבי יוקרה וחופשות מטורפות", הם מסבירים.

את האחווה המשפחתית אפשר היה לראות בקלות כאשר הגורל סידר לאחים מפגש ישיר באליפות אירופה – שווייץ ניצחה את אלבניה בקרב שהוגדר בעיקר כג'אקה נגד ג'אקה. באותה שנה הם גם התמודדו זה מול זה פעמיים בליגת האלופות, וגרניט שוב ניצח את טאולנט פעמיים. זה היה טבעי, וכל אחד מסתפק במה שיש. עבור טאולנט, קריירה בבאזל עד הפרישה בהחלט מתקבלת על הדעת. הוא גם שמח מאוד בחלקו בנבחרת אלבניה. זה לא אומר שהוא לא שואף להשתפר – והוא מנסה ללמוד המון גם מאחיו.

אחת התכונות החזקות של גרניט ג'אקה היא בעיטות ממרחק. התותחן השווייצרי מתמחה בכך, גם אם מאזן הכיבושים שלו לא מרשים במיוחד. המאזן של טאולנט דל אפילו יותר – בכל חייו בבאזל הוא מצא את הרשת רק 6 פעמים. בנבחרת, לא היה לו אפילו שער אחד, עד שפגש בחודש שעבר את ישראל. ושם באו סוף כל סוף לידי ביטוי מאות השעות הנוספות באימונים בניסיון לחקות את האח.

אולי יש לטאולנט ג'אקה חיבה מיוחדת למפגשים מול יריבות ישראליות, ואת הטיל המרהיב שלו לרשת של גיא חיימוב חגגו מאלבניה ועד שווייץ. הוא הביא לנשרים נצחון יוקרתי 0:1 בפתיחת ליגת האומות, וכעת מגיע טאולנט ג'אקה לאיצטדיון טרנר בבאר שבע. הזכרונות מהביקור הראשון בבלומפילד עדיין נעימים, ההתלהבות מהשער האישי ההיסטורי מספטמבר עדיין מורגשת. מה הוא מתכנן הפעם?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי