כבר לא תחנת מעבר: כך פיליפה קוטיניו נשאר בליברפול

יורגן קלופ עם פיליפה קוטיניו
יורגן קלופ עם פיליפה קוטיניו | Gettyimages

המאבק בתדמית שנוצרה, השמועות הבלתי פוסקות בתקשורת, שינוי האסטרטגיה של ראשי המועדון, החלק של ניימאר ובעיקר יורגן קלופ אחד. יעקב זיו חושף מה קרה מאחורי הקלעים של הפרשה שהסעירה את אנפילד

(גודל טקסט)

בכדורגל המודרני נשארו מעט מאוד שחקנים שסמל הקבוצה אומר להם משהו. קחו למשל את אלכס אוקסלייד-צ'מברליין שרק עבר מארסנל לליברפול. במשחק האחרון בליגה הוא היה מאלה ששיחקו תחת ארסן ונגר והפסיד 4:0 לליברפול בחוץ, אבל כמה ימים לאחר מכן כשעבר למייטירדס דיבר כאילו הוא כמה שנים בקבוצה מאנפילד: "שיחקנו מצוין נגד ארסנל והפגנו יכולת טובה. עכשיו צריך להמשיך בדרך הזאת". נשמע קצת הזוי לא?

פרשת פיליפה קוטיניו נכנסת לאותה מסגרת של "לא משנה היכן תשחק, העיקר שתרוויח כמה שיותר". הברזילאי נלחם כל הקיץ בליברפול כדי שתיתן לו ללכת, אבל בניגוד לשנים קודמות, הקיץ הסתמנה מגמה חדשה כשקבוצות עמדו על הרגליים האחוריות וסירבו למכור/לשחרר שחקנים. ארסנל עם אלכסיס סאנצ'ס, סאות'המפטון עם וירג'יל ואן דייק, צ'לסי עם דייגו קוסטה וסביר להניח שגם ברצלונה עם ניימאר אם לא היה לו סעיף שחרור שהפעיל את שחרור של הברזילאי.

קוטיניו, בניגוד ללואיס סוארס שגם עזב לברצלונה, אותת לכולם שהוא רוצה ללכת וקיבל כנראה הוראות מסגנית האלופה הספרדית איך לנהוג. הוא היה הרבה יותר ישיר מהחלוץ האורוגוואי בהתנהגות שלו ובארסה הצליחה לעצבן את אוהדי ליברפול כשהגישה כל פעם הצעה לפני משחק חשוב. המנג'ר יורגן קלופ טען כל העת שהוא פצוע בגבו, אך הברזילאי אפילו שלח אי-מייל לקבוצה בו טען שהוא רוצה לעזוב והתלונן על היחס של המועדון לחייל שהיה נאמן לו כל השנים.

הגלגל התהפך במחנה האימונים של ברזיל, משם דווח שהשחקן בכושר טוב ואחרי שיחה עם רופאי הנבחרת ושלוש בדיקות שעבר, הוגדרו הכאבים בגב כמתח נפשי בלבד. ניימאר הגדיר את מצב רוחו כעצוב ומתוסכל בגלל שליברפול לא נעתנה לבקשתו. אחרי שההעברה נפלה, קוטיניו הגיע לאימון הראשון ביום חמישי ולמרות שהתקשורת האנגלית טענה הוא נראה במצב רוח קודר, הוא קיים אימון מצוין עד שקלופ אמר: "נכון שהוא היה פצוע בגב (האומנם?), אבל הוא התאמן בנבחרת ושיחק טוב אז למה שלא אשתף אותו? אני שוקל את זה, אבל צריך לחשוב איך להחזיר אותו לאט".


קוטיניו. היה פצוע או לא? (Gettyimages)

קוטיניו הבהיר מיד במעשיו כשחזר לליברפול שכל הסיפורים על כך שהוא יחרים את המועדון ולא ישחק בשורותיו עד שישחרר אותו היו מצוצים מהאצבע והיה ברור שהתקשורת הקטאלונית ליבתה את הסכסוך. הברזילאי רצה לעזוב, אבל לא יחרים את משחקי ליגת האלופות של ליברפול כפי שרמז "ספורט" הקטאלוני רק השבוע. כמו שאמר רונאלדיניו: "אף שחקן לא עושה שביתות שלו בשנה בה יש מונדיאל".

יותר מזה, עד שקוטיניו התחיל בשתיקה ארוכה ולא התאמן כביכול בגלל פציעה, הוא היה אחד הבחורים הכי חיוביים בליברפול. הוא יודע היטב שהוא חייב תודה לקבוצה האנגלית שהצילה אותו אחרי שהקריירה שלו היתה על הקרשים באינטר. נשיא הנראזורי דאז, מאסימו מורטי, הריח שיש לו יהלום ביד ואמר שהוא יהיה כוכב העל הבא של הקבוצה, אבל הנסיבות שלחו אותו עד להשאלה באספניול והוא היה אמור לחזור לאינטר ודי להיקבר שם, אך בליברפול האמינו בו.

שיהיה ברור, הוא רוצה לשחק בברצלונה והוא יגיע לשם יום אחד, אבל בתנאים ולפי התכנון של ליברפול ולא באולטימטום. הבלאוגרנה והברזילאי המוכשר לא לקחו בחשבון ארבע סיבות מדוע ליברפול עמדה הפעם על רגליה האחוריות ודחתה ארבע הצעות של בארסה שהגיעו עד 150 מיליון יורו וכלל לא התכוונה להיכנס למו"מ.


סוארס עם קוטיניו. המעבר של האורוגוואי הרתיח את האוהדים (Gettyimages)

הראשונה היא שליברפול הפכה לקבוצה "מוכרת שחקנים". הוויתור על לואיס סוארס שהיה כוכב ענק לברצלונה הרתיח יותר מכל את אוהדי הקבוצה. חברת "פנוויי" המחזיקה במועדון הבינה שכדי למצב את ליברפול כמועדון ששואף לחזור למעמדו בפסגה העולמית, היא צריכה להסיר מעצמה את התווית של "קבוצת מעבר".

עובדה שנייה היא ששחקני עבר ואגדות של המועדון הפציצו בראיונות שהבהירו, כי מכירת קוטיניו הפעם תהיה כמו הנפת דגל לבן טוטאלי ורמז לכל השחקנים שרוצים להגיע לליברפול שהיא קבוצה שבירה ומקפצה בלבד עבורם. השחקנים, למעט גרהאם סונס, ביטאו גם את ההרגשה של האוהדים. ראשי המועדון בארה"ב ויתרו על עשיית כסף לטובת בריאותו של המועדון בשנים הבאות.

שתי הסיבות הנוספות מדוע הבריזלאי נשאר קשורות ביורגן קלופ, שהוכיח את עצמו הפעם כאיש שאחראי יותר מכל להישארות של קוטיניו. המנג'ר הגרמני בעל ניסיון במעבר של שחקניו וכשאימן את בורוסיה דורטמונד, באיירן מינכן לקחה ממנו את מריו גצה וזה היה הלם טוטאלי עבורו וגם עבור רוברט לבנדובסקי שסירב להאריך חוזה כדי להגיע בעצמו לבאווריה. קלופ הבהיר ל"פנוויי" שהוא לא הגיע לאנגליה כדי לחוות את זה שוב. הוא הקרין קשיחות בכל הקשור לקוטיניו ומצד שני נשאר ביחסים טובים איתו.


גצה בבאיירן מינכן. לקלופ זה הספיק פעם אחת (Gettyimages)

גם באמצע המשבר הגדול הוא מעולם לא אמר מילה רעה על קשר נבחרת ברזיל. הוא נתן לו להבין שהוא מבין לרוחו, אבל דורש ממנו להישאר. "לא הייתי כאן המנג'ר כשמכרתם את סוארס ולא הייתי כאן כשראחים סטרלינג נמכר",אמר קלופ לראשי ליברפול. "אבל אני המנג'ר עכשיו ואנחנו לא מוכרים אותו". באנגליה כתבו מספר פרשנים שלעתים רחוקות ראו עמידה איתנה של קבוצה בריטית כמו שהראתה ליברפול עם כוכב הקבוצה.

במסיבת עיתונאים התייחס קלופ לקוטיניו: "הוא עדיין אוהב את ליברפול, אוהב כדורגל בכלל ואוהב את המועדון". קלופ רוצה שהאוהדים יקבלו אותו בצורה יפה במשחק הביתי נגד סביליה בליגת האלופות אחרי שהוחלט שהוא לא יהיה בסגל למשחק היום נגד מנצ'סטר סיטי. "יכולתי לתת לו רבע שעה נגד מנצ'סטר סיטי, אבל נוכח העובדה שהיה פצוע וחזר עייף עדיף שיחזור לשחק באלופות. סיכמנו שהוא לא יהיה בסגל כדי לתת לו זמן נוסף להתאמן".

קלופ אמר עוד: "לפני שהיו לו בעיות בגב, הוא הציג יכולת מצוינת. האם זה פיליפה שהיה קודם? נדמה לי שכן ואולי כדאי שלא תאמינו לכל הטענות שנאמרו נגדו. היה מועדון גדול אחר שרצה אותו וזו היתה החלטה שלנו אם להשאיר אותו בכל הכח או למכור. יש כל כך הרבה דברים מדאיגים בעולם, אבל זה שום דבר. אמרתי לבחורים בחדר ההלבשה שיקבלו את שני השחקנים החדשים שלנו, אוקס ופיל. אין להם שום דבר נגד קוטיניו שרצה לעזוב לברצלונה, אבל אם זה היה לאברטון הם לא היו מקבלים את זה כל כך".


קלופ. על קשר טוב עם הברזילאי (Gettyimages)

דארן לואיס, כתב ובעל פוסקסט ב"מירור" ו-"טוק ספורט", הסביר עד כמה ליברפול היתה חזקה בסיפור הזה ולדעתו קיבלה קרדיט מועט בהחלטה לא לשחרר את השחקן. "היינו במסע המשחקים של סינגפור הקיץ ויום אחד קמנו בבוקר ושמענו שברצלונה הציעה עליו 72 מיליון ליש"ט. המועדון הבהיר שלא רק דחה את ההצעה, אלא לא ינהל מו"מ. הם היו די משועשעים מכל הידיעות שהתרוצצו כאילו יש מספר קסם שאם ברצלונה תציע אותו הם ישחררו את השחקן".

"לא היתה מעולם פגישה בין ראשי בארסה לליברפול ומייקל אדוארדס שאחראי על הרכש לא נפגש איתם", הדגיש לואיס. "ליברפול לא מצמצה אפילו פעם אחת וכל מסך העשן והידיעות המטעות שברצלונה שתלה בתקשורת הקאטלונית הוכחו כשקרים שנועדו לעורר מהומה לטובתם. העמידה של ראשי ליברפול רק תביא אליהם עוד שחקני איכות שמאמינים כעת במותג".

בברזיל פורסם שגם לניימאר היה חלק כפול בהחלטות של קוטיניו. הוא ביקש מברצלונה להביא את השחקן והחבר שלו בשנה שעברה, אבל אחרי שהחליט לעזוב, הוא גם היה זה שצינן את ההתלהבות של קוטיניו לעבור. הקשר מצידו גם מודע לכך שהוא חזר לליברפול אחרת, שיש לה כרגע עודף של שחקנים ואולי את ההתקפה הטובה בליגה. בימים כתיקונם, קלופ לא היה מעיז להשאיר את קוטיניו מחוץ לסגל למשחק נגד הסיטי. היום הוא יכול להרשות לעצמו.


ניימאר. גם הוא שכנע (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי