שוער גביע טיפוסי: המוטיבציה האחרונה של קלאודיו בראבו

קלאודיו בראבו ופפ גווארדיולה
קלאודיו בראבו ופפ גווארדיולה | AFP

באנגליה קוראים לו "שוער מדומה", מהחיבוקים עם פפ הוא מזמן כבר לא מתלהב ואדרסון השאיר לו אבק. רק הגביעים השונים משאירים את הצ'ילאני של מנצ'סטר סיטי ברמות הגבוהות. הערב הוא מול בריסטול (21:45, ספורט1)

(גודל טקסט)

פפ גווארדיולה יצא מגדרו כאשר חיבק את קלאודיו בראבו לפני שלושה שבועות. השוער הצ'יליאני הדף את הפנדל של ריאד מחרז בדו-קרב והעלה את המובילה האנגלית לחצי גמר גביע הליגה על חשבון לסטר בתום 1:1 דרמטי במיוחד. "שמחתי שהצעירים שלנו הצליחו לעשות את העבודה", אמר המנג'ר, אבל הוא היה מאושר במיוחד עבור השוער הוותיק. בראבו, אם שכחתם, היה אחראי גם לעליה לרבע גמר המפעל, כאשר הדף פנדלים של שני שחקני וולבס, אלפרד אנדיאיי וקונור קודי, בתום תיקו מאופס באצטדיון אתיחאד באוקטובר. אם תזכה סיטי בגביע הליגה, במסגרת ניסיונה ללקט את כל התארים בעונה היסטורית, לבראבו יהיה חלק מרכזי ביותר בכך.

וזה הרי כל מה שנותר לו – הגביעים. בפרמייר-ליג ובליגת האלופות תפס אדרסון, הרכש הברזילאי את מקומו. הרכש היקר והצעיר מבנפיקה מצטיין ומוכיח את כישוריו– די להזכיר את ההצלה הכפולה המופלאה שלו מול מנצ'סטר יונייטד – אבל זה לא אמור לגרוע דבר מיכולתו של בראבו. איכשהו, דבקה לו בממלכה תדמית של פלופ אחרי מספר טעויות שביצע בעונה שעברה, אך הדבר לא הוגן באופן קיצוני. אם רואים את הדברים בפרספקטיבה הנכונה, עדיין מדובר באחד השוערים הטובים והמנוסים בעולם, וזה היחס לו הוא ראוי. לכן כל הזדמנות לראות אותו על הדשא היא חגיגה, קל וחומר כאשר אנחנו לא מקבלים מספיק צ'אנסים כאלה בחודשים האחרונים.

המעמסה על כתפיו כאשר הצטרף לקבוצתו של גווארדיולה בקיץ 2016 הייתה קשה מנשוא. המאמן הקטלאני זרק לטובתו מהסגל את ג'ו הארט, אהוב הקהל והסמל הבולט ביותר של המועדון. התירוץ המרכזי לכך היה משחק הרגל הלקוי של כוכב נבחרת אנגליה, והארט אפילו התבדח בנושא בעצב אחרי משחקו האחרון בו לא שגה במסירות: "מסתבר שחזירים יודעים לעוף". על מנת להרגיע את הרוחות ולהוכיח את צדקתו, הורה פפ לבראבו להפגין את משחק הרגל שלו בתדירות גבוהה ככל הניתן, והאובססיה הזו הפכה למכשול רציני.

הטעות בדרבי מול יונייטד הדגישה זאת, אך הצ'יליאני הגזים במשחק הרגל גם בהזדמנויות אחרות – ואיבד לא פעם ריכוז בכל הקשור למשימותיו החשובות ביותר בין הקורות. הביקורת הורידה לו את הביטחון העצמי, וכתוצאה מכך הוא שגה שוב. כדור השלג התגלגל וצבר תאוצה, ואיש לא הצליח לעצור אותו. ב-BBC אפילו הגדירו את בראבו כ"שוער מדומה" בפברואר, אחרי התבוסה 4:0 מול אברטון. גווארדיולה היה אמור להציל את הרכש שלו ולהגן עליו, אך לא עמד בכך. את הכישלון הזה ראוי להניח לפתחו של הבוס, והעובדה כי המועדון שילם הון עתק תמורת אדרסון רק מעמיקה את הפיאסקו. אפשר היה לנצל את הפוטנציאל של בראבו טוב הרבה יותר.

בראבו. לא התלהב מהחיבוקים של פפ (AFP)
בראבו. לא התלהב מהחיבוקים של פפ (AFP)

אחרי הכל, מדובר בקפטן נבחרת צ'ילה ושיאן הופעותיה. בראבו היה אחד הגיבורים הגדולים בזכייה היסטורית ראשונה בקופה אמריקה ב-2015, וסייע לאדומים להגן על התואר ב-2016. בשני המקרים, הוא ניצח את ארגנטינה של ליאו מסי בפנדלים בגמר, והפרעוש ידע טוב מכולם את איכות היריב שעמד מולו. אחרי שעבר לברצלונה מריאל סוסיאדד בקיץ 2014, השאיר בראבו את מארק-אנדרה טר שטגן הגרמני על הספסל במשך שנתיים במשחקי הליגה, וזכה בשתי אליפויות. זו הייתה החלטה מקצועית – טר שטגן הוא שוער מעולה שקיבל את ההזדמנויות שלו בליגת האלופות, אבל בראבו היה אפילו טוב יותר בעיני לואיס אנריקה. אמנם יהיה קצת מגוחך לטעון כי עזיבתו הייתה קריטית כאשר בארסה איבדה את התואר בעונה שעברה, אך המספרים בכל זאת חד משמעיים – הקטלאנים ספגו 21 שערים ב-2014/15 ו-29 שערים ב-2015/16, בעוד ללא בראבו הוציאו בעונה שעברה 37 כדורים מהרשת.

אם כך, אף אחד לא הרוויח מהפרידה, והעונה שעברה הייתה קשה מאוד עבור בראבו. עם זאת, העונה הנוכחית על הספסל מתסכלת אפילו יותר, ובמקביל הפסידה צ'ילה ב-3 מ-4 המשחקים האחרונים במוקדמות המונדיאל ואיבדה את הכרטיס לטורניר אשר נדמה היה שכבר היה בכיסה. כאשר הפסיד לגרמניה בגמר גביע הקונפדרציות ביולי, היה בטוח הקפטן שיחזור לרוסיה כעבור שנה, אך שגה. בגיל 34, הוא יודע שסיכוייו לנסוע לגביע העולם ב-2022 לא גבוהים במיוחד, והפספוס הזה מעיק במיוחד. איך שלא תסתכלו על זה, אין לו הרבה נקודות אור מבחינה מקצועית בימים אלה, ורק משחקי הגביע מאפשרים לחייך קצת.

אדרסון. דחק את רגליו של הצ'יליאני (gettyimages)
אדרסון. דחק את רגליו של הצ'יליאני (gettyimages)

בעוד אדרסון תפס ללא עוררין את העמדה בין הקורות, לבראבו אין אפשרות להרוויח את מקומו בחזרה, ולכן הדרך היחידה לשחק באופן קבוע היא לעזוב את הקבוצה. יש לא מעט שמועות על פרידה אפשרית מפפ כבר בינואר, וריבר פלייט הוזכרה כמועמדת רצינית להחתימו, אבל המשפחה דווקא לא ממהרת לחולל שוב מפנה קיצוני. "החיים הם לא רק כדורגל, ויש שיקולים אחרים. אנחנו גרים במנצ'סטר, מרוצים שהילדים לומדים אנגלית, וגם אשתי מאושרת. אני צריך לעשות את העבודה בשקט כאשר המאמן בוחר בי, ולא לקבל החלטות נמהרות. בגילי, צריך להיות שקול", אמר הצ'יליאני.

היחסים עם גווארדיולה נסדקו מזמן, ובראבו בכלל לא התלהב כאשר המנג'ר קפץ עליו משמחה בלסטר. "הוא הודה לי על ההצלחה בפנדלים, אבל זה הכל. לא פחות, ולא יותר", העיר השוער במרירות מסוימת. הערב (שלישי, 21:45, שידור ישיר בספורט1), מול בריסטול סיטי המסוכנת שהדיחה את מנצ'סטר יונייטד, הוא שוב יהיה שם – וייתכן שצפויה לו עבודה לא רק בדו קרב. אם יש שחקן בסיטי שיהיה מאושר עד הגג מהזכייה בגביע הליגה, הרי שזהו בראבו. וזה מגיע לו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי