ד"ר אנטוניו ומיסטר קונטה: הצד האחר של מאמן צ'לסי

אנטוניו קונטה
אנטוניו קונטה | Gettyimages

ממקצוען צנוע ושאפתן, מכור לעבודה ומוטיבטור שמכבד את הקולגות, האיטלקי הפך העונה לאחד שלא מפחד להבעיר את השטח עם מלחמות. יוכין על הגישה של המנג'ר, שהשתנתה ב-180 מעלות

(גודל טקסט)

אנטוניו קונטה החליט להסיר את הכפפות. ז'וזה מוריניו מתמחה במלחמה פסיכולוגית ונהנה לתקוף את היריבים במילותיו, אך מעולם לא נתקל בתשובות כה מוחצות וחצופות. בעוד הפורטוגלי אוהב לדבר ברמיזות מתוכחמות, האיטלקי בחר ללכת דוגרי, בכל הכוח. "הוא איש קטן", הוא אמר על המיוחד, "היה איש קטן, נשאר איש קטן, ויהיה איש קטן בעתיד". בנוסף, מוריניו סובל לדבריו מאמנזיה, והוא גם צבוע באופן קיצוני. לצורך כך, הובאה הדוגמא של קלאודיו ראניירי. "הוא לעג לאנגלית שלו, ואז – אחרי שפוטר – בא עם החולצה שהוקדשה לו. זה לא אמיתי. הוא חושב שזה ישפר את תדמיתו", ירה קונטה.

הסכינים כבר מושחזות לקראת הביקור באולד טראפורד בשלהי פברואר. "אני מוכן. לא יודע אם הוא מוכן", הצהיר האיטלקי. מתקבל הרושם כי בעוד מוריניו ניסה לנהל קרבות ממוקדים על אש קטנה, העדיף קונטה לפתוח במלחמה אמיתית, ללא פשרות וללא אפשרות להפסקת אש. "כשאתה לא אוהב מישהו, אתה רוצה להרוג אותו", הוא אמר בהקשר של מוריניו וראניירי, אך הרבה יותר נכון לייחס זאת לקונטה עצמו. הוא בוער – או כך לפחות הוא מנסה להציג את עצמו כלפי חוץ.

וזה חריג. מאז ומתמיד, סיגל לעצמו קונטה תדמית אחרת לגמרי – איש מקצוע צנוע ושאפתן, מכור לעבודה, מוטיבטור שמתרכז בקבוצתו ובהכנה המדוקדקת, חובב חגיגות מלאות רגש על הקווים, צוהל עם האוהדים. למעשה, זה היה אחד השינויים הגדולים ביותר שהוא הביא לצ'לסי בהשוואה לקודמו. מוריניו הרס לעצמו את הקדנציה השניה בסטמפורד ברידג' בהתקפות בלתי פוסקות על כל מה שזז, כולל שחקניו ואנשי הצוות שלו. קונטה היה ג'נטלמן למופת והתמקד במסיבות העיתונאים בכדורגל בלבד.


קונטה. פתח במלחמה אמיתית (צ'לסי, רשמי)

הכותרות על הנעשה מאחורי הקלעים, שכללו בין היתר דיווחים על חוסר שביעות רצון מהפעולות בשוק ההעברות, אף פעם לא הזכירו ציטוט ישיר מפיו. הוא לא התבטא בנושא גם כאשר נרמז על אפשרות לעזיבה קרובה בשל היחסים המתוחים עם ההנהלה – וכולם הרי יודעים שקונטה מסוגל לנטוש במהירות במקרים כאלה כפי שעשה אחרי תחילת אימוני טרום העונה ביובנטוס ב-2014. קונטה היה ג'נטלמן אמיתי, והאוהדים אהבו את הגישה החדשה של המועדון. הם התעייפו מהגישה המיליטנטית של מוריניו והבינו בדיעבד שהיא גורמת יותר נזק מתועלת. ואולם, בימים האחרונים מתקבל הרושם כי גישתו של האיטלקי השתנתה ב-180 מעלות.

שימו לב, למשל, להבדלים בין אמירותיו של קונטה על מנג'ר ארסנל. בדיוק לפני שנה, בקיץ 2017, סיפר קונטה: "אלכס פרגוסון וארסן ונגר הם שני מאמנים ענקים שמהווים דוגמא עבורי. אני לא מתיימר לשחזר את הקריירה שלהם, 10 שנים יספיקו לי". באוגוסט, לפני מגן הקהילה מול התותחנים, הוא הצהיר: "אני חושב ש-ונגר הוא מאמן גדול, אחד הטובים בעולם. היה לו הרבה זמן לבנות את הקבוצה, והוא האדם הנכון להנהיג אותה".

ואולם, בתום תיקו 2:2 באיצטדיון האמירויות בו אחריו התלונן ונגר על הפנדל שנשרק לחובת ארסנל, הגיב קונטה אחרת לגמרי: "אני לא מדבר על מאמנים אחרים ושחקנים של קבוצות אחרות, כי זה לא מכובד. אני יכול גם לדבר על החלטות השיפוט, אבל לא אעשה זאת מתוך כבוד. ונגר צריך לקבל את ההחלטות, אחרת הוא יוצא מזה לא טוב. הוא מאמן זקן, שזכה בתארים רבים, וכדאי לו להתרכז במה שעשה בעבר".


עם ונגר. פעם כבוד הדדי, היום קוטל מול התקשורת (Gettyimages)

השינוי הזה מרתק. קונטה בוחר ביודעין, בהחלטה קרה ושקולה, לירות למספר כיוונים ולמשוך את אור הזרקורים אליו. הוא כבר לא מתרכז רק בכדורגל נטו, אלא גולש לפסים אישיים. הוא לא מבליג אל מול העקיצות הרגילות של מוריניו, אלא תוקף אותו בטון בוטה שלא נשמע עד כה מאיש. יש שיגידו כי מדובר בסוג של הסתה, אבל בפועל – כפי שמוריניו בעצמו יודע כבר שנים ארוכות – זוהי הסתה. האיטלקי רוצה שהפרשנים יתעסקו במלחמה הפרטית שלו מול מנג'ר מנצ'סטר יונייטד, ואולי גם מנג'ר ארסנל, וכך שחקניו יקבלו פחות כותרות. האם זהו קו המחשבה? במידה והתשובה חיובית, הרי שיש לתהות מדוע נחוץ להרגיע את חדר ההלבשה של צ'לסי דווקא עכשיו. למה מעדיף קונטה להיות הילד הרע של השכונה על חשבון ילד רע אפילו יותר?

התוצאות סבירות יחסית נכון לעכשיו. אמנם יהיה קשה מאוד להגן על תואר האליפות כאשר מנצ'סטר סיטי ברחה לכל הליגה, אבל הכחולים הפסידו פעם אחת בלבד ב-14 משחקי הפרמייר-ליג האחרונים, ומדורגים במקום השלישי, בפיגור נקודה אחת בלבד אחרי מוריניו ויונייטד. טוטנהאם, במקום החמישי ומחוץ לליגת האלופות בשלב זה, מרוחקת 5 נקודות שלמות מצ'לסי. בצ'מפיונס-ליג, הצליחה צ'לסי להקדים את אתלטיקו מדריד, בין היתר בזכות תצוגת תכלית בבירת ספרד, ותפגוש את ברצלונה בשמינית הגמר. הקרב הגדול הזה יביא לה חשיפה תקשורתית גדולה מאוד, בעיקר בהיבט המקצועי. האם זו הסיבה בגללה מנסה קונטה לאפשר שקט תעשייתי לשחקניו? קצת קשה להאמין, מה גם שנותרו כמעט חודשיים עד המפגש הראשון מול הקטלונים. ובכל מקרה, השינוי אינו אופייני באופן קיצוני, ומצריך הסבר טוב יותר.

בינתיים רב הנסתר על הגלוי, אבל לקראת המשחק הראשון מול ארסנל בחצי גמר גביע הליגה דבר אחד בטוח – ונגר אוהב יותר לשחק מול צ'לסי של קונטה מאשר מול אלה של קודמיו. אחרי שהשיג מאזן עלוב במיוחד מול הכחולים של מוריניו, הפסיד הצרפתי לאיטלקי פעם אחת בלבד ב-6 המפגשים עד כה. התבוסה 3:0 לתותחנים בספטמבר 2016 גרמה לקונטה לשנות את המערך ולעבור לשיטת 3 הבלמים. לאחר מכן הוא ניצח 1:3 בליגה בפברואר, אבל אז בא ההפסד 2:1 בגמר הגביע, כשלון בפנדלים במגן הקהילה אחרי 1:1 בוומבלי, וגם שתי תוצאות תיקו בליגה בעונה הנוכחית – 0:0 בסטמפורד ברידג' בספטמבר ו-2:2 דרמטי לפני שבוע בזכות השער של הקטור ביירין בזמן פציעות.


קונטה. עוד מופעים בדרך? (Gettyimages)

מבחינה טקטית, ונגר בדרך כלל גובר על קונטה, ויהיה מעניין כיצד זה ישפיע על ההכנות שלהם לקראת המפגש הכפול בחצי גמר גביע הליגה – המפעל בו נוהגים המנג'רים להעניק גם הזדמנויות לחלק משחקני הספסל. קרב המוחות הזה יהיה מרתק, אבל כדאי לחכות גם לשואו במסיבות העיתונאים. יש סיכוי טוב למופע נוסף של קונטה על חשבון מוריניו או ונגר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי