"זו יכלה להיות הקבוצה הטובה אי פעם": 60 שנה לאסון מינכן

השעון באולד טראפורד לזכר אסון מינכן
השעון באולד טראפורד לזכר אסון מינכן | AFP

ב-6.2.1958 נספו שמונה מ"תינוקות באזבי" בהתרסקות מטוסה של מנצ'סטר יונייטד לאחר משחק בבלגרד, ובעולם לא שוכחים את הטרגדיה. יעקב זיו עם הסיפורים שלא סופרו, העדויות המצמררות וההספדים שוברי הלב

(גודל טקסט)
בשישה בפברואר 1958, בדיוק היום לפני 60 שנה, התרסק מטוסה של מנצ'סטר יונייטד שהמריא ממינכן לאחר משחק הקבוצה מול הכוכב האדום בלגרד, אולי הטרגדיה הגדולה שידע עולם הספורט לדורותיו.


השדים האדומים עצרו בנמל במינכן בדרך חזרה לממלכה, אבל זמן קצר לאחר מכן אירעה הטרגדיה שגרמה למותם של 23 בני אדם וביניהם גם כוכבי מנצ'סטר יונייטד, ביניהם שמונה מ"תינוקות מאט באזבי", בהם דאנקן אדוארדס שמת מפצעיו 15 ימים לאחר התאונה. עד היום סימן ההיכר הכי מצמרר לאסון הוא השעון שתלוי מחוץ לאולד טראפורד, שנעצר על השעה המדויקת בה אירע האסון.




ברחבי העולם מכבדים את זכר האסון וגם חלק מכוכבי העבר ששרדו מנסים להציף את זיכרונותיהם. בממלכה שוחחו עם ווילף מקגינס, אז שחקן הרכב קבוע בגיל 20 בלבד, שהחמיץ את הטיסה עקב פציעה – וכך חייו ניצלו. "היה לי מזל ענק להישאר בחיים, אבל מאז אני חושב רק על השחקנים הנפלאים שהיו ליונייטד. זו הייתה חבורה של צעירים ששיחקה כדורגל מדהים בכל חלקי המגרש ואם היו נשארים בחיים אין ספק שזו הייתה הקבוצה הכי טובה של יונייטד אי פעם. כואב שכמעט שאין וידיאו שיזכיר לנו את אותם שחקנים".



האנדרטה בשדה התעופה במינכן (Gettyimages)


אחד מאלה ששרדו את התאונה היה סר בובי צ'רלטון, מגדולי שחקני המועדון בכל הזמנים. לדבריו, ההחלטה הייתה לא לדבר יותר מדי על האסון כדי להפחית ככל שניתן את ההשפעה על המועדון, שעשרה ימים לאחר התאונה ניצח 0:3 בגביע בהרכב שכלל שורדים, שחקנים צעירים שלא שותפו ושחקנים מקבוצת המילואים. "לא היו אז פסיכולוגים מומחים לטראומה שעברה עלינו. לא היה מי שייעץ לנו", סיפר סר צ'רלטון.


ג'ימי מרפי, אז עוזר המאמן של באזבי, היה האיש שהצליח לאחות את הקרעים בימים שאחרי האסון. הוא לא הצטרף לאותה טיסה מכיוון שהיה עם נבחרת וויילס, בה עבד במקביל. בספר שפורסם לאחרונה בשם "מרפי: האיש שהשאיר את הדגל האדום מתנופף ברוח" נחשפו גילויים חדשים ומרגשים. "היינו צריכים להקים מחדש את הקבוצה, בלי שמונה שחקנים ושלושה אנשי צוות. שמונה אחרים נפצעו, חלקם לא חזרו לשחק", סיפר. את הזיכרונות למעשה העביר בנו ג'ימי מרפי ג'וניור שסיפר: "אבא שלי הגיע למשרדי האולד טראפורד באותו יום ולא יצא מחדרו כל הלילה, אלא נשאר עם בקבוק ויסקי. כשיצא הוא היה איש אחר, חדור מטרה להחזיר את הקבוצה לפעילות".



אוהדי מנצ'סטר יונייטד בשבת האחרונה במחווה מרגשת (AFP)


אחד הפרקים המרגשים בספר מספר על כך שאחות בית החולים ניגשה למרפי ובישרה לו שדאנקן אדוארדס, שנפצע קשה, מלמל בין הכרה לחוסר הכרה שהוא רוצה לראות אותו. אדוארדס היה השחקן הכי מוכשר ביונייטד וכישרון ענק שמת בגיל 21. "החזרתי לו את השעון שלו והוא הרגיש את זה. הוא פקח את עיניו והתרגש כשזיהה אותי. אחר כך הצמדתי את אוזני לפיו והוא לחש לי 'מתי המשחק מתחיל מחר?' ואחרי כמה זמן שקע בחוסר הכרה. זה הדבר הכי מזעזע שעברתי בחיי. הייתי גאה שהחזרתי לו את השעון".


אדוארדס נלחם תקופה בפצעיו, ואף תועד אומר לאמו ששהתה לצדו בבית החולים "יש לנו עוד מעט משחק נגד וולבס ואני לא יכול להחמיץ אותו, תחזירי אותי הביתה". בצער רב הוא הלך לעולמו זמן קצר לאחר מכן, ובאתר הנצחה שהוקם לזכרו ספד לו בובי צ'רלטון: "זה היה האסון הגדול של חיי. אני מרגיש נורא כשאני צריך להסביר עד כמה הוא היה שחקן ענק וחבר טוב. כאשר איבדתי אותו זה היה הדבר הכי קשה בחיי. הוא היה שחקן מושלם, אחד שהיה מניף את הגביע העולמי עם אנגליה הרבה יותר מוקדם מאשר ב-1966".



אדוארדס חותם על חוזה במנצ'סטר יונייטד. "היה שחקן מושלם"


בצער רב ובלית ברירה, ראשי יונייטד ניסו להחזיר את המועדון למסלול הספורטיבי ככל שניתן ואחת ההצעות הייתה החתמת פרנק פושקאש, הכוכב ההונגרי שהציע את עזרתו כדי לשקם את המועדון. הבעיה הייתה מחסור בדרכון בריטי ושכר זעום שהציעו האנגלים לעומת – 17 ליש"ט בשבוע לעומת 800 ששילמה ריאל מדריד.


יונייטד הבינה שהיא חייבת לרכוש שחקנים בריטיים חדשים, אבל לא כל מועדון הסכים לעזור. יונייטד רצתה אז את בריאן פילקינגטון מבולטון, אבל היו"ר שלה זעם: "ברור שצריך לעזור להם, אבל למה שניפרד מהכוכב הכי גדול שלנו?". לבסוף הקבוצה נבנתה על שחקנים בריטיים ועשור לאחר מכן, ב-1968, הניפה את גביע אירופה.


דיוויד סדלר, ששיחק אז עם יונייטד החדשה סיפר: "היה חדר באולד טראפורד בו היו שולחנות סנוקר ומשחקים אחרים שבאזבי ושחקניו אהבו. אחרי האסון איש לא נכנס לחדר במשך שנים. כל השבוע היינו מתאמנים ובסוף השבוע באזבי היה לוקח אותנו לאולד טראפורד, אבל לא העזנו להיכנס לאותו חדר. היו שם יותר מדי זיכרונות כואבים, יותר מדי רוחות". סדלר אישר את הסיפור של צ'רלטון שהוא לא דיבר על האסון: "טסתי איתו במשך שעות לכל מקום והייתי איתו שעות ומעולם הוא לא דיבר על אותו אסון. אפילו כשפרשנו מכדורגל עשינו עסקים ביחד ושום מילה".



אוהדי מנצ'סטר יונייטד בדקת דומיה מחוץ לאולד טראפורד לפני שמונה שנים (Gettyimages)


אחד הסיפורים המדהימים הוא על סיסי צ'רלטון, אמא של האחים בובי וג'קי. היא היתה שחקנית כדורגל בעצמה ועזרה לג'ימי מרפי להקים את יונייטד מחדש. היא התייצבה באולד טראפורד אחרי שחששה תחילה שבנה מת אף הוא באסון ופשוט עבדה עם עוזר המאמן כדי לשקם את הקבוצה.


ג'קי סיפר לימים שהיה בדיוק בחדר ההלבשה של לידס, בשורותיה שיחק, כששמע על האסון. הוא עזב מיד את המועדון ללא אישור ולקח את הרכבת ללונדון כדי להצטרף לאימו. זמן קצר לאחר מכן שב בובי הביתה ולו לפי הסיפורים לקחו כ-20 ימים עד שיצא לראשונה מהבית. בעזרת רופאים וילדים שהגיעו לבקר לעתים תכופות, הוא הצליח להתגבר על האסון ולחזור לכר הדשא.


Sir Bobby Charlton sends emotional letter to Manchester United stars on 60th anniversary of Munich disaster#BusbyBabes#Mufcpic.twitter.com/nt3tzh4A2O

— Totally Man Utd™ (@Totally_MUFC) 5 בפברואר 2018

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי