ארסנל מציגה: פטריק ויירה החדש הוא ילד בן 19?

מתיאו גנדוזי עם ריס נלסון
מתיאו גנדוזי עם ריס נלסון | Gettyimages

אף אחד לא הבין מה מצאו התותחנים בקיץ האחרון בשחקן בן 19 מהליגה השנייה בצרפת, אלא שמתאו גנדוזי נראה בינתיים כמו הרכש הכי משכנע של אמרי. הערב (19:50, חי בספורט2) הוא יפגוש את ספורטינג בליגה האירופית

(גודל טקסט)

אוהדי הכדורגל שראו את מתאו גנדוזי משחק לראשונה במדי ארסנל במשחק הליגה הראשון העונה בהפסד 2:0 מול מנצ'סטר סיטי לא יכלו להתעלם מהבחור בן ה-19 משתי סיבות. הראשונה: שיערו המקורזל התנופף ברוח ובלט באופן יוצא דופן. השנייה: הוא התרוצץ ברחבי המגרש בהלם מוחלט. האוהדים של ארסנל שאלו את עצם "איך נפלנו. מי הביא אותו לקבוצה והאם יכול להיות שזו הבשורה הגדולה של אוניי אמרי?"


היו כאלה שהתגעגעו מיד לארסן ונגר. הרי כשהוא היה מביא צעירים שאף אחד לא שמע עליהם הם היו מקבלים הזדמנות במקרה הטוב בגביע הליגה. אלא שאמרי לא התייאש מהופעת הנפל של גנדוזי, המשיך לשתף אותו והתברר שצדק. עכשיו קוראים לו "פטריק ויירה החדש" ולא רק בגלל שהוא צרפתי. מעטים יחלקו היום על כך שהוא אחת התגליות המפתיעות של הפרמייר-ליג העונה.


גנדוזי היה אחת התעלומות הכי גדולות בעידן החדש של אמרי. הרבה הרימו גבות כשהמאמן החדש שהגיע למועדון ביקש באופן מוזר שלו להחתים את קשר לוריין, ששיחק בעונה שעברה בליגה השנייה. במועדון בו אחראיים כעת על הרכש הגרמני סוון מיסלינטאט והספרדי ראול סאנייהי לא ידעו איך להגיב.


"בשביל מה אתה צריך שחקן מליגה שנייה בצרפת", שאלו את המאמן, אבל הוא התעקש. "יש לו פוטנציאל והוא צבר ניסיון גדול בקבוצה הראשונה של לוריין", הוא ענה. ארסנל ערכה לגביו בדיקה ומצאה שמנצ'סטר סיטי וטוטנהאם גיששו אצלו במהלך העונה שעברה וזו הייתה סיבה מספיק טובה להקדים אותם ולרכוש אותו תמורת תשעה מיליון יורו כולל בונוסים. כש"סקיי ספורטס" דיווח עליו בעונה שעברה דובר שמחירו סובב סביב שני מיליון יורו, אבל במקרה זה ארסנל לא התבזתה.


השחקן הצעיר ממוצא ממרוקו נולד בפוסיי, 20 קילומטר לפריז, לשם היגרו הוריו. הוא החל את הקריירה בנערים של פ.ס.ז', אבל זו איבדה אותו בדרך. קצת מצחיק שגנדוזי חייב תודה למאמנו בלוריין, מייקל לנדראו, אף שזה הסתכסך איתו כששיחק בליגה השנייה. השחקן סירב להתחלף באמצע משחק מול ואלנסיין, כמו יוסי בניון בזמנו במכבי חיפה. המאמן החליט לזרוק אותו ליציע, במהלך שגרם לקשר להחליט לחפש בית חדש.



אף אחד לא הבין למה ארסנל מחתימה שחקן מליגה שנייה בצרפת (GettyImages)


אחד הכינויים שנדבקו בו היה "לואיז" בגלל הדמיון לדויד לואיז של צ'לסי, אף שסגנון משחקם אחר. המאמן הראשון שגילה אותו בלוריין, סילביאן ריפולי, אמר עליו כי "הוא נושם, חי, ישן ואוכל כדורגל 24 שעות ביממה. מגיל צעיר היה לו אופי מיוחד. לא ראיתי מישהו צעיר כמוהו שלא מוכן לעזוב את האימון כשהוא מסתיים. תמיד ידעתי כשהוא יגיע רחוק". מי שלא השווה אותו ללואיז, לא נמנע מהשוואות למרואן פלאיני בזכות גובה של 1.85 ובזכות מ' ומשחק ראש טוב. 


החתימה בארסנל היא עבורו סגירת מעגל. מגיל חמש הוא סיפר שסבו היה מעריץ של ארסנל הגדולה של ונגר והיה מראה לו קטעי וידאו של ויירה ותיירי הנרי, שזכו ב-2004 באליפות הבלתי-מנוצחים הידועה של התותחנים. אף שבתקשורת האנגלית שאלו את אמרי לגבי השחקן כבר במשחקי ההכנה, המאמן התעקש שהתכשיט החדש שלו לא יירד לספסל גם אחרי פתיחת העונה המאכזבת: "הוא שיחק בנבחרות של עד גיל 18 ו-19 ו-20 בצרפת, ואתם עוד תשמעו ממנו. הוא הפתיע אותי במשחקי ההכנה. ברור שבמשחקים קשים מול מנצ'סטר סיטי וצ'לסי היה לו קשה, אבל החלטתי לזרוק אותו למים והוא לא טבע".


כיום גנזודי צבר כבר שבעה משחקי ליגה וב-370 הדקות שימש כגרזן במרכז הקישור שמלווה את השחקנים ונותר השחקן החשוב בהגנה, אבל גם זה שחושב על התנועה קדימה.  באנגליה כבר הבינו שגנדוזי מצוין במסירות ובהבנת המשחק. בעונה הראשונה שלו בלוריין השלים 91.2 אחוזי דיוק במסירות שלו. הוא גם כבש שער בכורה במדי ארסנל בניצחון 0-3 על קארבח במחזור הקודם של הליגה האירופית. זה גם היה השער הראשון שכבש בבוגרים במסגרת כלשהי. 


"אני חי את החלום הזה של ארסנל מגיל חמש", הוא אמר בסיום אותו משחק, "כשידעתי שהמועדון מעוניין להחתים אותי, לא היססתי. אני נשאר ממוקד לגבי מה שאני עושה על הדשא. לגבי מה שקורה מחוץ לו, זה כיף כמובן, אבל כדורגל זו התשוקה שלי. אני אולי קצת יותר מפורסם, אבל אני לא נותן להצלחה לשנות אותי. אני עם הרגליים על הקרקע מאז שאני ילד. כך חינכו אותי וכזה אשאר".




פטריק ויירה. יש לו כבר יורש (GettyImages)


גנדוזי הראה עד כמה הוא משתלב במשחק של ארסנל מבחינה טכנית כשהיה שותף לשער הקסום שכבש פייר-אמריק אובאמיאנג בניצחון האחרון 1:3 על לסטר. עם הזמן גם באצטדיון האמירויות מקווים שהוא יביא את התארים שכל כך חסרים שם בשנים האחרונות – ומה יותר טוב מלהתחיל עם זכייה בליגה האירופית. הערב (19:55, חי בספורט2) מול ספורטינג בליסבון, הוא יוכל להמשיך ולהצהיר שארסנל הישנה חוזרת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי