פריחת הדובדבן: בורנמות' הולכת ומתבססת כקבוצת צמרת

בורנמות'
בורנמות' | Gettyimages

רק ארבע עונות בפרמיירליג, אבל קבוצתו של אדי האו מדהימה את האנגלים - וגם את עצמה. לקראת המפגש מול יונייטד (14:30, ישיר בספורט1), יעקב זיו מנתח וכבר רואה באופק העפלה היסטורית לליגה האירופית

קבוצות: בורנמות'
(גודל טקסט)
חמש קבוצות בפרמיירליג לא זכו מעולם בתואר כלשהו ואחת מהן היא בורנמות', יחד עם הלונדוניות הקטנות פולהאם, ווטפורד וקריסטל פאלאס וברייטון. בעידן הכסף הגדול בו המועדונים הגדולים שולטים, מוצאת עצמה בורנמות', שכינויה "הדובדבנים", רק נקודה מטוטנהאם השישית ורק שש נקודות מהמוליכה מנצ'סטר סיטי – כרגע היא במיקום שיא בפרמיירליג.


אחרי 124 שנות קיום, בורנמות' מרגישה לפתע אוויר פסגות בליגה העליונה באנגליה. גם בגביע הליגה היא עלתה זו השנה השנייה ברציפות לרבע הגמר והמטרה – לפחות עלייה לחצי הגמר עם ניצחון על צ'לסי. אז מה יש בקבוצה נטולת הכוכבים הזאת שמצליח להפתיע את הליגה ואולי גם תנפנף את מנצ'סטר יונייטד מעליה? התשובה תהיה כנראה המנג'ר אדי האו וניהול נכון של צוות הקבוצה. שיא הנקודות שצברה בורנמות' בליגה הוא 40 ויש לה העונה כבר חצי מזה ואם היא לא תספוג נגד יונייטד, תרשום הקבוצה שיא מועדון של ארבעה משחקים רצופים בלי לספוג אף שער. ימים היסטוריים.


הגדולות לא אוהבות להגיע לשחק ב"ויטאליטי סטדיום" של בורנמות' שיש בו מקסימום 12 אלף צופים. מדובר בעיר נמל אליה מגיעים כל שנה תיירים מכל העולם לחולות המוזהבים שלה כדי לנפוש ולהמר. האצטדיון שלהם הוא אחד הקטנים בליגה ונחשב לסוג של בית כלא. הכל צפוף. הבעלים של הקבוצה, האוליגרך הרוסי מקסים דמין מופיע בקושי למשחקים ולא מרגיש צורך להיחשף בפני האוהדים. דמין ששותף בבעלות על המועדון, מחזיק במפעלים פטרוכימיים ברוסיה וההון שלו אפשר לבורנמות' לצוף על פני המים כשעלו ב-2015 לפרמיירליג ולא להיתפס עם המכנסיים למטה על ידי אנשי הפייר פליי הפיננסי.



בגוביץ'. עונה שנייה בקבוצה (gettyimages)


המשחק היום נגד יונייטד הוא ללא ספק הפסגה של בורנמות'. יש עוד אוהדים שצובטים את עצמם לנוכח מה שהקבוצה עברה בעשור האחרון. בדיוק לפני עשר שנים היא ספגה עונש של הורדת 17 נקודות בליגה המקצועית האחרונה והיה חשש שתפורק או תרד לליגת החובבים וכעת הם משחקים מול האנגלית הכי גדולה בכל הזמנים כשהם מקדימים אותה בטבלה. אם בורנמות' תנצח, היא יכולה לעלות אל ארבע הגדולות בליגה כשליברפול וטוטנהאם משחקות גם נגד יריבות קשות כמו ארסנל ו-וולבס. באנגליה טוענים שזה סיפור של סינדרלה נוסף בפרמיירליג אחרי האליפות של לסטר ב-2016, אבל ייתכן מאוד שהרומן הזה בניגוד לקודם יסתיים במהירות כי המשחקים הבאים שלהם יהיו נגד מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, מנצ'סטר סיטי וליברפול. אפילו המייטירדס בקושי עמדו בפני סידרה דומה העונה.


ברור שבורנמות' עדיין לא בנויה להיאבק על מקום בין ארבע הגדולות בליגה למרות שבעונה הרביעית שלה בפרמיירליג היא נראית במגמת שיפור תמידית. את הראשונה סיימה במקום ה-16, השנייה בתשיעי. בעונה שעברה הייתה נסיגה קלה ל-12 וכעת היא נראית כמו הקבוצה שמסוגלת להיצמד לחמש-שש הגדולות ולזכות בכרטיס ראשון אי פעם לליגה האירופית.


המנג'ר האו האנגלי שיחק בקבוצה כמגן 270 משחקי ליגה וכבר בגיל 30 החל לאמן אותה כשהייתה עדיין בליגה הרביעית (ליג 2). הוא עזב אותם לעונה אחת ב-2011/12 כדי לאמן את ברנלי ומאז 2012 מאמן אותם ברציפות והעלה אותם מהליגה השלישית (ליג 1) עד לפרמייריליג. הוא ידוע באנגליה כמנג'ר המשחק סוג של כדורגל משעמם, אבל בעת ובעונה אחת לוקח סיכונים והוא מאלה שצעד אחר צעד מקדם את הקבוצה. הוא טיפוס הפוך לחלוטין למשל מז'וזה מוריניו בכל דבר החל מסטייל הדיבור ועד זכיות בתארים (אפס עד כה), אבל הוא הוזכר כמועמד להגיע למנצ'סטר יונייטד במקום מוריניו ולטוטנהאם במקום מאוריסיו פוצ'טינו אם אחד משניהם יעזוב.


שחקני בורנמות' חוגגים עוד ניצחון ליגה (AFP)


למשחק נגד יונייטד הם מגיעים עם חמישה ניצחונות משישה משחקים אחרונים בכל המסגרות ורק שני הפסדי ליגה עד כה. רק לשלוש הגדולות יש מאזן טוב יותר. האו מסרב להיסחף. הוא כאמור טיפוס מאוד מעשי שאמר: "הפתיחה של הליגה נעימה מאוד עבורנו, אבל מה היא באמת אומרת למועדון? אנחנו יודעים עד כמה הליגה הזאת קשוחה ועד כמה הכדורגל נזיל. הנשק שלנו הוא לחשוב בכל פעם רק על המשחק הבא. המועדון שלנו נאבק שנים בבעיות כלכליות בליגות הנמוכות ולכן אני יודע מה גורם למועדון שלנו לתקתק. זה רק רוח הקרב של הקבוצה שנוצרת בין השחקנים, האוהדים והצוות המקצועי. אלה דברים שאין בקבוצות אחרות. זה מקום בו עובדים קשה ואני מנסה לדחוף את השחקנים ומציב להם סטנדרטים גבוהים. אני אוהב לעבוד כאן ואני בטוח שאין הרבה קבוצות בליגה עם מוסר עבודה כזה". 


חוץ מהמנג'ר בורנמות' מתבססת על כמה רכישות חכמות מאוד. שניים שהגיעו מצ'לסי מחזיקים את ההגנה שלהם בצורה טובה. השוער אסמיר בגוביץ' עונה שנייה במועדון שיחק בעבר אצל אברם גרנט בפורטסמות' הוא סיפור של הצלחה והבלם ההולנדי ניית'ן אקה הכפיל של רוד חוליט עם השיער המקורזל שלו (אימו הולנדית ואביו מהגר מחוף השנהב), הוזכר כבר כמועמד למנצ'סטר סיטי, יונייטד או טוטנהאם, אבל הכחיש שיעזוב. אחרי שהיה מושאל מצ'לסי לבורנמות'. ב-2016/17 הצליחה הקבוצה לשים עליו את היד כששילמה 20 מיליון ליש"ט. הוא מאוד מבוקש בגלל שהוא יכול לשחק בכל התפקידים בהגנה כולל מגן שמאלי וימני. עוד רכש משובח הגיע הקיץ מלבאנטה, קשר קולומביה ג'פרסון לרמה שמחזיק את הקישור ההגנתי. הרכישה שלו היתה שיא מועדון – 25 מיליון ליש"ט.  



אדי האו. המנג'ר שיגיע רחוק (gettyimages)


בחוד מי שמפתיע הוא החלוץ קאלום ווילסון, סוג של שחקן אלמוני יחסית שהחל את הקריירה שלו בקובנטרי והגיע למועדון בעונת 2014/15 בצ'מפיונשיפ וכבש 20 שערים ב-45 משחקים בהם פתח. מאז הוא לא עבר את המספר הדו ספרתי בכיבוש שערים לעונה, אבל העונה כבש כבר חמישה שערים. ג'ייסון קונדי מגן צ'לסי בעבר המליץ למאוריציו סארי לרכוש אותו במקום אלברו מוראטה המאכזב. ווילסון עלה לדובדבנים רק שלושה מיליון ליש"ט והם יכולים לעשות עליו כעת קופה. השמועות אומרות שהוא יוזמן בעתיד לנבחרת של גארת' סאות'גייט. ג'רמיין דפו שסייע לקבוצה בשנתיים אחרונות, שיחק העונה רק שלושה משחקים כמחליף. 


כך או אחרת, אדי האו הוא מסוג המנג'רים המשביח קבוצות והוא עשוי להגיע למשרה בכירה באחת הגדולות אם בורנמות' עצמה לא תממש את הציפיות שלו בליגה. בינתיים הוא מתמקד בבורנמות'. הוא סוג של מנג'ר שאוהב לעבוד במועדון אחד. אם יגיע לאחד הגדולים, יצטרך לשנות כמה דברים בתפיסה שלו כי הלחץ עליו יהיה עצום. אצל הדובדבנים הכל פורח בקלילות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי