על הקו: סולשיאר מגשים את חלומו הגדול כמאמן

אולה גונאר סולשיאר
אולה גונאר סולשיאר | Gettyimages

מינויו של חלוץ העבר כמנג'ר מנצ'סטר יונייטד הוגדר בנורבגיה "התפקיד הנוצץ אי פעם מחוץ לגבולות המדינה", כשגם מולדה הסכימה להשאילו הודות לנאמנותו הבלתי מתפשרת. זיו מתכונן לבכורה בשבת נגד קרדיף

(גודל טקסט)

מינויו של אולה גונאר סולשיאר למאמן הזמני של מנצ'סטר יונייטד עד תום העונה נתפס בנורבגיה כתפקיד הכי גדול שבן ארצם מילא אי פעם מחוץ למדינה. בעיתון המקומי המוביל "VG" כתבו אתמול: "המזכ"ל הראשון של האו"ם היה נורבגי, יו"ר ארגון המזון הבינלאומי היה נורבגי ואחר כך מזכ"ל נאט"ו, אבל לאף אחד לא היה ג'וב יותר נוצץ מאשר לסולשיאר".

כינו אותו בעבר "הרוצח בעל פני התינוק", בגלל שעל כר הדשא הוא ידע תמיד למצוא את הרשת, למרות הבייבי פייס. כבן של מתאבק מקצוען הוא למד בגילאי 7 עד 11 את התחום, אבל שמועות מעניינות יותר, שעדיין לא אומתו, מספרות כי היה בכלל אוהד ליברפול בילדותו. כשנשאל על כך בראיון בעבר רמז כי למד לאהוב את יונייטד רק כשהגיע אליה כשחקן.

העדפתו של סולשיאר בן ה-45 כמאמן הזמני של השדים האדומים גרמה להרמת גבות מכיוון שהמשרה הקודמת שלו באנגליה כמנג'ר קרדיף ב-2014 הסתיימה בירידה של הקבוצה לצ'מפיונשיפ. בספטמבר שלאחר מכן פוטר על ידי הבעלים המאלזי וינסנט טן, לאחר שניהל רק 30 משחקי ליגה, בהם ספג 16 הפסדים וניצח רק בחמישה.


"הרוצח בעל פני התינוק". סולשיאר שוב על תקן מושיע ביונייטד (Gettyimages)

אחרי שפוטר הוא סיפר שחזר הביתה ושיחק שעות במשחק הפוטבול מנג'ר. "לא הייתה לי עבודה, אז שיחקתי. במשחק הזה אין לך צורך להתעסק ביחסי אנוש כמו בקבוצה אמתית. אין שחקנים שהילדים שלהם חולים או שהנשים שלהם עזבו אותם והם מדוכאים. גם אין לך התלבטויות אם הסוכן שהציע לך שחקן זה או אחר הוא אמין, או התלבטויות לגבי מה תגיד לתקשורת במסיבת העיתונאים הבאה", אמר. סגירת המעגל של הנורבגי תהיה מושלמת כאשר הקבוצה הראשונה שיפגוש על הקווים כמאמן תהיה קרדיף בשבת הקרובה (19:30, ישיר בספורט1).

הקשר של סולשיאר ליונייטד נמשך כל הזמן. בנובמבר 2017 התראיין למגזין אוהדי יונייטד בסקנדינביה ואמר: "לאמן את מנצ'סטר יונייטד יהיה עבורי הגשמת חלום". בראיון באוגוסט מתח ביקורת על ז'וזה מוריניו מבלי לומר את שמו: "הייתי בונה את הקבוצה סביב פול פוגבה". אגב, סולשיאר הוא היפוכו של המיוחד באופי שלו. כתב "סקיי ספורטס" הנורבגי, בן ראנסון, אמר עליו: "אין לו אויבים בכדורגל העולמי. הוא תמיד היה מקצוען ושמר את הדעות שלו לעצמו, אבל הוא גם לא אחד שאין לו דעה. יש לו רעיונות ברורים ולא חסרו לו התפרצויות כשאימן את מולדה בשתי קדנציות". לעומתו, יש כאלה שלא מתלהבים מהמינוי. האחראי לשעבר על השיווק ביונייטד, אדוארד פרידמן, אמר: "סולשיאר זה הדבר הכי משעמם שקרה למועדון. שמעתי שאריק קאנטונה היה מעוניין. הייתי מביא אותו".


"הדבר הכי משעמם שקרה למועדון". יש גם ביקורת על המהלך (Gettyimages)

רק על הקו
סולשיאר היה על הקו מולדה – מנצ'סטר כשחקן וכמאמן. מולדה למעשה השאילה את המאמן שלה ליונייטד עד סוף העונה, אחרי שרק לפני כמה ימים הוא האריך את חוזהו במועדון לשנתיים נוספות, אחרי שהוליך אותו לסגנות אליפות נורבגיה. מולדה גם הייתה זו שמכרה את סולשיאר ליונייטד כשחקן ב-1996 תמורת מיליון ליש"ט וחצי בלבד, אחרי שאלכס פרגוסון התרשם מהחלוץ הצעיר שכבש 31 שערים ב-42 משחקי ליגה. ביונייטד הוא הבקיע 128 שערים ב-11 שנים בהו שיחק בקבוצה, כשהחשוב מכולם היה שער הניצחון בגמר ליגת האלופות ב-1999 מול באיירן מינכן שקבע 1:2 בקאמפ נואו.

הוא כבש 28 שערים במדים האדומים כמחליף, מה שהקנה לו את הכינוי "סופר-סאב". גם הפעם קיבל את התפקיד כמחליף עד הקיץ, אז יונייטד תקווה להחתים את מאוריסיו פוצ'טינו כמנג'ר קבוע. במועדון האדום תמיד העריכו את העובדה שהנורבגי נשאר אצלם למרות הצעות רבות שקיבל. הוא עבד עם פרגוסון כמאמן באקדמיה ובין היתר זכה לאמן את פול פוגבה וג'סי לינגארד כשהיו צעירים מאוד, כך שיש כימיה טובה ביניהם. לסולשיאר צפויים כעת משחקים קלים יחסית – קרדיף, האדרספילד, בורנמות' וניוקאסל. ניצחונות בהם לבטח יעניקו לו ביטחון להמשך.

מאמן נבחרת דנמרק, אגה הריידה הנורבגי, שאימן את סולשיאר במולדה לפני שעבר ליונייטד (ומאוחר יותר גם בנבחרת נורבגיה), אמר אתמול: "סולשיאר קיבל ג'וב מדהים שמחמיא לו ולנורבגיה. לקבוצה יש מספיק שחקנים טובים, אבל היא הייתה חייבת מישהו שמכיר את המועדון מבפנים כדי שיחזיר את הכדורגל האגרסיבי שהיינו רגילים אליו מימי אלכס פרגוסון. זה תפקיד שהנפילה ממנו יכולה להיות כואבת, אבל במקביל גם אתגר יותר גדול מזה שהיה לו כשחקן. הוא לא מגיע ככוכב רוק לעומת לואיס ואן חאל ומוריניו, שהיו לפרקים גדולים יותר מהמותג יונייטד".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי