הטרייר הנערץ: לוקאס טוריירה הפך לשחקן האהוב ביותר של ארסנל

לוקאס טוריירה
לוקאס טוריירה | Gettyimages

במונדיאל הוא הציג יכולת עוצרת נשימה, אך הציפיות מהאורוגוואי בצפון לונדון היו נמוכות. כעת גם אוהדי התותחנים מבינים שייתכן שנמצא המנהיג לו חיכו. יוכין על הקשר שינסה לעצור את ליברפול (19:30 בספורט1)

(גודל טקסט)

ההתלהבות סביב החתמתו של מסוט אויזל בקיץ 2013 הייתה עצומה. אוהדי ארסנל נכנסו לאופוריה אמיתית אחרי שהתותחנים השקיעו 50 מיליון יורו בקשר הגרמני של ריאל מדריד. הם סברו כי סוף כל סוף גם לקבוצתם יש מוטיבציה לרכוש כוכבי על, ולשיטתם היה אוזיל החלק החסר בפאזל על מנת להוביל את החבורה של ארסן ונגר לאליפות. הם התבדו, והאכזבה הייתה גדולה לא פחות מהחלום.

כעת הם עוברים חוויה הפוכה עם לוקאס טוריירה. הציפיות מהקשר האורוגוואי היו נמוכות הרבה יותר בהשוואה לאוזיל, אבל המציאות עולה על כל דמיון וביציעי אצטדיון האמירויות מפגינים כלפיו אהבה אין קץ. ואמנם ארסנל לא תזכה באליפות גם העונה, אבל יש תחושה כי הכוכב החדש הוא החלק החסר בפאזל – והיא מבוססת לא על השערות, אלא על ביצועיו על כר הדשא. כישוריו כה מזהירים, עד שהאוהדים אפילו שרים לו את השיר של פטריק ויירה, עם שינוי מילים מתבקש. טוריירה הוא הרוח החיה בעידן החדש של המנג'ר אונאי אמרי, ולא יהיה מוגזם להגדירו כשחקן הפופולרי ביותר מבחינת הקהל כבר עכשיו. לא רע בשביל מישהו אשר רוב האוהדים כלל לא שמעו עליו עד לפני חודשים ספורים.

טוריירה אינו ויירה, כמובן. כשגובהו 168 סנטימטרים, הוא לא ממש מזכיר את הקפטן הצרפתי התמיר. אם כבר, האורוגוואי הרבה יותר דומה לז'ילברטו סילבה, על אף שגם הברזילאי היה שחקן גבוה יחסית. ונגר הביא ב-2003 את האיש שזכה בגביע העולם כשהוא "סוחב את הפסנתר עליו ניגנו רונאלדו, ריבאלדו ורונאלדיניו", וזכה מיד באליפות המיתולוגית ההיא ללא הפסד. כל קבוצה זקוקה לקשרים הגנתיים מסוג זה, אשר עושים המון עבודה שחורה ומאפשרים לכישרונות היצירתיים סביבם לבוא לידי ביטוי. טוריירה תורם אפילו יותר. הוא גם טרייר שמחלץ אינספור כדורים ורודף אחרי היריבים, אבל יש לו גם נגיעה מרשימה בכדור, הוא יודע להיות במקום נכון בזמן הנכון גם בהתקפה, ואחוז הדיוק שלו במסירות מרשים מאוד.


מחלץ כדורים, נגיעות מרשימות ואחוז דיוק מרשים (AFP)

לא לחינם הגדירו אותו פעם כיורשו של מרקו וראטי בפסקארה. לשם הוא הגיע על תקן נער חסר ניסיון בגיל 17 שאהב לככב כפליימייקר, ושם הפך אותו מאסימו אודו לקשר אחורי ששולט בקצב המשחק. היו אפילו כאלה שטענו כי האורוגוואי מגוון יותר בהשוואה לינשוף האיטלקי, כי יש לו חוש מפותח לשערים ובעיטה אדירה ממרחק. הוא היה שותף בכיר לעליית ליגה ב-2016, ולאחר מכן בילה שנתיים פוריות מאוד בסמפדוריה, שם טופח על ידי המאמן הנהדר מרקו ג'מפאולו, אשר מפורסם ביכולתו לקדם צעירים. כאשר להט טוריירה והבקיע שער ענק בניצחון על יובנטוס, טען ג'מפאולו: "לו היה גבוה יותר, לוקאס היה שווה 100 מיליון". זו לא קביעה מופרכת, וארסנל יכולה להרגיש ברת מזל שהיא קיבלה את היהלום תמורת 30 מיליון יורו בלבד.

המחיר נמוך במיוחד במונחי השוק הנוכחי כי האורוגוואי הוחתם אחרי מונדיאל אישי נפלא. בטורניר המוקדמות, הוא כלל לא היה בתוכניות של המאמן אוסקר טבארס, והאוהדים במולדת לא ידעו הרבה על השחקן שעזב את דרום אמריקה לטובת איטליה בגיל צעיר מאוד. ואולם, בסופו של דבר שוכנע המאטסרו הוותיק לתת לטוריירה את המפתחות בקישור. זה קרה באיחור, אבל הקשר הוכיח שאין צורך בהרצה כדי להשתלב באופן כמעט מושלם במערך אם אתה שחקן גדול באמת. יכולתו בניצחון על רוסיה, ובמיוחד בשמינית הגמר על פורטוגל, הייתה עוצרת נשימה, וגם בהפסד לצרפת ברבע הגמר הוא עשה את שלו. אביו – שדר רדיו מפורסם ש"הבטיח" את הטיסה לרוסיה הרבה לפני בנו – יצא מגדרו בעמדת השידור.


יכולת עוצרת נשימה במונדיאל (AFP)

כעת נהנה ריקארדו טוריירה לספר למאזינים על מעללי הבן בפרמייר-ליג. גם בליגה האנגלית התובענית הוא נכנס לעניינים באופן מיידי, והאוהדים התאהבו בו מהרגע הראשון. לא פלא – עם טוריירה בהרכב לא הפסידו התותחנים באף משחק. השילוב האולטימטיבי של לחימה חסרת פשרות עם טכניקה משובחת הופך אותו לכוכב מיוחד מאוד, ובחודש האחרון הוא סיפק אפילו שערים. הראשון הגיע בדרבי מול טוטנהאם, כאשר התותחנים חזרו מפיגור כפול וניצחו את היריבה העירונית המושבעת 2:4. בחלוף שבוע, התגנב טוריירה כדי להבקיע במספרת את שער הנצחון המאוחר והדרמטי מול האדרספילד, ולא היה ראוי ממנו למעמד. "כאשר אני שומע את השיר לכבודי ביציע, אני חש גאווה עצומה. זה מדהים. זה נותן לי תוספת אנרגיה לרדוף אחרי כל כדור", הוא אומר.

טוריירה נחשב כעת לשחקן קריטי, והיו אוהדים שסברו כי כדאי לאמרי לתת לו מנוחה במשחק מול ברייטון באמצע השבוע, על מנת לא להסתכן – האורוגוואי ספג העונה ארבעה כרטיסים צהובים, והחמישי היה גורם להשעיה מהקרב הגדול מול ליברפול בשבת. המנג'ר החליט אחרת וטען שלא יגביל את טוריירה בתיקולים. בדקה ה-81, היו שראו את החשש הגדול הופך למציאות – טוריירה היה בסביבה כאשר השופט הזהיר את סיאד קולשינאץ, ולא כולם הבינו מי נכנס לפנקס.

לבסוף, התברר כי זו הייתה בהלת שווא, והאורוגוואי יהיה באנפילד. הוא יעמיד את הרקורד ללא הפסד למבחן מול המובילה שסופרת שמונה ניצחונות ליגה רצופים, וינסה לעצור אותה. לא רק אוהדי התותחנים יחזיקו לו אצבעות – גם במנצ'סטר סיטי, ואפילו בטוטנהאם, יעודדו את ארסנל בקרב הענק מול האדומים של יורגן קלופ (שבת, 19:30 בספורט1). תסמכו עליו שהוא לא יתרגש מהמעמד. הבחור בן ה-22 נמצא בדרך לתהילה, ובבוא היום אף עשוי להיות המנהיג בסגנון ויירה וז'ילברטו סילבה.


כל הליגה מקווה שהוא יעצור את המוליכה (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי