המלאך האיטלקי: אינסינייה תמיד ייזכר כמי שיכול היה להושיע

לורנצו אינסינייה
לורנצו אינסינייה | AFP

ונטורה בחר שלא להכניסו מהספסל, איטליה לא הצליחה להכניע את שבדיה ולראשונה מזה 60 שנה מצאה את עצמה מחוץ למונדיאל. יוכין על כוכב נאפולי שעשוי להרוויח מהסיטואציה ויכול להוכיח זאת כבר מול מילאן

(גודל טקסט)
ביום שני הפך לורנצו אינסינייה לקדוש מעונה. הכוכב הצנום של נאפולי, כולה 163 סנטימטרים, היה התקווה הגדולה של נבחרת איטליה. הוא היה אמור להיכנס ולהציל אותה במשחק הגומלין מול שבדיה בסן סירו ולמנוע מסקוואדרה אזורה את אחת המפלות הגדולות בתולדותיה – אי ההעפלה לגביע העולם לראשונה מאז 1958.


כולם היו משוכנעים שאינסינייה חייב להיות על המגרש. לא היה פרשן אחד שלא הזכיר זאת. גם השחקנים היו בטוחים בכך. רק אדם אחד סבר אחרת. המאמן ג'אמפיירו ונטורה, האיש המושמץ ביותר בארץ המגף מזה זמן רב מאוד, התעקש להשאיר את הקיצוני הנמרץ והטכני על הספסל. ליתר דיוק, ישב אינסינייה על ארגז קירור, וזה רק הפך את הפארסה לביזארית יותר.




התסריט קיבל תפנית הזויה לחלוטין כאשר דניאלה דה רוסי, הקשר הוותיק והדומיננטי, סירב להתחמם ולהיכנס כמחליף. כאשר ניגש אליו עוזר המאמן, הצביע כוכב רומא על אינסינייה וטען: "תכניסו אותו. מה אני יכול לתרום? אנחנו לא צריכים להתגונן. אנחנו חייבים להבקיע". אז דה רוסי לא נכנס, אבל גם אינסינייה לא. איטליה לא מצאה את הרשת והודחה.



פארסה ביזארית שהסתיימה בהדחה מהמונדיאל. אינסינייה על הספסל (Gettyimages)


מדוע בחר ונטורה ללכת עם הראש בקיר נגד ההיגיון הבריא? המאמן המפוטר טרם הסביר את עצמו, ואולי לא יעשה זאת לעולם, אבל ההסבר הפופולרי ביותר בתקשורת האיטלקית מדבר על משחקי אגו. במשחק הראשון בשבדיה שילב ונטורה את אינסינייה כמחליף דווקא בעמדה מרכזית יותר, והשחקן הביע פליאה באוזניי חבריו. הוא משך בכתפיו כאשר שאלו אותו על המגרש מדוע אינו מתופקד במשבצת הטבעית באגף, והצילומים האלה כיכבו ברשתות החברתיות. ייתכן שהבוס המבוגר לא אהב את מה שתפס כזלזול ובחר לסגור חשבון עם הכוכב "הסורר" על חשבון האינטרס הלאומי.


זו רק השערה ואת הסיפור האמיתי אנחנו עשויים אולי לגלות בהמשך, אבל דבר אחד בטוח – אינסינייה הפך לסמל האולטימטיבי של הפיאסקו, רק מהצד החיובי. ונטורה וקרלו טאבקיו, נשיא ההתאחדות השערורייתי שמינה אותו ואז האריך את חוזהו, מגלמים את תפקיד השטן. הקיצוני של נאפולי הוא המלאך. הוא המושיע שלא העניקו לו כלים להציל את איטליה מהשפלה. התמונה שלו יושב על ארגז הקירור נצרבה בתודעה הקולקטיבית, לצד המחאה של דה רוסי. מעכשיו, זו תהיה האסוציאציה הראשונה בהקשר אליו.


Lorenzo Insigne: "I thanked De Rossi for his great gesture, one of true leader who wanted to help the team." pic.twitter.com/nGzLyKNUul

— Flo-Calcio AS Roma (@CalcioASRoma) November 16, 2017


האם זה עשוי לתרום לו? קשה לענות על כך כעת, אבל זה בהחלט אפשרי. מאמן הנבחרת החדש, אשר זהותו טרם ידועה, ישקול בחיוב לבנות את הסגל סביב אינסינייה, ולו רק כדי לבדל את עצמו מקודמו הכושל. אם ונטורה הפך לשנוא הציבור בגלל שהתעלם מאינסינייה, למה שיורשו לא יעשה את ההיפך כדי להיות יקיר האוהדים?


קחו, למשל, את הדוגמא המרתקת של אריאן רובן ביורו 2004. דיק אדבוקאט בחר להחליף את הכוכב הצעיר במשחק מול צ'כיה כאשר ההולנדים הובילו 1:2, ובלעדיו הפסידו הכתומים 3:2. ההחלטה שהוגדרה כהזויה הגדירה את כל הקריירה של אדבוקאט בעיני האוהדים ועשתה שירות נהדר לרובן. זה היה הרגע המכונן בו הוא הפך לבאנקר בהרכב. אף מאמן שהגיע אחרי אדבוקאט לא העז לגעת בו אם הוא היה כשיר. כאשר פרש הקפטן הוותיק בחודש שעבר, החילוף מול צ'כיה הוזכר בכל הסיכומים האפשריים. אגב, ההפסד לצ'כים לא הפריע להולנד לעלות מהבית – היא הודחה רק בחצי הגמר, ולכן לטעות של אדבוקאט לא הייתה משמעות אמיתית. ובכל זאת, איש לא שכח. במקרה של אינסינייה, למחדל של ונטורה יש משקל היסטורי עצום.


כל מה שכוכב נאפולי צריך לעשות כעת הוא להתמיד בכושרו הטוב בקבוצה – והנבחרת כבר תיפול לידיו כפרי בשל. למזלו, הוא נהנה מיציבות במערך של המאמן מאוריציו סארי, אשר לא מרבה לבצע שינויים בהרכב וסומך על חניכו בעיניים עצומות. 12 שערי ליגה היו לאינסינייה ב-2015/16 והוא שיפר את המאזן ל-18 אשתקד. העונה יש לו בינתיים שלושה כיבושים בלבד, אך תרומתו למשחק הקבוצתי כבירה, ולשער הניצחון ב-0:1 על רומא עשויה להיות השפעה דרמטית על מאבק האליפות. הוא היה חשוב אפילו יותר, כי זו הפעם הראשונה בה מצא אינסינייה את הרשת של רומא. לעומת זאת, בשבת הוא יפגוש את היריבה האהובה ביותר שלו.



אוהב להרשית מול הרוסונרי ומעולם לא הפסיד מולם (Gettyimages)


נאפולי מארחת את מילאן ולאינסינייה יש זיכרונות נהדרים מהמפגשים מול האדומים-שחורים עד כה. תאמינו או לא, הוא טרם הפסיד לרוסונרי בכל הקריירה בנאפולי, כי היה פצוע כאשר קבוצתו נכנעה בסן סירו 2:0 בדצמבר 2014. מאזנו עומד על שישה ניצחונות ושלוש תוצאות תיקו בתשעה משחקים, ויש לו גם חמישה שערים. אף קבוצה באיטליה לא ספגה יותר מרגליו של אינסינייה מאשר מילאן (פיורנטינה ואמפולי "חולקות איתה את המקום הראשון" – גם הן ספגו 5 פעמים).


המספרים טובים אפילו בשנתיים האחרונות, כי אינסינייה מצא את הרשת בכל המשחקים בהם פתח מול מילאן. הוא הבקיע צמד ב-0:4 בסן סירו לפני שנתיים, עלה על הלוח ב-1:1 בסן פאולו בהמשך אותה עונה ובינואר האחרון חגג שוב כאשר נאפולי ניצחה בחוץ 1:2. במוצאי שבת (ׁ21:45) יהיו כל העיניים עליו אחרי הטראומה הגדולה במוקדמות, והוא נחוש להוכיח לאומה שלמה שהיא צודקת. הצגה גדולה רק תדגיש את עוצמת הביזיון ותקבע את מעמדו כאיש שלא קיבל את ההזדמנות ברגע הגורלי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי