אופ"א אישרה את הקמת "ליגת האומות", ישראל תעפיל ליורו?

שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל | ערן לוף

הכישלון בקמפיין מוקדמות המונדיאל עוד עשוי לסייע לכחולים-לבנים לקראת אליפויות אירופה הבאות? הנבחרת בדרג שעוד עשוי להקנות לה מקום בין כל הגדולות. כל הפרטים על השיטה כאן

(גודל טקסט)
מאמן הנבחרת הבא יצטרך להתמודד עם מפעל נוסף – ליגת האומות של אופ"א. דרך המיזם, שהוצג לראשונה על ידי אופ"א בחודש ינואר ונועד להחליף את משחקי הידידות הבינלאומיים, יקבלו נבחרות קטנות צ'אנס נוסף להעפיל ליורו 2020. על פי הפורמט, 55 החברות באופ"א ישתתפו בליגת האומות, שתחלק ארבעה כרטיסים ליורו 2020.


בשלב זה, נכון לדירוג של ספטמבר 2017, ישראל משובצת בדרג השלישי מתוך ארבעה ויריבותיה האפשריות יהיו סלובניה, אלבניה, מונטנגרו, סרביה, סוקטלנד, צ'כיה, רומניה, יוון, בולגריה, נורבגיה, קפריסין, פינלנד, אסטוניה ואזרבייג'אן. הליגה תכלול שלושה בתים: שלושה בני ארבע נבחרות ואחד בן שלוש נבחרות. ארבע מנצחות הבתים יעפילו לפלייאוף וארבע האחרונות בכל בית יורדות ליגה. כאמור הדירוג עשוי להשתות ולא בהכרח שישראל תהיה משובצת בבית השלישי.

 

ארבע מנצחות הפלייאוף יעפילו אוטומטית ליורו 2020, ללא קשר להישגים שלהם בשלב מוקדמות היורו שיחל במרץ 2019. בשלב המוקדמות יהיו 10 בתים (חמישה בני חמש קבוצות וחמישה עם שש קבוצות) כאשר שתי הראשונות יעפילו ליורו וארבע הנוספות, כאמור, יגיעו מליגת הנבחרות. נבחרת שעלתה ליורו דרך המוקדמות לא תשתתף בפלייאוף ליגת הנבחרות, אלא תעביר את מקומה לבאה בתור, לזו שסיימה במקום השני בבית. 


בשורה טובה לנבחרת. יורו 2020 נראה ריאלי? (ערן לוף)


המשמעות ברורה: לישראל יהיה עוד מסלול שיאפשר לה להגיע ליורו מבלי לנצח נבחרות מאריות היבשת. ראוי להדגיש שמשחקי ליגת הנבחרות יתקיימו בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר 2018 ומשחק הפלייאוף של ליגת הנבחרות יתקיימו במרץ 2020. עד אז, בין מרץ לנובמבר 2019, יתקיים שלב המוקדמות. כלומר, הרבה יותר משחקים בינלאומיים מצפים למאמן הבא. 


ראוי להוסיף שליגות האומות, ממנה יש עליות וירידות, תקבע את דירוג הנבחרות לטורנירי מוקדמות אליפות אירופה בהמשך. אין להתבלבל עם דירוג פיפ"א שקובע את דרג הנבחרת בטורנירי מוקדמות גביע העולם. אגב, נכון לעכשיו ישראל במקום ה-34 בדירוג הנבחרות של אופ"א, מה שכאמור מספיק לדרג השלישי בליגת האומות, אך לדרג הרביעי בטורניר מוקדמות יורו 2020. הדירוג הסופי ייקבע לאחר משחקי המוקדמות בחודש הבא.


אם ישראל תרד בחודש הבא מתחת למקום ה-36 היא תשחק בליגה הרביעית בטורניר ליגת האומות. יריבותיה האפשריות יהיו שלוש מבין: ליטא, בלארוס, ארמניה, מקדוניה, איי פארו, לוקסמבורג, לטביה, מולדובה, קזחסטן, ליכטנשטיין, אנדורה, מלטה, קוסובו, סן מרינו וגיברלטר. כך או כך, לצורך ההבהרה, על פי השיטה החדשה של אופ"א, אחת מבין הנבחרות הללו תהיה ביורו 2020.



צדק מול איטליה. אולי עדיף בית עם שלוש נבחרות מהדרג האחרון? (אודי ציטיאט)


ומה בנוגע לפלייאוף העלייה למונדיאל 2018?
ללא כל קשר לכתוב לעיל, בכל הנוגע למוקדמות מונדיאל 2018 בקיץ הבא ברוסיה, כידוע תשע נבחרות עולות אוטומטית ושמונה נוספת ישחקו בהצלבה – כשהתשיעית, זו עם המאזן הכי פחות טוב מהמקום השני, תודח מיד עם סיום שלב הבתים.


הגרלת המשחקים תתקיים ב-17 באוקטובר בציריך וב-9 וב-14 בנובמבר ייערכו משחקי הפלייאוף. מבין הנבחרות באירופה גרמניה ובלגיה כבר עלו למונדיאל, כשפורטוגל הבטיחה לפחות את השתתפותה בפלייאוף והשאר עדיין פתוח. וויילס בשלב זה עם המאזן הכי גרוע בין הסגניות ועלולה שלא להשתתף במונדיאל.

 


גארת' בייל. הוולשים יחמיצו את המונדיאל ברוסיה? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי