להדק חגורות: המירוץ הלוהט על הכרטיסים למונדיאל

גביע העולם
גביע העולם | טוויטר

חודשים ספורים לפני אליפות העולם ברוסיה ותמונת המשתתפות מתחילה להיסגר. תשעת הבתים האירופיים סבוכים, הדרום אמריקאיות נלחמות, סוריה ואוסטרליה בקרב ישיר ואפריקה צופה בעניין. תמונת מצב

(גודל טקסט)

נבחרות הכדורגל יצאו השבוע לפגרה האחרונה שלהם לפני קביעתן הסופית של רבות מן העולות למונדיאל 2018 ברוסיה (לא כולל משחקי הפלייאוף שיהיו בנובמבר והנבחרות האפריקאיות). בנוסף שני משחקי פלייאוף, בית וחוץ, יקבעו שתי עולות מחוץ לאירופה בין 6 ל-14 בנובמבר. בחצי הגמר הראשון ישחקו הרביעית ממרכז אמריקה וצפונה נגד החמישית באסיה. בחצי השני ניו זילנד מאוקיאנה תשחק נגד החמישית בדרום אמריקה. שתי המנצחות תעפלנה למונדיאל.

עד כה שמונה נבחרות הבטיחו את השתתפותן במונדיאל. המארחת רוסיה, מאירופה נבחרת בלגיה, מאסיה אירן, יפן, דרום קוריאה וערב הסעודית, ברזיל מדרום אמריקה ומקסיקו מצפון מרכז אמריקה.

באופ"א יש תשעה בתים. הראשונה כזכור עולה אוטומטית, ושמונה הסגניות הטובות עולות למשחקי ההצלבה על ארבע כרטיסים נוספים. כדי לקבוע את המאזן של הסגנית הכי גרועה מורידים מהחישוב את המשחקים של כל הנבחרות שיסיימו במקום שני מול האחרונה בטבלה. אז למה כל נבחרת זקוקה כדי לעלות? בלגיה היחידה שהבטיחה עלייתה. נותרו שני משחקים לכל נבחרת. 24 כבר מחוץ למירוץ, כולל ישראל.

בלגיה. היא כבר במונדיאל
בלגיה. היא כבר במונדיאל (AFP)

בית 1
צרפת (בולגריה חוץ, בלארוס בית). אם צרפת תנצח את שני המשחקים היא תעלה מהמקום הראשון. ניצחון בבולגריה כמעט קריטי ולצרפתים יש סיוט מההפסד 2:1 לבולגרים שהדיח אותם ממונדיאל 1994.

שבדיה (לוקסמבורג בית, הולנד חוץ). ניצחון על לוקסמבורג יבטיח לשבדים כמעט בוודאות את המקום השני. אם צרפת לא תנצח בבולגריה שבדיה עשויה להגיע להולנד כשהיא מובילה. להולנד סיכוי קלוש אם תנצח את שני משחקיה נגד בלארוס ושבדיה, אבל יש לה הפרש שערים נחות (6). בולגריה נואשת לשני נצחונות נגד צרפת (בית) ולוקסמבורג (חוץ), וששבדיה תיקח נקודה משני משחקיה האחרונים.

בית 2
מירוץ דו-ראשי מי תאיישנה את שני המקומות הראשונים. סביר להניח שהמשחק האחרון יקבע, כשפורטוגל תארח את שווייץ המוליכה. לפורטוגלים אומנם שלוש נקודות פחות, אבל הפרש שערים עדיף (24+ מול 15+). בשבת אנדורה תשחק נגד פורטוגל ושווייץ תארח את הונגריה. שש נקודות פורטוגליות ככל הנראה ישלחו את אלופת אירופה לתכנן את הנסיעה לרוסיה.

בית 3
גרמניה צריכה זקוקה לתיקו במשחק הקרוב בצפון אירלנד כדי לעלות למונדיאל. המארחת תסיים במקרה כזה שנייה. גרמניה תסיים שנייה רק אם תפסיד לצפון אירים, ועוד פעם בבית לאזרבייג'אן כשמקביל הבריטים ינצחו במשחק האחרון בנורבגיה.

הולנד. יש סיכוי
הולנד. יש סיכוי קלוש

בית 4
סרביה, וויילס (ללא גארת' בייל) ואירלנד מתחרות על הכרטיסים. סרביה (משחק חוץ מול אוסטריה ובית נגד גיאורגיה) זקוקה לניצחון בודד על מנת לעלות אוטומטית. גם שתי תוצאות תיקו יסייעו לה לסיים לפני וויילס בזכות הפרש שערים משופר.

ומה עם הנבחרות מהממלכה? וויילס ואירלנד צריכות לנצח את גיאורגיה ומודלובה בהתאמה, ובמחזור הנעילה יפגיש את המשחק האחרון את שתיהן לקרב ישיר מהסרטים. אפילו לאוסטרים אפשרות קלושה לסיים במקום השני אם ינצחו את סרביה בבית ומולדובה בחוץ בהפרש שערים גבוה, ואילו וויילס תיקח נקודה ואירלנד לא יותר מ-2.

בית 5
ההפסד של פולין בדנמרק סיבך את המצב של מוליכת הבית. פולין תעלה אוטומטית כבר במחזור הקרוב אם תנצח את ארמניה, ומונטנגרו תסיים בתיקו ביתי נגד הדנים.

ניצחון מונטנגרי על דנמרק ישאיר את המשחק האחרון שלהם מול פולין כמכריע לגבי זהות הראשונה. אם מונטנגרו לא תנצח את דנמרק במשחק הראשון היא עלולה לסיים שלישית בבית, כי לדנים משחק אחרון נגד רומניה שלא עלתה. דנמרק עשויה לסיים שנייה אם תנצח גם את מונטנגרו.

האירים בטירוף. קרב בריטי לוהט
האירים בטירוף. קרב בריטי לוהט (AFP)

בית 6
אנגליה זקוקה לנקודה מול סלובניה או ליטא כדי לעלות מהמקום הראשון. סלובניה, סלובקיה וסקוטלנד ייאבקו על המקום השני. אם סקוטלנד תנצח את שני משחקיה מול סלובקיה (בית) וסלובניה (חוץ) היא תסיים שנייה.

בית 7
ניצחון של ספרד על אלבניה יעלה אותה מהמקום הראשון. גם הפסד הזוי עדיין ישאיר לה סיכוי גדול אם תנצח את ישראל בגלל הפרש שערים עדיף על איטליה (29+ על 12+). איטליה תסיים כנראה בכל מקרה שנייה.

בית 8
בלגיה כבר עלתה. בוסניה ויוון מתחרות על מקום שני. אם בוסניה שמארחת את בלגיה תנצח היא עשויה לסיים שנייה, ומשחקה האחרון יהיה באסטוניה. קפריסין תארח את יוון במשחק פיקנטי, אבל יוון חייבת לנצח. לקפריסין של רן בן שמעון עדיין סיכוי תיאורטי למקום שני, אבל אז היא תהיה סגנית עם המאזן הכי גרוע.

בית 9
"בית המוות" האמיתי עם קרואטיה ואיסלנד להן 16 נקודות, וטורקיה ואוקראינה עם 14. ניצחון של קרואטיה על פינלנד ביום שישי בבית יביא אותה ראשונה למשחק הקובע מול אוקראינה. הם יצטרכו נקודה אם טורקיה ואיסלנד תסיימנה בתיקו. אם לא, הקרואטים יצטרכו לנצח גם באוקראינה. איסלנד תשחק בטורקיה וחייבת ניצחון. הפסד עלול לגרום לכך שתסיים אפילו שלישית. לכל אחת מארבע הראשונות משחק אחד נגד רעותה ויש אין ספור של אפשרויות.

המרעננת של יורו 2016 תחמיץ את המונדיאל? איסלנד בסכנה
המרעננת של יורו 2016 תחמיץ את המונדיאל? איסלנד בסכנה (AFP)

כאמור שמונה הסגניות הטובות תשחקנה בין ה-9.11 ל-14.11 בשלב הפלייאוף. ההגרלה ב-17.10. נכון לעכשיו וויילס כאמור היא הסגנית התשיעית שלא תשחק בפלייאוף.

דרום אמריקה
המוקדמות בדרום אמריקה הן הסוערות והמעניינות ביותר מזה שנים. ארגנטינה בסכנה שלא תעלה אוטומטית ותסיים חמישית, מה שיגרום לכך שתצטרך לשחק בפלייאוף או לא תעלה בכלל למונדיאל. סוג של אסון פיננסי לא רק לארגנטינה אלא לפיפ"א ולמארגנים. כאמור ברזיל עלתה אוטומטית.

אורוגוואי. השנייה תשחק נגד נבחרות מהתחתית – ונצואלה (חוץ) ובוליביה (בית) כך שרק שני הפסדים מפתיעים יכולים לסבך אותה. קולומביה תשחק נגד פרגוואי (בית) ופרו (חוץ). ניצחון יעלה את "עושי הקפה" אם ארגנטינה ופרו תסיימנה בתיקו או צ'ילה לא תנצח את אקוואדור. רק אם לא ינצחו בשני המשחקים הם מסתבכים.

פרו. לפרואנים שני משחקים קשים נגד ארגנטינה בחוץ וקולומביה בבית, אבל הם בכושר טוב אחרי שלושה נצחונות ותיקו. ניצחון על ארגנטינה יתן להם יתרון גדול לעלייה.

יש סיכוי שיחמיץ את המונדיאל? מסי מאוכזב
יש סיכוי שיחמיץ את המונדיאל? מסי מאוכזב (AFP)

ארגנטינה. בלי סרחיו אגוארו הפצוע (שלא שיחק גם במשחקים קודמים), ועם ליונל מסי שכבר מזמן לא הבריק בנבחרת, "האלביסלסטה" בלחץ ענק. ארגנטינה סיימה את שני משחקיה האחרונים בתיקו. הפסד ביתי לפרו יעניק להם במקרה הטוב רק פלייאוף. הפעם האחרונה בה ניצחו שני משחקים רצופים רק לפני 18 חודשים.

צ'ילה. כרגע אלופת דרום אמריקה במקום השישי שמשאיר אותה מחוץ למונדיאל, והיא בלחץ עצום. אם ינצחו את אקוואדור (ב) וברזיל (ח) יש סיכוי שהצ'יליאנים ישחקו בפלייאוף, אבל הם הפסידו שלושה מארבעת משחקיהם האחרונים.

פרגוואי. הסיכוי היחיד והקלוש הוא לשחק בפלייאוף. לשם כך נחוצים שני נצחונות – קולומביה (בית), ו-ונצואלה (בית).

אסיה
סוריה ואוסטרליה תתמודדנה על הכרטיס לפלייאוף (5 ו-10 באוקטובר). המנצחת תשחק נגד הרביעית מהבית של מרכז אמריקה וצפונה.

הסורים רוצים להדהים את העולם
הסורים רוצים להדהים את העולם (AFP)

אפריקה
שני הסיבובים האחרונים יתקיימו ב-6 ו-8 באוקטובר, ו-6 בנובמבר. אף אחת מחמש הנבחרות שיכולות לעלות עוד לא הבטיחו עלייה.

בית 1. טוניסיה מקדימה את קונגו בשלוש נקודות. טוניסיה צריכה ארבע נקודות משני משחקיה מול גינאה ולוב.

בית 2. ניגריה מקדימה את זמביה בשלוש נקודות. ב-7 באוקטובר ניגריה תארח את זמביה למשחק מכריע ותיקו עשוי להספיק לעלות. לניגרים הפרש גבוה (7+) בעוד לזמביה נמוך יותר (2+).

בית 3. לשלוש הנבחרות הראשונות בבית סיכוי לעלות. חוף השנהב עם שבע נקודות, מרוקו עם שש, גאבון עם חמש, מאלי עם שתיים. המשחק המכריע עשוי להיות ב-7 בנובמבר בין חוף השנהב למרוקו.

ג'ון אוגו במדי ניגריה. מכוון לרוסיה
ג'ון אוגו במדי ניגריה. מכוון לרוסיה (AFP)

בית 4. הבית מסובך ולא צפוי בגלל שפיפ"א הורתה על משחק חוזר בין דרום אפריקה לסנגל. כרגע דרא"פ אחרונה בבית בו מובילות בורקינה פאסו וקייפ ורדה עם שש נקודות כל אחת.

בית 5. מצרים מועמדת לעלות עם תשע נקודות. לאוגנדה שבע ולגאנה, שתארח בנובמבר את "הפרעונים", חמש.


מרכז אמריקה

נותרו עוד שני מחזורים כאשר מקסיקו כבר עלתה. עוד שני כרטיסים נותרו לחלוקה מלבד הפלייאוף. קוסטה ריקה שנייה עם 15 נקודות, ותשחק בבית מול הונדורס ובחוץ מול פנמה (6 ו-10 באוקטובר). אם ארה"ב ופנמה תסיימנה בתיקו הן תעלנה למונדיאל בלי לבעוט בכדור. נקודה קוסטה-ריקנית בבית מול הונדורס תספיק.

פנמה וארה"ב נאבקות על הכרטיס השלישי כשלפנמה 10 נקודות וארה"ב והונדורס עם תשע. לפנמה שני משחקים קשים מאוד נגד ארה"ב בחוץ, וקוסטה ריקה בבית (אם כי המשחק עשוי לא לקבוע דבר לקוסטה ריקה). היא תצטרך לפחות נקודה מארה"ב.

קני סייף. בכל זאת יהיה ישראלי באליפות?
קני סייף. בכל זאת יהיה ישראלי באליפות? (התאחדות הכדורגל האמריקאית)

הנבחרת של ברוס ארנה זקוקה לניצחון והיא יודעת שהפרש השערים של הונדורס הרבה פחות טוב משלה (1+ לעומת 7-). המשחק האחרון של ארה"ב יהיה מול טרינידד וטובגו האחרונה. העלייה האוטומטית ברגליים של ארה"ב. הקבוצה מהמקום הרביעי כאמור תעלה לפלייאוף.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי