הקונפליקט הקרואטי: ניקוי השחיתות הנוראית על חשבון העפלה למונדיאל

דאבור שוקר עם לוקה מודריץ'
דאבור שוקר עם לוקה מודריץ' | טוויטר

האליל בדימוס ונשיא ההתאחדות, דאבור שוקר, הורס כל חלקה טובה, מקבל החלטות שערורייתיות עם יו"ר דינמו זאגרב, ואפילו גייס את מודריץ' שכעת נחשב לבוגד. פלא שהאוהדים עושים הכל כדי שהנבחרת תיכשל?

(גודל טקסט)

ישראל מארחת הערב (שני) את ספרד, אבל קשה לומר כי הביקור של אחת הנבחרות הטובות בעולם במשחק לפרוטוקול מעורר עניין רב בקרב האוהדים. חובבי כדורגל רבים בקושי מודעים לקיומו של המשחק, כי נבחרת ישראל בגרסתה הנוכחית נתקלת בעיקר באדישות. לאנשים לא ממש אכפת ממנה. ואולם, זה יכול להיות הרבה יותר גרוע. נבחרת קרואטיה לא סובלת מאדישות אוהדיה – היא חשה עוינות קשה.

משיחות עם עיתונאים ואוהדים קרואטים עולה תמונה מדהימה – רובם מייחלים למעידת הנבחרת במשחק הגורלי באוקראינה הערב (21:45, שידור ישיר בספורט1). הם לא רוצים לראות אותה במונדיאל, אלא מעדיפים פיאסקו שיגרום לזעזוע גדול בהתאחדות. הם לא מתנגדים לשחקנים, אלא לפקידים ולעסקנים, ובראשם נשיא ההתאחדות דאבור שוקר. האיש שהיה פעם אליל ההמונים, מנהיג הנבחרת העצמאית החדשה, מלך השערים במונדיאל 98' בדרך למקום השלישי, הוא כיום דמות שנואה ונלעגת. אוהדים בזים לו שמחים לאידו.

שוקר היה שחקן גדול, אבל הוא אדם קטן. אחרי שחתם בריאל מדריד ב-1996, הוא הלך לבקר בקברו של אנטה פאבליץ', הדיקטטור הרצחני של קרואטיה בימי מלחמת העולם השניה שהיה שותפו הנאמן של אדולף היטלר. השקפותיו הפוליטיות מהוות סדין אדום עבור הרוב השפוי במדינה, וחיבתו הרבה לכסף לא תורמת לתדמיתו. מאז מונה לתפקידו, עובד שוקר בהרמוניה מושלמת עם האיש המושחת ביותר במדינה, יו"ר דינמו זאגרב זדראבקו מאמיץ'. הוא משמש למעשה סוג של בובה, ומאמיץ' קובע הכל. הוא גם בוחר את מאמן הנבחרת על מנת להשפיע על הרכבה.

שוקר עם מודריץ'. קובר את דור השחקנים המצוין
שוקר עם מודריץ'. קובר את דור השחקנים המצוין (AFP)

"ההתאחדות קוברת את דור השחקנים המצוין", אומר העיתונאי יוראי ורדוליאק. כל ההחלטות מתקבלות על מנת לחזק את אחיזתם של מאמיץ' ושוקר ולהביא רווחים. הצלחת הנבחרת משנית עבורם, ובשלב מסוים גם לאוהדים נמאס. ארגונים שונים החליטו לעשות הכל על מנת להפיל את הנבחרת ולגרום למושחתים ללכת הביתה. הם התפרעו ביציעים במהלך משחקי מוקדמות יורו 2016. הם ציירו צלב קרס על הדשא של ספליט במפגש מול איטליה שנערך ללא קהל כעונש על המחדלים הקודמים. הם ניסו למנוע מקרואטיה להעפיל לטורניר. כאשר הנבחרת עלתה בכל זאת, השמיעו האולטראס את קולם ביורו עצמו, וכמעט פוצצו את המשחק מול צ'כיה באמצעות השלכת חזיזים רבים על המגרש – וזאת כאשר קרואטיה בכלל הובילה בדרך לנצחון.

כי הם לא רצו נצחונות. הם רצו להעיף את מאמיץ' ושוקר, ועל הדרך גם בובה נוספת – המאמן חסר הכישורים אנטה צ'אצ'יץ' אשר מונה רק בשל קרבתו לבוס השערורייתי של דינאמו זאגרב. שלשום צ'אצ'יץ' אכן פוטר, בעיתוי ביזארי במיוחד, אבל זה קרה כדי להסיט את האש מההתאחדות, ומחליפו אף הוא בובה.

שוקר בחר לכנס את מסיבת העיתונאים ולהדיח את המאמן המיותר אחרי שקרואטיה ספגה שער שוויון בדקה ה-90 במשחק הביתי מול פינלנד ביום שישי ואיבדה כתוצאה מכך את הסיכוי המעשי לסיים במקום הראשון ולהעפיל למונדיאל ישירות. איסלנד תהיה בפסגה במקומה, בעוד הקרואטים יזדקקו הערב לנצחון באוקראינה על מנת להעפיל לפלייאוף. הם ינסו לעשות זאת עם זלאטקו דאליץ' האלמוני על הקווים. כיצד מאמן שעבד בשבע השנים האחרונות במפרץ הפרסי יכול להציל את הנבחרת אחרי שמונה יומיים לפני המשחק הגורלי? הוא לא יכול, אבל הוא חבר של מאמיץ'. הוא אפילו סידר לאחיו, זוראן מאמיץ', את תפקיד המאמן באל-עין מאבו דאבי, אחרי שעזב את הקבוצה. כעת גם הוא מקבל טובה מהאיש החזק ביותר בכדורגל הקרואטי, והבדיחה הזו לא מצחיקה את האוהדים.

האוהדים הקרואטים. אבסורד
האוהדים הקרואטים. אבסורד (AFP)

הציבור הקרואטי מאס גם בלוקה מודריץ'. השנה נערך משפט מתוקשר נגד מאמיץ' ואנשיו באשמת שוחד, אי סדרים כספיים והעלמת מסים. בין היתר, הם נחשדו באי דיווח הכנסות על מכירת שחקנים, וביניהם מודריץ' ודיאן לוברן. קשר ריאל מדריד מסר עדויות מפורטות במשטרה והפליל את הבוס, אך סירב לחזור על דבריו בעודו על דוכן העדים. הקשר קיבל רגליים קרות (ואולי גם משהו מתחת לשולחן), טען שלא הובן כהלכה, ומאמיץ' עצמו חייך בהנאה. הוא תיאר את עדותו של מודריץ' כמצוינת. האוהדים לא סלחו, וכעת גם הכוכב הקרואטי הגדול בדורו נחשב לבוגד.

באווירה ציבורית קשה במיוחד, הפך קמפיין המוקדמות הנוכחי לאחד הגרועים בתולדות קרואטיה העצמאית. למעט השישיה מול קוסובו החלשה, היא לא ייצרה הזדמנויות וכבשה שבעה שערים בשמונה משחקים. היא הפסידה באיסלנד ובטורקיה, וביום שישי הגיעה לשפל חדש כאשר לא השכילה לקחת 3 נקודות חיוניות במיוחד מול פינלנד. והאוהדים דווקא מרוצים. "הייתי שמח לסקר את הנבחרת במונדיאל, אבל מצד שני אני מעדיף שלא תהיה שם. אנשים רוצים לראות זעזוע, אבל כולם מבינים שגם אי ההעפלה לגביע העולם לא צפויה לשנות דבר", אומר ורדוליאק. לכן יש אפילו יתרון לכך שהמשחק מול אוקראינה נערך בחוץ – לשחקנים יהיה נוח יותר. הייתכן אבסורד גדול יותר?

מודריץ' נגד פינלנד. נחשב לבוגד
מודריץ' נגד פינלנד. נחשב לבוגד (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי