השגריר המושלם של המונדיאל: דני דבורין נזכר בפלה

פלה. נבחר בעבר לספורטאי המאה של הוועד האולימפי
פלה. נבחר בעבר לספורטאי המאה של הוועד האולימפי | צילום: AFP

לקראת המונדיאל שייצא לדרך ביוני הקרוב, שדר הספורט דני דבורין, שהמונדיאל הראשון שלו היה ב-1966, עם סיפורים מזווית אישית מעתה ועד שריקת הפתיחה ברוסיה

(גודל טקסט)
רק כדורגלן אחד בהיסטוריה זכה שלוש פעמים בגביע העולם – וזהו פלה. בעיני רבים הוא גם נחשב לשחקן הטוב מכולם מאז ומעולם, והם מכנים אותו בשתי מילים האומרות הכל: מלך הכדורגל!


פלה, שחגג באוקטובר האחרון 77 שנים, הוא שם מוכר למיליונים ברחבי תבל, אך זהו כמובן כינויו. שמו המלא הינו אדסון ארנטז דו-נאשימנטו, אולם בארץ מולדתו, ברזיל, דבק בו הכינוי פלה. בן פחות מ-18 היה פלה כשזכה עם נבחרת ברזיל בגביע העולם בשוודיה 1958. במשחק הגמר בשטוקהולם הבקיע הנער הצנום שני שערים, כאשר ברזיל גברה 2:5 על הנבחרת המארחת, וזו הייתה זכייתה הראשונה באליפות העולם.



ארבע שנים לאחר מכן, במשחקי גביע העולם בצ'ילה, הגנה ברזיל על תוארה, כשניצחה בגמר 1:3 את נבחרת צ'כוסלובקיה. פלה שפתח בטורניר נפצע בהמשכו ולפיכך נבצר ממנו להשתתף במשחקי ההכרעה. עם זאת, הוא כמובן שותף לזכייתה בגביע הנכסף. ב- 1966, באנגליה, הודחה ברזיל בשלב הבתים, בהם גם נפצע פלה. אבל זכייתו השלישית הגיעה ב-1970 במקסיקו, שם הביסה ברזיל את איטליה 1:4 במשחק הגמר, שבו היה פלה (אז בן 30) בשיאו: כבש שער אחד בגמר ובישל במסירה גאונית את השער הרביעי. בסך הכל השתתף בארבעה מונדיאלים בהם הבקיע 12 שערים.



היחיד שזכה בשלושה גביעי עולם. פלה (Gettyimages)


פגישתי הראשונה עם פלה הייתה ב- 1982, נערכה במטוס שעמד להמריא מברצלונה לאליקנטה, שתיים מהערים הספרדיות שאירחו את משחקי המונדיאל. לצידי במטוס ישב אז טכנאי "קול ישראל", דב מונטנר, כשעל ברכיו טייפרקורדר גדול (מסוג נאגרה). כשהגיעה עת ההמראה לא הבנו מדוע היא מתעכבת. המושב הסמוך לשלנו (במטוס הקטן יחסית) נותר ריק ורק לאחר דקות ארוכות נראה לפתע פלה בפתח המטוס, ממנו החל עושה דרכו בדיוק לאותו מושב פנוי. הנוסעים במטוס השתתקו, אבל פלה חייך לסובבים אותו. בהיותי הקרוב אליו ביותר הצגתי את עצמי. שאלתי אותו אם ניתן לראיינו וכשהשיב בחיוב העביר לי הטכנאי את המיקרופון, החל להריץ את סרט ההקלטה והראיון החל. מבלי שתחילה הבחנתי בכך, לפתע הקיפו אותנו עשרות מהנוסעים שהקשיבו לשיחה בינינו. היא נמשכה כחמש או שש דקות ובסיומה פרצו הנוסעים במחיאות כפיים סוערות לפלה. הראיון שודר לרדיו בתל-אביב מיד עם נחיתתנו באליקנטה. פגישתי השנייה עם פלה הייתה במונדיאל 1994 בארצות-הברית. פלה נשאר אדיב וחביב עד מאוד.



משום ששנות תהילתו העולמית החלו בדיוק לפני 60 שנים, גדלנו בישראל בעיקר על הכתבות ועל התמונות ולא ראיתי אז את משחקיו בטלוויזיה. ההפסד היה כולו שלי וכנראה גם של רבים אחרים. לנו לא נותר אלא לקרוא בשקיקה כל מילה וכל ראיון שפורסמו אותם ימים בעיתונות הכתובה. עם זאת, ב-1961 הופיע פלה בישראל במדי סנטוס, שהתמודדה כאן עם קבוצה שהורכבה מכדורגלני הפועל פתח-תקווה ומכבי תל-אביב. הייתי אז ביציע באיצטדיון רמת-גן, כשסנטוס ניצחה בתוצאה 1:3. פלה היה בין המבקיעים.



אולי הכדורגלן הטוב ביותר בהיסטוריה בראיון מזדמן במטוס (Gettyimages)


שנים רבות מאד חלפו מאז תלה מלך הכדורגל את נעליו. גם אם יהיו כאלה שיחלקו על ההערכה שפלה הוא הגדול שבשחקנים, אפילו הם יסכימו כנראה לכך שמקומו שמור ברשימה המצומצמת מאד של ענקי המשחק בכל הזמנים. כך או כך, הוא כאמור עדיין הכדורגלן היחיד שזכה בשלוש מדליות זהב במשחקי גביע העולם. לכן גם בחרתי בו לכתבה הפותחת אצלנו את סיפורי גביע העולם בכדורגל לקראת משחקי המונדיאל שיהיו הקיץ ברוסיה. כמי שחתום על טורניר הגמר של 1958, 1962 ו-1970, אין ראוי ממנו להוביל את המאמרים שאפרסם ושכולם עם ניחוחו המשכר של גביע העולם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי