אם לא מהדלת אז מהחלון: ליגת האומות נפתחת, אולי כך נעלה ליורו?

ליגת האומות
ליגת האומות | אלבום פרטי

ב-13:00 תתקיים הגרלת המפעל החדש של אופ"א, שיחליף את משחקי הידידות ודרכו תוכל נבחרת ישראל להעפיל ליורו 2020 עם משחקים נגד נבחרות מהדרג שלה. איך זה עובד ומי היריבות? יעקב זיו עם כל הפרטים

(גודל טקסט)

ליגת האומות של אופ"א תצא היום (רביעי) לדרך בהגרלה שתתקיים בשעה 13:00, שעון ישראל. לנבחרת ישראל אין עדיין מאמן, אבל כבר היום היא תדע מי הנבחרות שיוגרלו עמה באותו בית בטורניר שייפתח בספטמבר 2018 ושלב הבתים שלו יימשך עד נובמבר. המפעל החדש של אופ"א יתקיים בכל שנתיים ויספק ארבעה כרטיסים לאליפויות אירופה. כבר ליורו 2020 יגיעו ארבע נבחרות מליגת האומות.

הטורניר הראשון ייפתח כאמור בעוד שמונה חודשים, וכל 55 הנבחרות שרשומות באופ"א ישתתפו בו. הן חולקו לארבע ליגות על בסיס הדירוג שלהן באופ"א ובשונה ממוקדמות אליפות אירופה או מוקדמות המונדיאל, תתמודד כל נבחרת מול נבחרות מהדרג שלה, ולא מול נבחרות מדרגים גבוהים או נמוכים יותר. בכל ליגה יהיו ארבעה בתים שיורכבו מארבע או שלוש נבחרות, המקומות הראשונים יעלו ליגה (והמפסידות יירדו), כשמנצחות הליגה מהדרג הראשון (ליגה A) יתמודדו ביניהן על גביע האומות. המנצחת בכל ליגה, כאמור, בתום פיינל פור, תעלה ישירות ליורו 2020.

הנבחרות בכל ליגה תשחקנה ביניהן בבית ובחוץ, החל מחודשיים לאחר מונדיאל 2018. ארבע המנצחות מכל בית יעלו לפלייאוף שייערך בשיטת חצי גמר, גמר ומשחק על המקום השלישי. הפורמט נועד בראש ובראשונה להחליף את מפעל משחקי הידידות (שמשפיע על הדירוג במסגרת פחות תחרותית), אבל גם כדי לשלוח לאליפות אירופה גם נבחרות חלשות יותר. ישראל (במקום ה-34 עם 22.792 נקודות דירוג) שובצה לליגה C, בה נמצאות הנבחרת במקומות 25 עד 39, שחולקו לארבעה דרגים פנימיים. ישראל ממוקמת בדרג השלישי של הליגה, יחד עם מונטנגרו (מקום 33), בולגריה (35) ופינלנד (36), אותן היא לא תוכל לפגוש. היום נדע מי מבין 11 היריבות שנותרו ישובצו יחד עם הנבחרת.

ככה זה עובד
ככה זה עובד (אילוסטרציה)

היריבות האפשריות
מדרג 1 (מקומות 25-28): הונגריה, רומניה, סקוטלנד וסלובניה. מדרג 2 (29-32): יוון, סרביה, אלבניה ונורווגיה. ומדרג 4 (37-39): קפריסין, אסטוניה וליטא. בית אחד מתוך הארבעה יכלול רק שלוש נבחרות (מדרגים 1-3 בלבד). פלייאוף העלייה מליגת האומות לאליפות אירופה יתקיים בחודשים מרץ ואפריל 2020 – כארבעה חודשים לאחר סיומו של טורניר מוקדמות יורו 2020. הנבחרות שיתמודדו בו יהיו ארבע הראשונות מכל בית בכל ליגה, מלבד הנבחרות שכבר הבטיחו את מקומן ביורו 2020 באמצעות המוקדמות. במקרה כזה, אגב, תקבל הנבחרת שדורגה שנייה באותו בית את הכרטיס לפלייאוף, וכן הלאה. מועדי המשחקים: 6-8 בספטמבר, 9-11 בספטמבר, 11-13 אוקטובר, 14-16 אוקטובר, 15-17 נובמבר, 18-20 נובמבר.

הכירו את היריבות
דרג א'
הונגריה (54 בפיפ"א): שיחקה ביורו 2016 לראשונה אחרי 44 שנה ועצם העפלתה היתה הפתעה. ברנד שטורק הגרמני היה האחראי להצלחה של הונגריה כשסיימה את הבית המוקדם בטורניר בצרפת ראשונה והקדימה את פורטוגל, איסלנד ואוסטריה, אבל הודחה בשמינית עם הפסד 4:0 לבלגיה. במוקדמות המונדיאל סיימו במקום השלישי בבית לא קל שכלל את פורטוגל ושווייץ שהשאירו אבק מאחוריהם והמאמן שטורק התפטר. המאמן הוא הבלגי הוותיק ג'ורג' ליקנס בן ה-69. הוא אימן בעבר את נבחרת בלגיה בשנות השפל שלה 1969/96 ובשתי קדנציות את אלג'יריה. הוא יאמן לראשונה את הונגריה ב-23 במארס במשחק ידידות נגד קזחסטן. "זו התחלה חדשה לחלוטין עבורנו. אני אוסף מידע על השחקנים". כוכב הונגריה: השוער של לייפציג פיטר גולאשי.

רומניה (40): עלתה ליורו 2016 עם המאמן אנחל יורדנסקו שכיהן בקדנציה שלישית בנבחרת ועם תרומה לא קטנה של אובידיו הובאן, קשר הפועל באר שבע לשעבר. ביורו רומניה פתחה עם הפסד 2:1 מול המארחת צרפת למרות שהובילה 0:1. ההמשך היה רע והנבחרת סיימה אחרונה בבית עם נקודה. בעקבות זאת יורדנסקו פוטר ולנבחרת מונה כריסטוף דאום הוותיק שזכה לתקשורת עוינת ובית 5 קשה במוקדמות המונדיאל עם פולין החזקה ודנמרק. בסופו של דבר הגרמני פוטר אחרי שרומניה סיימה רביעית. כעת מונה קוסמין קונטרה בן ה-42 ששיחק כמגן במילאן, אתלטיקו מדריד ואלבס. רומניה משחקת כיום כדורגל יותר אגרסיבי ויש לה יותר מוטיבציה. דאום היה מיושן ומתנשא בעוד שקונטרה צעיר, מאמן שגדל ברומניה ויש לו שפה משותפת עם השחקנים שהם חברים שלו. כוכב רומניה: קונסטנטין בודסקו ששיחק בארץ במדי סטיאווה בוקרשט נגד הפועל באר שבע.

הובאן
הובאן. יחזור לישראל? (AFP)

סקוטלנד (32): לסקוטלנד, כמו ישראל, אין מאמן אחרי שגורדון סטראכן התפטר מתפקידו לאחר כישלון לעלות למונדיאל כשהסקוטים סיימו את בית 6 במקום שלישי, ופספסו את הפלייאוף למרות שסיימו עם אותו מספר נקודות כמו סלובקיה. סקוטלנד לא שיחקה במונדיאל מאז 1998 וביורו מאז 1996. הם רצו כעת את מייקל אוניל, מנג'ר צפון אירלנד, והודיעו זאת בפומבי, דבר שהביא לכך שהוא דרש יותר כסף ובסופו של דבר דחה אותם. כעת השמות החמים הם סטיב קלארק, לארס לאגרבק ואפילו קני דלגליש, אבל יש תוהו ובוהו בהתאחדות. כוכב סקוטלנד: סקוט בראון שחזר לנבחרת רק בזכות החברות שלו עם סטראכן. גם מגן ליברפול אנדי רוברטסון שעשה התקדמות גדולה העונה נחשב פוטנציאל גדול.

סלובניה (64): מאמן סלובניה החדש, תומאש קאבצ'יץ' מונה כיורש של סרקו קאטנץ. המאמן החדש בן ה-64 קיבל את התמיכה של כמה משחקני הקבוצה לאחר שההתאחדות התקשתה לבחור במאמן. קאבצ'יץ' אימן בשנים האחרונות פעמיים בסין ולפני כן קבוצות מקומיות. הוא אימן בעבר את הנבחרת הצעירה וגידל כוכבים כמו יאן אובלק וקווין קמפל. סלובניה סיימה רביעית בבית 6 במוקדמות המונדיאל. כוכבי הנבחרת: יאן אובלק כמובן הנחשב לאחד השוערים הטובים בעולם.

דרג ב'
יוון (47): העפילה לפלייאוף לעליה למונדיאל, אבל הפסידה בשני משחקים לקרואטיה אחרי הרבה ביקורת נגד המאמן הגרמני מיכאל סקיבה. יוון הפסידה בקרואטיה 4:1 אחרי טעויות קשות בהגנה ובבית סיימה ב-0:0. ליוון יש היום נבחרת הרבה פחות טובה מזו שהפתיעה את כל העולם ב-2004 וזכתה באליפות אירופה. סקיבה, שהיה אמור לעזוב, חתם לשנתיים נספות אחרי שהסכים לקצץ בשכרו. כוכבי יוון: קוסטס מיטרוגלו ממשיך להיות הכוכב הראשי, אבל אחרי שלא התאקלם בבנפיקה העונה עבר למארסיי בה כבש צמד בלבד בתשעה משחקים. נוסף אליו, שני הבלמים – קוסטס מנולאס (רומא) וסוקרטיס (דורטמונד).

מיטרוגלו
מיטרוגלו. עדיף להימנע ממפגש איתו (עדי אבישי)

סרביה (37): אחרי סדרת כשלונות של נבחרת סרביה למרות שפע הכשרונות והשערוריה במוקדמות היורו עם אלבניה, הנבחרת עלתה למונדיאל ישירות מבית 4 במוקדמות של רוסיה 2018. למעשה היה להם בית קל יחסית עם אירלנד, וויילס שחסרה במשחקים רבים את גארת' בייל הפצוע, אוסטריה, גיאורגיה ומולדובה. הסרבים ישחקו במונדיאל לראשונה מאז 2010. סלבוליוב מוסלין אימן את הנבחרת במוקדמות, אבל מלאדן קרסטאיץ' בן ה-43, בעבר מגן ורדר ברמן ושאלקה, קיבל את תפקיד המאמן הזמני באוקטובר וכיום הוא כבר המאמן הקבוע ויוליך את סרביה במונדיאל בבית שכולל את ברזיל, שווייץ וקוסטה ריקה. יש ביקורת קשה בסרביה על המינוי ונאמר שזו "מאפיה" בגלל שהוא קשור לנשיא ההתאחדות הסרבית. הוא לא אימן באף קבוצה או נבחרת והיה רק עוזר המאמן. כוכב סרביה: לוותיקים ברניסלב איבנוביץ', אלכסנדר קולארוב ונמניה מאטיץ' נוסף הכוכב העולה של לאציו, סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ'. בשער ממשיך שוער מכבי חיפה בעבר והיום בפרטיזן בלגרד – ולדימיר סטויקוביץ'. פרדראג ראיקוביץ' ימשיך לשמש שוער שני.

אלבניה (60): אלבניה הצליחה לעלות ליורו 2016 עם המאמן ג'אני דה ביאסי וזו הייתה ההופעה הראשונה שלה בטורניר גדול. דה ביאסי בנה למעשה את הנבחרת וגייס שחקנים מכל רחבי אירופה. המוקדמות למונדיאל היו כשלון, והאלבנים הפסידו 3:0 בבית לישראל אך ניצחו בארץ 0:3. דה ביאסי כבר היה ביחסים לא טובים עם ההתאחדות והוא עזב. מחליפו המפתיע הוא כריסטיאן פאנוצ'י בן ה-44 שכיכב במילאן, ריאל מדריד, אינטר, צ'לסי, מונאקו, רומא ופארמה. הוא שימש גם מאמן הנבחרת הצעירה של איטליה עד גיל 21 ועבד בהתאחדות. אחר כך מונה לעוזרו של פאביו קאפלו בנבחרת רוסיה, ואימן תקופות קצרות בליבורנו וטרננה. באלבניה הוא משחק כדורגל יותר הגנתי מדה ביאסי. בנובמבר ניצח את טורקיה 2:3 במשחק ידידות. כוכבי אלבניה: השחקן שהיה מבוקש במכבי חיפה, ארמנדו סאדיקו חלוץ לגיה ורשה.

נורבגיה (58): נבחרת הנחשבת מאוד פיזית. אין לה כוכבים גדולים, אבל המשחק הפיזי שלה יהיה קשה לישראל. היא סיימה רק רביעית במוקדמות המונדיאל בבית 4 אחרי גרמניה, צפון אירלנד וצ'כיה. מאמנה, לארס לאגרבק, ותיק ומנוסה מאוד. הוא אחראי על הצלחת איסלנד אותה העלה לפסגה האירופית כמעט מכלום. נורבגיה לא עלתה למונדיאל מאז 1998 וליורו מאז 2000. כוכבי נורבגיה: ג'ושוע קינג, חלוץ בורנמות', שכבש עשרה שערים ב-31 משחקים.

לאגרבק
לאגרבק. שועל קרבות ותיק (AFP)

דרג ד'
קפריסין (92): רן בן שמעון הצליח להשאיר רושם טוב בחצי הקמפיין במוקדמות המונדיאל אחרי שבספטמבר ניצח את בוסניה 2:3 למרות שפיגר כבר 2:0. הנבחרת כבשה באותו משחק שלושער ב-11 דקות. מאז חזרו שם לפרופורציות אחרי שבן שמעון הפסיד מיד לאחר מכן בחוץ לאסטוניה 1:0, מול יוון (2:1) ובלגיה (4:0). הקפריסאים מצפים כעת להצלחה מהנבחרת בטענה שבדרג נמוך יותר יש להם הרבה מה למכור וזה יהיה המבחן הגדול של בן שמעון. כוכבי קפריסין: דימיטריס כריסטופי מאומוניה ניקוסיה ממשיך להיות הקפריסאי הבולט בליגה עם שישה שערים.

אסטוניה (88): נבחרת בקו עלייה עם הקפטן שלה ראגנר קלאבן המשחק כבלם בליברפול והיא יכולה להיות מסוכנת. המאמן ריים בן ה-46 היה קשר בקבוצות אסטוניות ואימן את כל הנבחרות הצעירות של אסטוניה. הוא שיחק 157 משחקים בנבחרת והוא שיאן ההופעות עם 14 שערים. אסטוניה שיחקה בבית המוקדם של קפריסין למונדיאל וסיימה רביעית. כוכבי אסטוניה: מלבד קלאבן גם חלוץ קרקוביה סרגיי זניוב.


ליטא (147):
מאמן הנבחרת הוא החלוץ לשעבר אדגרס יאנקאוסקס ששיחק בעבר בקלאב ברוז' וסוסיאדד. הוא מאמן הנבחרת מינואר 2016. זו אחת הנבחרות החלשות באירופה, בה משחקים חלוץ בני יהודה נריוס ואלסקיס והשוערים ארנסטס שטקוס מהפועל חיפה ואמיליוס זובאס שוער בני יהודה. הנבחרת שיחקה בבית 6 במוקדמות המונדיאל וסיימה חמישית. כוכבי ליטא: שפע של שוערים טובים.

ואלסקיס
ואלסקיס. מוזמן להגיע גם עם ליטא (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי