הגנרל של אורוגוואי: דני דבורין נזכר בחואן אלברטו סקיאפינו

חואן אלברטו סקיאפינו
חואן אלברטו סקיאפינו | Gettyimages

המקשר האורוגוואי היה הכוכב הגדול שהוביל את נבחרתו לזכייה במונדיאל ב-1950. דני דבורין נזכר באיש שהרשים את בלה גוטמן, ונחשב בעיני רבים לגדול יותר מפושקאש

(גודל טקסט)

אליפות העולם בכדורגל שנערכה ב-1950 בברזיל זכורה הן בגלל העובדה שנבחרת ארצות הברית גברה בה 0:1 על אנגליה, והן בזכות משחק ההכרעה שבו ניצחה נבחרת אורוגוואי את ברזיל המארחת 1:2. בפרק זה אתייחס לדרמה שהביאה לזכיייתה של אורוגוואי, ובעיקר לכוכבה הגדול, חואן אלברטו סקיאפינו.

שיטת המשחקים שנערכה אז בגביע העולם קבעה שארבע העולות משלב הבתים של הטורניר, יתמודדו בשיטת ליגה פנימית לקביעת הזוכה בתואר. אורוגוואי פתחה בניצחון 0:8 על בוליביה וסקיאפינו הבקיע במשחק זה ארבעה שערים. בכך עלתה לליגת ארבע הנבחרות, בצוותא עם ברזיל, שוודיה וספרד. נבחרת ברזיל הביסה בליגה הפנימית 1:7 את שוודיה ו- 1:6 את ספרד. אורוגוואי לעומתה סיימה עם ספרד רק בתיקו 2:2, וגברה 2:3 על נבחרת שוודיה. המשחק האחרון בבית המרובע הפגיש אפוא את שתי הגדולות למשחק מכריע. לברזיל הספיקה תוצאת תיקו כדי לשמור על ראשות הטבלה, ובכך למעשה לזכות בגביע העולם.

הברזילאי פריאקה העניק לנבחרתו יתרון 0:1, ונדמה היה שבכך הוא סלל את הדרך לניצחון. אולם סקיאפינו השווה ל-1:1, ו-11 דקות לפני סיומו של המשחק הבקיע חברו לנבחרת, ג'יגיה את שער הניצחון. עם שריקת הסיום נכנס איצטדיון המראקנה להלם טוטאלי, ואורוגוואי הוכתרה כזוכה בגביע העולם. יום ההפסד הביתי היה ליום אבל בברזיל. סקיאפינו סיפר אז שלדעתו נבחרת ברזיל היתה הנבחרת המבריקה, נבחרת שתענוג לחזות בה. "אלא שאנחנו, שחקני אורוגוואי, השקענו במשחק את המקסימום עד טיפת כוחנו האחרונה".

גם במשחקי גביע העולם הבאים, שנערכו בשווייץ ב-1954, היה חואן אלברטו (כדורגלן קבוצת פנייארול) לכוכב נבחרתו, והיא נבלמה רק בחצי הגמר, בהפסד דרמטי – 4:2 לנבחרת הפלא ההונגרית. בתום אותה אליפות היו שקבעו שסקיאפינו כדורגלן גדול יותר אפילו מההונגרי פרנץ פושקאש, שנחשב אותה עת לשחקן הגדול ביותר בעולם. מאמנה דאז של מילאן, בלה גוטמן, התפעל מיכולתו של חואן אלברטו והקבוצה רכשה את הכוכב האורוגוואי בסכום שיא של 72 אלף שטרלינג.


סקיאפינו. זכה כמעט בשני מונדיאלים רצופים (Gettyimages)

חואן אלברטו היה למעשה הגנרל שהניע את נבחרת אורוגוואי, אליה הגיע בזכות הצטיינותו במדי קבוצתו פנייארול. בעל יכולת ההבקעה מעולה, כך שדרכו לנבחרת הלאומית פשוט התבקשה מאליה. בסך הכל הופיע במדיה ב-22 משחקים בין-ארציים. כשהגיע למילאנו לאחר משחקי שווייץ 1954, המשיך להוכיח את יכולתו יוצאת הדופן, ו-15 שערי הליגה שהבקיע סייעו למילאן לזכות ב- 1955 באליפות איטליה, ביתרון של 6 נקודות על פני המקום השני.

נוכח יכולתו קיבל אזרחות איטלקית, ושיחק גם במדיה של הסקוואדרה-אזורה, עד 1958. ב-1960 עבר לקבוצת רומא, שבה שיחק שנתיים. עם פרישתו מהמשחק שב לאורוגוואי ושימש שם תקופה כמאמן. סקיאפינו יזכר תמיד כאחד המקשרים הגדולים בהיסטוריה של משחק הכדורגל, כמובן גם הרבה הודות לאותו שער היסטורי שהבקיע במארקנה לרישתה של ברזיל, בדרכה של אורוגוואי להניף את גביע העולם של 1950.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי