ההפסד לגרמניה המזרחית לא מנע מגרמניה המערבית זכייה במונדיאל 1974

בקנבאואר
בקנבאואר | Gettyimages

עם ספ מאייר, ברטי פוגטס, פול ברייטנר, פרנץ בקנבאואר, גרד מילר ואולי הנס, ניצחו הגרמנים בגמר 1:2 את הולנד עם יוהאן קרויף, רובי רנסנבריק, והארי האן. דני דבורין עם סיפורי המונדיאל

(גודל טקסט)

ב-1974 אירחה גרמניה המערבית את משחקי גביע העולם בכדורגל, וזאת 20 שנה לאחר שהניפה את הגביע החשוב ביותר בעולם הכדורגל. בהיותה מארחת טורניר הגמר, היא ראתה בו הזדמנות גדולה להצליח, בעיקר בזכות הרכב הכוכבים שעמד לרשותה, ובראשו הקפטן פרנץ בקנבאואר. ההגרלה זימנה לה בית שכלל לצידה את נבחרות צ'ילה, אוסטרליה וגרמניה המזרחית.

ב-14 ביוני החלה הנבחרת במסעה לעבר הגביע, כאשר פגשה בברלין המערבית את צ'ילה. יופ היינקס, היום מאמנה של באיירן מינכן, עלה בהרכב הפותח של גרמניה, והלמוט שן נאלץ להסתפק בניצחון מינימלי של 0:1 משער שהבקיע פול ברייטנר בדקה ה- 18. ארבעה ימים אחר כך, בהמבורג, לא התקשו הגרמנים לנצח את נבחרת אוסטרליה 0:3 משערים שכבשו וולפגנג אובראט (12), ברנד קולמן (34), וגרד מילר (53). בנבחרת אוסטרליה שיחקו מי שהיו מוכרים כה טוב לשחקני נבחרת ישראל, בהם ג'ק ריילי, מנפרד שפר, ריי ריצ'רדס, פיטר וילסון ואדריאן אלסטון.

לאחר שני הניצחונות האלה, הועידה ההגרלה לבעלת הבית דרבי כל-גרמני, שנערך אף הוא באצטדיונה  של המבורג, ב- 22 ביוני. את המשחק הזה אני זוכר היטב, שכן בימים שלפניו התפרסמו בעיתונות ידיעות, לפיהן עלולה להיות מתקפת טרור על האצטדיון בשעת המשחק עצמו. ואולם הרבה יותר הוא זכור לי בזכות הניצחון הסנסציוני, 0:1, אותו השיגה נבחרת גרמניה המזרחית. בעיקרון ידענו עליה מעט מאד, ועם זאת ההתמודדות עוררה ענין עצום בציבור, ולא פחות מ- 60,200 צופים, ובהם עבדכם הנאמן, חזו בה, נדהמים מניצחון המזרח על בקנבאואר וחבריו.


גרמניה מול הולנד. 1:2 העניק לבקנבאואר וחבריו את גביע העולם (gettyimages)

גרמניה המזרחית שיחקה עם יורגן קרוי, לותאר קורביווט, ברנד בראנש, קונרד וייס, הנס יורגן קריישה, זיגמר ווטרסליך, ריינהרד לאוק, יורגן שפארווסר, הרלד אירמשר, גרד קישה ומרטין הופמן. כן שותף אריק האמן. גרמניה המערבית עלתה למגרש עם ספ מאייר, ברטי פוגטס, פול ברייטנר, הנס שוורצנבק, פרנץ בקנבאואר, ברנד קולמן, יורגן גרבובסקי, וולפגנג אובראט, גרד מילר, אולי הנס והיינץ פלואה. כן שותפו דיטר הוטגס וגינטר נצר.

הנבחרת המארחת הייתה רחוקה משיאה, ונבלמה ביעילות על ידי הגנתה האיתנה של גרמניה המזרחית. אבל ההלם שבו נתקפו יותר מ-60 אלף הצופים ביציעים היה בדקה ה-77. חלוצה של גרמניה המזרחית, שפארווסר, הכניע אז את ספ מאייר, ועד לסיום נשמר יתרון ה-0:1, שנחשב עד היום לאחת מההפתעות הגדולות של טורנירי הגמר. השאלה הייתה האם גרמניה המערבית תוכל לזכות בגביע העולם, לאחר שהפסידה לנבחרת נחותה ממנה. אולם התברר שההפסד הזה רק דרבן את הנבחרת הביתית, שבהמשך הדרך גברה 0:2 על יוגוסלביה, ניצחה 2:4 את שוודיה, ואת פולין בתוצאה 0:1. הניצחון הבטיח את מקומה בגמר, שבו היה עליה לפגוש בהולנד העוצמתית.


קרויף במאבק על הכדור (gettyimages)

משחק הגמר נערך ב-7 ביולי במינכן, והוא נחשב לאיכותי במיוחד. שוערה של גרמניה, ספ מאייר, היה בשיאו, ביצע כמה הצלות מרהיבות, וסייע לחבריו לנצח 1:2, לאחר פיגור של 1:0. הולנד הגדולה של אז, עם יוהן קרויף, ג'וני רפ, רובי רנסנבריק, רוד קרול, הארי האן, וים סורביר, ויוהן נסקנס, הייתה ללא ספק הנבחרת המבריקה בטורניר, וזכתה לאהדתם של אוהדי הכדורגל בעולם. אבל נגזר עליה לשוב הביתה ללא הפרס הגדול. כאמור היא כבר הובילה 0:1 משער של נסקנס בכדור עונשין מ- 11 מטרים, בדקה השנייה, אבל פול ברייטנר, אף הוא בפנדל בדקה ה-25, וגרד מילר עם שער ניצחון בדקה ה-43, קבעו: בקנבאואר הוא שיניף את גביע העולם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי