דיווח: קטאר חיבלה בהצעות יריבותיה לאירוח מונדיאל 2022

ספ בלאטר
ספ בלאטר | Gettyimages

לפי חשיפת "סאנדיי טיימס", הנסיכות המוסלמית הפעילה קמפיינים סודיים לסיכול ההצעות של יריבותיה, על ידי כך ששילמה לדמויות בכירות כדי למתוח ביקורת על ההצעות. בקטאר דחו את הטענות: דבקנו בכל החוקים והתקנות"

(גודל טקסט)
האם קטאר זכתה באירוח המונדיאל לאחר שהפרה את חוקי פיפ"א וניהלה קמפיינים סודיים במטרה לחבל בהצעות של המדינות שהתחרו איתה? "סאנדיי טיימס" האנגלי חשף היום (ראשון) לפי מסמכים שנחשפו על ידי מדליף שעבד עם הנסיכות המוסלמית על ההצעה למכרז. זו אינה הפעם הראשונה בה קטאר מואשמת בשחיתות בנושא אירוח גביע העולם, אך עד כה החשדות נוקו בעקבות חקירה מצד ועדת האתיקה של פיפ"א שערכה שנתיים.


לפי החשיפה, קטאר השתמשה בסוכנות יחסי ציבור וסוכני CIA לשעבר כל מנת להפיץ תעמולה מזויפת על המתחרות העיקריות שלה על אירוח הטורניר היוקרתי – ארה"ב ואוסטרליה. בין השאר מדובר לכאורה על גיוס דמויות בכירות שיעבירו ביקורת על מדינותיהן, כדי ליצור את הרושם שאין להצעות תמיכה מבית. לפי חוקי פיפ"א, על מי שמגיש הצעות למכרז "להימנע מכל הצהרה בכתב או בעל פה מכל סוג שהוא, בין אם לרעה או אחרת, על הצעותיהם או מועמדותם של כל חברה אחרת בארגון, שהביעה עניין באירוח טורנירים". בקטאר דחו כמובן את כל הטענות.


על פי הדיווחים, קמפיין ההשמצה המדובר כלל לכאורה תשלום בסך 9,000 דולר לפרופסור כדי לכתוב דו"ח מרשיע על העלות הכלכלית של המונדיאל לארה"ב, בנוסף לגיוס עיתונאים ובלוגרים על מנת לקדם סיפורים שליליים בתקשורת האמריקאית, האוסטרלית והעולמית וארגון מחאות עממיות במשחקי רוגבי באוסטרליה. עוד נחשף במסמכים שגם קבוצת מורים לחינוך גופני גויסה למשימה כדי לדרוש מחברי קונגרס להתנגד לאירוח המונדיאל בטענה שעדיף להוציא את הכסף על ספורט בתיכונים.


יו"ר ההצעה של אנגליה לאירוח המונדיאל ויו"ר התאחדות הכדורגל של אנגליה לשעבר, לורד טריסמן, דחק בפיפ"א "לבחון את הראיות ביסודיות", ואמר שאסור לתת לקטאר להמשיך לארח את הטורניר אם יוכח שהפרה את חוקי פיפ"א. "אני חושב שלא יהיה שגוי מצד פיפ"א לשקול מחדש את אנגליה בנסיבות הנוכחיות. יש לנו את היכולות לכך".


A whistleblower has revealed how the Gulf state hired a PR firm to sabotage competitors in the race to host the 2022 finals https://t.co/NgaoU1R0zg

— The Sunday Times (@thesundaytimes) July 29, 2018

בהצהרה שנמסרה מהוועדה העליונה של קטאר בנושא נמסר כי היא: "דחתה כל אחת מהטענות שהועלו על ידי 'סאנדיי טיימס'. כל המידע שקשור להצעה הקטארית נחקר לעומק, כולל חקירה רשמית אותה הוביל פרקליט ארה"ב מייקל גרסיה. בהחלט דבקנו בכל החוקים והתקנות של פיפ"א בתהליך הגשת ההצעות לאירוח הגביע העולמי 2018/2022.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי