אביטן: ברקת רצתה תחביב והיא מצליחה איתו

|

מלך שערי ב"ש משווה בין הזכיות ומזהיר: "צריך להתחזק לפני האלופות"

(גודל טקסט)

שלום אביטן, 65, מלך השערים של הנגב, לא יכול להסתיר את התלהבותו מהזכייה של הפועל באר שבע באליפות. בפעם האחרונה שזה קרה, לפני 40 שנה, אביטן היה שותף כשחקן לאליפות בעונת 1975/76. "חגגתי עד אור הבוקר", מספר אביטן, "אף אחד לא יגיד שהזכייה לא מוצדקת. הרי לאורך עונה שלמה הוכיחה באר שבע את עצמה כקבוצה הטובה ביותר, בהנהגתו המרשימה של אליניב ברדה".

 

אז ברדה הביא אליפות?

"לא בדיוק. שחקנים מצוינים ורעב לא מספיקים כדי להביא אליפות. הם צריכים מישהו שייתן להם את האפשרות לבטא את הכישרון שלהם. על כך יש לשבח את הבעלים של הקבוצה, אלונה ברקת. רואים שהיא חיפשה הובי והיא עושה אותו על הצד הטוב ביותר, כל הכבוד לה".

 

ברקת עושה את ההבדל, אבל בכל זאת לקחתם אז שתי אליפויות.

"התנאים אכן היו שונים, אבל לא התלוננו. אז לא חלמנו על תנאים כאלה ואצטדיון כמו טרנר. כיום משחקים על שטיח פרסי. גם אז אימן אימן אותנו איש מקצוע ברמה גבוהה כמו אמציה לבקוביץ'. הוא סמך עלינו ב-100% ונתן שקט תעשייתי בדומה למה שמפגין כיום ברק בכר".

 

לא הייתה המשכיות לשתי האליפויות ההן.

"ולא במקרה. הקהל בבאר שבע קיבל הרבה סטירות, בעיקר בגלל ניהול כושל של עסקנים מדרגה ירודה, שהביאו לקבוצה את המאמנים הכי גרועים".

 

"שחקנים מצוינים ורעב לא מספיקים להביא אליפות" (ערן לוף)

 

בין רינה מצליח לצביקה הדר

אביטן נולד להורים יוצאי מרוקו במחנה מעבר במארסיי ועלה ארצה כפעוט ישר לאוהלים של שכונת נווה נוי. "רינה מצליח גדלה בשכונה שלנו ומגיל מאוד צעיר ראו עליה שיש לה פוטנציאל לפרוץ", מספר הסקורר, "אבא של יהודית רביץ אימן אותי בנוער. צביקה הדר היה אוהד שלי כילד".

 

הוא גדל בנוער של בית"ר באר שבע וכשעבר להפועל כבש כבר במשחקו הראשון. "כבר מהיום הראשון שלי עוררתי קנאה אצל השחקנים, איך הבית"רי הזה בא ומבקיע שערים", משחזר אביטן, "מרוב קנאה הפסיקו למסור לי". אחרי חמש שנים בנגב עבר אביטן לבית"ר ירושלים. "נחום סטלמך המנוח אימן אותי ולימד אותי איך לנגוח. לא היה שוער שלא חטף ממני גולים ועבור אוהדי בית"ר הייתי כמו אלוהים". מבית"ר חזר אביטן לבאר שבע בעונת 1975/76, כבש 18 שערים וזכה באליפות. סך הכל כבש בבאר שבע 99 שערים מה שהפך אותו למלך השערים של הקבוצה בכל הזמנים.

 

כבשת 117 שערים ב-334 הופעות בליגת העל. מה הסוד שלך?

"הייתי גולר. חלוץ שמריח את הרשת, בועט שווה בשתי הרגליים והניתור שלי לנגיחות היה מפחיד את ההגנות שממול".

 

אומרים שפספסת קריירה בחו"ל.

"זה נכון. הרטה ברלין מהבונדסליגה רצתה אותי אבל שמוליק רוזנטל טירפד לי את המעבר. הוא שיחק בבורוסיה מנשנגלדבך בזמנו והפחיד אותי כשאמר 'כל אש"ף בברלין'. עשיתי טעות כשהקשבתי לו, הרי יכולתי לבסס את המעמד הכלכלי שלי".

גל אלברמן לא פחד לשחק בגרמניה.

"אלברמן הוא מהשחקנים שכוחם באפרוריות שלהם. אז הוא הגיע לגרמניה, יופי. ומה יצא לו מזה?"

אתה מתחרט על משהו?

"אותי שום דבר לא מספק. ואם אני מתחרט על משהו, זה שלא ידעתי לנווט את עצמי נכון ונתתי לתקשורת לצייר אותי כפי שהיה לה נוח. זרמתי עם התאווה שלה לכותרות וגרמתי לדימוי לא נכון שלי, שלפיו אני מצויר כמשהו חייתי. אם תשאל את תושבי באר שבע, הם יגידו לך שאין אדם עם לב כמו שלום אביטן".

 

זהבי. "לא תשמעו ממני מילה רעה עליו"

 

הבן עושה עבודה נהדרת כמנג'ר הנוער

אביטן נשוי לגילה, העוסקת בחינוך ואב לחמישה. הוא עובד עיריית באר שבע, סגן מנהל אשכול פיס. שרון, בנם הבכור, הוא שחקן עבר ומנג'ר במחלקת הנוער של האדומים. "שרון עושה עבודה נהדרת", מתגאה אביטן ביורש העצר שלו, "קבוצת הנוער קיבלה פתאום צבעים נורמליים ויש לו חלק בכך".

 

מה צריך לעשות כדי שהזכייה באליפות לא תהיה חד פעמית?

"לשמור על הסגל הקיים ולחזק אותו אפילו בצורה דראסטית. מדובר במוקדמות ליגת האלופות ואסור לחזור לכישלון של מכבי תל אביב שפשוט ביזתה את עצמה".

 

אלברמן? "שחקן שכוחו באפרוריותו, מה יצא לו מזה ששיחק בגרמניה?" (AFP)

 

 

הצהובים גם לא לקחו אליפות למרות שערן זהבי כבש 35 שערים.

"לא ישמעו ממני אפילו מילה אחת לא טובה על זהבי. אני והוא קרובי משפחה. כלומר, סבתא שלו ואבא שלי היו אחים. אני שמח על השיא שהשיג, וגם מוסר להם כל הכבוד על כך שזכו באליפות שלוש עונות רצופות, אבל עכשיו זה הזמן של באר שבע".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי