"הקשקושים והסיפורים לגבי זהבי – בולשיט אחד גדול"

ערן זהבי
ערן זהבי | דני מרון

ערב פתיחת מוקדמות יורו 2020, אלון חזן, עוזר מאמן הנבחרת, טוען שהוא "לומד מרוטנשטיינר בלי סוף" ושהרצוג דורש לקבל ממנו עצות. על הכוכב: "הלוואי שכל שחקן צעיר יסייר במחנה שלנו כדי לראות איך ערן עובד"

(גודל טקסט)

בדיוק לפני שנה, בתפר שבין סיום דרכו של אלישע לוי בנבחרת הלאומית להגעתו של אנדראס הרצוג, קיבל מי שהיה אז מאמן נבחרת הנוער, אלון חזן, את ההדרכה הזמנית של הנבחרת במשחק ידידות מול רומניה. המחצית השנייה, בכיכובו של ערן לוי, נתנה משב רוח רענן לנבחרת מדוכאת וכבויה שהלכה ושקעה. אחר כך קיבל חזן את משרת עוזרו של הרצוג, הפעם באופן קבוע, ואת משב הרוח הרענן הזה אפשר היה לראות בטורניר ליגת האומות בסתיו האחרון.

חזן, אחד מכדורגלני העבר נטולי האגו, שעשה קריירה מרשימה בהפועל פ"ת, מכבי חיפה וקצת בווטפורד, ממשיך להיות הדמות בשקטה מאחרי ההצלחה. חצי שנה אחרי המינוי, הוא מודה: "התמקמתי טוב בנבחרת הרבה בזכות האנשים שנמצאים למעלה, גם רוטנשטיינר וגם הרצוג, שנותנים לי להרגיש שלא באתי להעביר זמן אלא שאני חלק מצוות שמנסה לעשות שינוי וגם נותן לי כלים ללמוד עוד על כדורגל. אני לומד מווילי בלי סוף. אנדי איש מיוחד, נטול אגו לחלוטין, אדם שפשוט רוצה להיות עם שותפים לצדו. הוא מתייעץ, שואל, מדרבן אותך לדעת. פשוט איש שנותן משמעות עמוקה למושג 'עבודת צוות'. לכן אני מאוד מרוצה מהמהלך שעשיתי".

איך זה לעבוד עם הרצוג?
"הוא לא מצניח עליך שום דבר, הוא רוצה שתהיה חלק. יש התייעצויות לגבי סגל השחקנים והמטרות. יש ישיבה לפני האימונים. הוא לא מתבייש לרגע לומר ש'נתאמן כמו שאתה אמרת'. נותן לי לעשות דברים באימונים באמונה שלמה. במהלך המשחקים הוא מתייעץ ושואל ואתה נותן לו עצות שאולי כדאי לשמור לעצמך כדי לתת לו את השקט, אבל הוא פשוט דורש אותן. זה יפה לעבוד עם מישהו שרוצה להצליח ורוצה לעבוד עם אנשים. הוא באמת נטול אגו. זה אחד הדברים שעושים אווירה טובה בנבחרת".


"הוא רוצה שאהיה חלק". חזן והרצוג (דני מרון)

ורוטנשטיינר?
"הוא האיש מלמעלה, הוא מתווה את הדרך. הוא לא מתערב מקצועית אבל נותן דגשים. הוא ואנדי מכירים המון שנים ויש לו את העצות והאמירות שלו. הוא איש ארגון ברמה הכי גבוהה שראיתי. הוא דורש את הדברים הכי קטנים שאולי אפשר להעלים מהם עין, אבל לא אצלו. גם הוא מתייעץ ונותן להרגיש שאני חלק חשוב מהעתיד של הכדורגל הישראלי. הוא לא משתמש באנשים ויש הרבה מה ללמוד ממנו. אחד השיקולים המרכזיים שלי לקחת את התפקיד היה להיות קרוב אליו כדי לשאוב ממנו ידע, ויש לו הרבה ידע".


מה השתנה בקמפיין האחרון של ליגת האומות לעומת הקמפיינים הקודמים של אלישע וגוטמן?

"הדבר הראשון היה לתת לשחקנים את האמון שהם יכולים לשנות דברים. אף אחד לא הוריד את הראש אחרי ההפסד הראשון באלבניה. שידרנו לשחקנים שהאווירה פה יכולה להיות שונה. גם וילי התווה דרך או כללים שאמורים לנהוג לפיהם. לא כללים נוקשים בכלל, אלא כאלה שמתווים דרך שמכבדת את מה שהשחקנים עושים. כולם רוצים לבוא ולהיות חלק בנבחרת, מרגישים שאפשר לשנות דברים דרך עצמם. השחקנים הוכיחו בעיקר לעצמם שהם יכולים לעשות משהו בקמפיין האחרון. אם היה לנו קצת יותר מזל אולי היינו ממשיכים הלאה בקמפיין הזה".

הנבחרת הייתה כבויה לפני כן. השינוי היה משהו שתוכנן מראש?
"זה משהו שתכננו מראש. עוד לפני שדיברתי עם הצוות האוסטרי הם עשו בדק בית. הם הבינו שיש בעיה מנטלית, שלאורך תקופה ממושכת אנחנו לא מסוגלים לייצר דברים בגלל סף מנטלי נמוך. אחד הדברים שהם מקפידים עליו זה שאנחנו מנסים ליצור דרך ולא להשיג ניצחון כזה או אחר. אנחנו מנסים להנהיג דרך שבה כל אחד ייתן את הכבוד לשני. יש פה הערכה לכל אחד מהשחקנים. הכל צריך להיות באווירה של חיוך, מהצעד הראשון במלון עד לרגע שהם יורדים מכר הדשא. ברגע שאתה נותן להם את הכבוד, הם מתנהגים אחרת. הצוות האוסטרי החליט שהם לא באים לשנות את השחקנים, אלא באים להשתנות יחד".


"איש ארגון ברמה הכי גבוהה שראיתי" (דני מרון)

איך מוגדר התפקיד שלך בצוות?
"אף פעם לא עניין אותי מה המצב שלי בהיררכיה. כל זמן שאלה שעובדים איתי מרגישים שיש לי ערך, אני מסופק. יש הרבה פעמים שהם יקבלו את הדעות שלי ויש פעמים שלא. התפקיד שלי הוא כמו השם של התפקיד: עוזר מאמן. אני עושה הכל לתת לשחקנים כמה שיותר מבחינת מקצועית. אני משרת את הנבחרת שלי וזו זכות בשבילי להיות בנבחרת ישראל".

לאיזה כיוון אנחנו הולכים בנבחרת עם הצוות הנוכחי?
"המטרה היא ליצור המשכיות מגביע האומות. קיבלנו הגרלה שהיא טריקית, אבל אלה נבחרות באמת קשות. כולם רוצים לעלות והמטרה היא באמת להמשיך משהו שהתחיל, שלא תהיה עצירה. המטרה היא לבנות את המשהו הזה ממשחק למשחק. אם נגיע לשלבים המאוחרים של הבית עם סיכוי להעפיל ליורו זה מצוין בשבילנו. אם נחזיר את הקהל ליציעים זה מצוין ואם נזרים דם חדש זה גם יהיה מצוין".


אבל הנתונים מראים שהקהל עדיין חשדן, שהוא לא ממהר בפורים להגיע למשחקי הנבחרת.

"זה נכון אבל אני יודע שבישראל מחכים לרגע האחרון. אחד הדברים הכי טובים בנבחרת זו התמיכה ביציעים. במשחק בב"ש עלינו ל-0:1, היינו עייפים והאלבנים היו מצוינים, ואז הקהל הוא זה שדחף. שם יכולת להרגיש מה זה קהל של נבחרת. אני יודע שיש קהל אדיר".


מחכים לרגע האחרון? אוהדי נבחרת ישראל בטרנר נגד אלבניה (דני מרון)

אתה תראה את עצמך בסוף דרכו של הרצוג בנבחרת כיורשו הטבעי, או שנוח לך עם זה שאתה עובד מסור של ההתאחדות?
"אני לא מחפש נוחות. אני יכול לקבל הצעות ששוות הרבה כסף במקומות אחרים, אבל בשלב הזה אני רוצה ליהנות ממה שאני עושה. אני רק חצי שנה בתפקיד. אם לך יש רגע של מחשבה מתי הם יעזבו ואם ארש אותם, אז לי לא עולה לי אפילו שביב של מחשבה כזו. אני רוצה להצליח ולדחוף את הכדורגל הישראלי להצליח. אני לא חושב אפילו יום אחד על מה יהיה ביום שאחרי, ולאן זה יוביל אותי. לא נראה לי שתהיה לי בעיה למצוא את עצמי איפה שזה לא יהיה".

אתה לא מתגעגע לליגת העל?
"כרגע לא ויש סיבה: אני אוהב את מה שאני עושה בנבחרת. אין שום ספק שאני רואה כמה דברים. אני חלק מהחיידק הזה שנקרא כדורגל. אם אחשוב שיגיע הרגע שלי לחזור לליגת העל, אני אעשה את זה. למה לחשוב על התעיד כשאני נמצא בשיא העשייה בהווה?".

אתה מסתכל על הבית המוקדם כמקשה אחת? על שני המשחקים הקרובים? רק על סלובניה?
"אנחנו מסתכלים רק על סלובניה וזה מה שצריך לעשות. זו לא קלישאה. אי אפשר להסתכל רק על מכלול. מהצד חושבים שזה בית נוח, כי אם היינו בבית של גרמניה והולנד לא היה סיכוי. ועדיין זה בית איכותי. לכן אין שום טעם להסתכל על הבית הזה כבית אלא להסתכל על המשחק הראשון, גם לשחק טוב וגם להשיג נקודות כדי להגיע למשחק נגד אוסטריה שזו משוכה יותר קשה".


אוהב את מה שהוא עושה בנבחרת. אלון חזן (דני מרון)

יש פער אדיר בנבחרת בין החלק ההתקפי לחלק ההגנתי. ממה זה נובע ואיך פותרים את הבעיה למשחקים הקרובים?
"תלך לכל קבוצה ותראה באיזה עמדות מביאים שחקנים זרים. ברוב השנים היו בלמים זרים. זה דבר שמאפיין גם מקומות אחרים באירופה, אלא ששם מאגר השחקנים יותר גדול ממה שיש לנו. צריך לשנות תפיסה: קבוצות צריכות לבנות שחקנים, צריכות לבנות עמדות. תסתכל היום בעולם, בלמים וקשרים אחוריים מרוויחים הון תועפות בניגוד לעבר. לא ששחקן יגיד למאמן שלו שהוא לא רוצה לשחק מגן או בלם".

אבל הפער בין שחקני ההגנה שלנו לשחקני ההתקפה של היריב הוא מדהים, אפילו ביחס לשחקני ההתקפה שלנו.
"אני לא משוכנע. במאגר השחקנים שיש לנו יש כאלה שאולי לא ברמה האירופית, אבל אנחנו בהחלט יכולים להתמודד עם שחקנים גם ברמה יותר גבוהה, בתנאי שמקפידים על הכל כמעט ב-100 אחוז".

היה פה רעש אדיר סביב סרט הקפטן של ערן זהבי, פרישתו ושובו לנבחרת. יש גם ביקורת ציבורית על המהלך האחרון. איך התרשמת מזהבי בפרק הזמן שאתה נמצא אליו קרוב?
"הוא משחק בסין, במקום שהרבה אנשים היו רוצים לשחק במקומו או איתו. הוא עושה דברים מאוד יפים. הלוואי שכל שחקן צעיר יעשה סיור במחנה האימונים שלנו כדי לראות איך הוא עובד. שיחלום גם לעמוד במקומו במגרש. הוא מתאמן ברמה הכי גבוהה, משקיע בצורה הכי גדולה באימונים, מתנהג בכבוד לצוות ועושה שלכולם יהיה טוב. כל הקשקושים והסיפורים לגביו זה בולשיט אחד גדול. וזה לא רק הוא. במקום להתגאות בשחקנים כאלה אנחנו משמיצים אותם. הלוואי שיהיו עוד שחקנים כמו ערן זהבי ומואנס דאבור שמביאים מעצמם.

"ערן טעה בעניין סרט הקפטן, אבל מצאו את שביל הזהב אחרי שווילי החליט שאי אפשר לוותר על שחקן כזה. צריך לדעת לקבל את העונש בזמן המתאים ואת החרטה בזמן המתאים ואם זה משרת את כולנו – זו המטרה המרכזית".


"ווילי החליט שאי אפשר לוותר על שחקן כמו ערן זהבי" (דני מרון)

האם זה הקמפיין של מנור סולומון או שמוקדם מדי?
"זה הקמפיין של מנור סולומון ושל ביברס נאתכו ושל בירם כיאל ושל כולם. מן הסתם נרצה לראות שחקנים צעירים כמו מנור מקבלים את המושכות. מנור של הקמפיין הזה הוא שחקן שונה, הפעם לא של מכבי פ"ת אלא של קבוצה אירופית".

כמעט 20 שנה אחרי ה-0-5 אנחנו נפגשים שוב עם אוסטריה, באותו מעמד בדיוק. יחסי הכוחות השתנו?
"לאוסטרים יש איזו מקדמה קטנה על הכדורגל הישראלי. הם עשו קפיצת מדרגה בשנים האחרונות שאנחנו עדיין לא עשינו. התוצאה ההיא לא נותנת להם רצון לסגור חשבון. זה משחק נקי לחלוטין. המטרה שלנו היא להביא את המשחק הזה למצב של קבוצה מול קבוצה, כשהמשחק הקבוצתי שלנו יטשטש פערים יותר גדולים".

יש מישהו בהרכב הנוכחי שהיה מצליח לקבל מקום בהרכב ב-0:5?
"זה לא נכון לשאול. כל תקופה והשחקנים שלה. אני יכול להגיד לך שהיו אז שחקנים על הספסל שיכלו לשחק בהרכב. מקווה שהשחקנים עכשיו יעשו במשחק הזה את מה שצריך כדי שאפילו לא תצטרך לשאול את השאלה הזו שוב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי