מי ישלוף ראשון? ווייאט או פארגו

פארגו מימין
פארגו מימין | צילום: עדי אבישי

מכבי ת"א רעננה יותר, אילת נהנית מעיקרון הרצף, אבל מה שיעשה את ההבדל הוא המצ'-אפ בקו האחורי. שילינג מנתח

(גודל טקסט)

אחרי שבוע וחצי ללא כדורסל, מאז שסיימה לטאטא את עירוני נס ציונה, תחזור הערב מכבי ת"א לפרקט במשחק הראשון של סדרת חצי גמר הפלייאוף מול הפועל אילת (21:05), שתגיע מצידה אחרי סדרה מותחת של חמישה משחקים מול מכבי חיפה.

 

העייפים (אך מרוצים) מול הרעננים (והפצועים). גיא גודס צפה בוודאי בהנאה בסדרה המתארכת בין הפועל אילת למכבי חיפה. כמו מנחם בגין שאיחל בשעתו בהצלחה לשני הצדדים במלחמת איראן-עיראק, קיווה מאמן מכבי ת"א להתשה מירבית של שתי יריבותיו הפוטנציאליות בחצי הגמר ואכן הכחולים מהדרום יגיעו למשחק הראשון בסדרה עם עייפות פיזית ומנטלית אחרי מאמץ אדיר בשבועיים האחרונים.

 

הצהובים לעומתם זכו לעשרה ימי מנוחה יקרים שבאו בדיוק בזמן מבחינת הגב של יוגב אוחיון, הברכיים של דווין סמית' ואיזה איבר שלא תרצו של בריאן רנדל. כמו כן, הם נתנו לצוות המקצועי של מכבי זמן להיערכות מחודשת ולהסתגלות לחיים עם רוטציה קצרה. לכאורה, אמורים הנתונים להצביע על יתרון מכריע של הצהובים לקראת משחק מספר 1 הערב, אך לא חסרות דוגמאות להשפעות הפוכות של אפקט העייפות והטריות.

 

שבוע וחצי של אימונים ללא משחקים הם פרק זמן ארוך מאוד בשלב כזה של העונה, כשמאגרי המוטיבציה של השחקנים כבר רחוקים מלהיות מלאים. התוצאה עלולה להיות פגיעה בחדות של שחקני האלופה (שגם כך רחוקים משיאם כבר תקופה די ארוכה), שיכולה להיות מנוצלת על ידי היריבה שהציגה בסדרה מול חיפה כמה ממשחקיה הטובים העונה, בעיקר בחלק ההגנתי.

 

אילת מצידה חייבת להילחם בתחושה שאת שלה היא כבר עשתה. העפלה לשלב חצי הגמר בפעם השלישית ברציפות, ועוד בעונה כל כך בעייתית היא בהחלט הישג נאה, אבל הסתפקות בו תוביל לסדרה קצרה וחד צדדית. בכדי להאריך את העונה שלה ואולי אפילו להפתיע את היריבה הפגיעה שמולה, יהיו חייבים חניכיו של אריק שיבק לגלות אופי שונה לחלוטין מזה שהפגינו ברגעי ההכרעה הקודמים (חצי גמר הגביע העונה, חצי גמר הפלייאוף אשתקד) ודומה יותר לזה שהפגינו במשחק החמישי מול חיפה.

 

שיבק. איך משמרים את היכולת מיום ראשון? (עדי אבישי)

 

דו קרב הגאנרים. המאץ' אפ בין שניים מהסקוררים הגדולים של הליגה, ג'רמי פארגו וקאליף ווייאט, צפוי להיות מרתק. שניהם סופר מוכשרים מבחינה התקפית, שניהם התעלו בסדרות רבע הגמר ובעיקר במשחקי המפתח שלהן (28 נקודות לפארגו במשחק הראשון מול נס ציונה, 35 במשחק ענק לווייאט במשחק החמישי מול חיפה) – ושניהם סובלים מחוסר יציבות קיצוני.

 

לפארגו היו העונה ארבעה משחקים בזירה המקומית בהם קלע 25 נקודות ומעלה, אך גם חמישה בהם קלע שבע ומטה. לווייאט היו חמישה משחקי 25 לעומת ארבעה משחקי נפל של שבע ומטה, כך שלא נופתע מהצגות ונפילות של שניהם גם בחצי הגמר. הגארד הצהוב חודר טוב יותר, מוסר יותר אסיסטים (6.8 למשחק לעומת 4.0) ובעיקר מנוסה יותר במעמדים גדולים. ווייאט קולע יותר העונה (15 נקודות למשחק לעומת 12.2), מדויק יותר מעבר לקשת, ובערב נתון יכול לפרק במו ידיו גם הגנה טובה כמו זו של מכבי חיפה.

 

מעניין מי מבין השניים יתאמץ גם בחלק ההגנתי, כשבדקות מסוימות ייתכן והם ישמרו זה על זה. סביר להניח כי במרבית הדקות תופקד מלאכת עצירתו של ווייאט על אוחיון, ובימים לוהטים במיוחד שלו אפילו על רנדל. במפגשים בין שני הכוכבים העונה הייתה ידו של פארגו על העליונה (16.7 נקודות למשחק לעומת 13), מה שתרם לא מעט לשלושת ניצחונותיה של מכבי. התעלות של ווייאט היא תנאי הכרחי עבור אילת להשגת ניצחונות בסדרה, בעיקר במשחקים שיערכו בהיכל.

 

פארגו מטעה את שמחון, וויאט מרגיע את פאלמר (עדי אבישי)

 

ספסל. באופן מסורתי מסתיימת סקירת סדרה בין מכבי ת"א ליריבה ישראלית בקביעה שהעומק העדיף של הצהובים יכריע את ההתמודדות לטובתה. הפעם התמונה נראית שונה: למכבי הנוכחית יש רוטציה של שבעה וחצי שחקנים – חמישייה דומיננטית, ג'ייק כהן ונייט לינהארט הבינוניים שעולים מהספסל ובנוסף מרקיז היינס או ג'ו אלכסנדר שלא תורמים דבר בדקות המעטות שלהם.

 

לשיבק מחליפים טובים בדמותם של בריאן אסברי, עמית שמחון וניב ברקוביץ', כשגם עמית ביר-כץ יכול לתרום כמה דקות של קשיחות מתחת לסלים. ליכולת של שמחון וברקוביץ' תהיה חשיבות גדולה בסדרה. השניים רחוקים מלהפגין יציבות ויהיו חייבים לתת תרומה משמעותית בסדרה, ברקוביץ' בעיקר בתחום ההגנתי (התשת אוחיון ופארגו) ושמחון בקליעות מעבר לקשת.

 

גודס יצטרך לקחת החלטה חשובה בהקשר של סופו שלא דרך על הפרקט בסדרת רבע הגמר. השפעתו של הסנטר הגדול על המשחק ברורה, על היבטיה החיוביים (בהתקפה המסודרת) והשליליים (בהגנה), אך לנוכח יכולתם של היינס ואלכסנדר לא נראה כי למאמנו יש יותר מדי מה להפסיד.

 

גודס וסופו. דילמה לא קלה (עדי אבישי)

 

שורה תחתונה. מכבי ת"א אומנם שמחה לא להתמודד בסדרה מול מכבי חיפה הקשוחה, אך גם להפועל אילת המשתפרת כלים להקשות על האלופה בהרכבה הנוכחי. אם מכבי תתנפל על יריבתה העייפה הערב ותצליח להשיג ניצחון בפער גדול היא מסוגלת לקצר את הסדרה משמעותית. משחק ישנוני עם סימני חלודה של הצהובים, בתוספת להרבה אמונה אילתית עשויים להניב הפתעה הערב, שתהפוך את הסדרה כולה למרתקת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי