איך הפכה הליגה הטורקית לנוצצת?

נאני. פנרבחצ'ה מתעצמת
נאני. פנרבחצ'ה מתעצמת | צילום: AFP

פנר עם רכש מרשים, גלא הנחיתה אלוף עולם ומה עם אטו ורונאלדיניו?

(גודל טקסט)

"מדוע לא הצטרפתי לאחד המועדונים הגדולים בעולם? כי אני כבר לא אחד השחקנים הטובים בעולם", אמר בינואר 2013 ווסלי סניידר כאשר השלים מעבר סנסציוני מאינטר לגלאטסראיי. הליגה הטורקית נחשבה עד אז ליעד פופולרי בקרב כוכבים לקראת סוף הקריירה, וההחלטה של הקשר ההולנדי להגיע לאיסטנבול בגיל 28 הפתיעה רבים. מאז הספיק סניידר לזכות בשתי אליפויות טורקיה ובשני גביעים, לשחק בשמינית גמר ליגת האלופות, ובאופן כללי לעשות חיים משוגעים. לא בטוח שההצלחה של סניידר היא הגורם המרכזי לתופעה, אך הליגה הטורקית הפכה ללהיט בשוק ההעברות, הן בקרב שחקנים ותיקים, והן בקרב אלה שהיינו מצפים להתמיד בליגות גדולות יותר. התוצאה המצטברת מרשימה בהחלט.

 

קחו, למשל, את פנרבחצ'ה, האלופה מלפני שנה, בה אפשר לשמוע לא מעט פורטוגזית. ראול מיירלש הגיע לאיסטנבול מצ'לסי כבר לפני 3 שנים, ובהמשך חתם בשורות הקנריות הבלם ברונו אלבש. דייגו, הקשר הברזילאי שזכה להערכה לא מבוטלת מצד דייגו סימאונה באתלטיקו מדריד, נחת בפנרבחצ'ה לפני שנה. כעת, אחרי שסיימה את עונש ההשעיה למשך שנתיים מהמפעלים האירופיים בשל שחיתות והטיית משחקים, הקבוצה בצהוב-כחול חושבת גבוה במיוחד, והאמצעים הכלכליים העומדים לרשותה מאפשרים לשלם שכר עתק לכוכבים בקנה מידה גדול אף יותר, כולל שניים ממנצ'סטר יונייטד.

 

 

נאני הוחתם באיסטנבול כבר לפני חודש. ספורטינג ליסבון קיוותה מאוד להשאיר בשורותיה את השחקן שגדל באקדמיה שלה, אחרי עונת ההשאלה המוצלחת בעונה החולפת, אך לא היה לה סיכוי אל מול ההצעה הנדיבה של פנרבחצ'ה, ששילמה יותר מ-4 מיליון ליש"ט לשדים האדומים והעניק לקיצוני בן ה-28 שכר שנתי של 5 מיליון יורו. בחלוף שבוע רכשה פנרבחצ'ה גם את סימון קיאר מליל הצרפתית. הבלם הדני בסך הכל בן 26, והיו לו הצעות לא רעות מאנגליה ומאיטליה, אבל שום דבר לא התקרב לשכר אסטרונומי של 4 מיליון יורו בפנרבחצ'ה. לנאני וקיאר יש עוד שנים לא מבוטלות לפני הפנסיה, והגעתם לליגה הטורקית מהווה אמירה משמעותית.

 


פודולסקי נחשף למנהיגים חדשים בגלאסטראיי (AFP)

 

כעת, אם להאמין לדיווחים בטורקיה ובאנגליה, השם הגדול ביותר בדרך בדמותו של רובין ואן פרסי. החלוץ ההולנדי, שרק לפני שנה פירק לחתיכות את ספרד במונדיאל, קיבל המלצות חמות מאוד מחברו דירק קויט, שהפך לאליל של ממש באיסטנבול במשך שנתיים אחרי המעבר מליברפול, וכעת חזר למולדתו, לפיינורד האהובה. ואן פרסי, שעשוי אף הוא לשוב יום אחד לפיינורד בה גדל, יכול היה לבחור בליגה נוצצת יותר גם אחרי שיחסיו עם לואיס ואן חאל באולד טראפורד עלו באופן מעט מוזר על שרטון. ואולם, פנרבחצ'ה הגישה כנראה את ההצעה הטובה ביותר, וגם האפשרות לשנות לגמרי את האווירה, להתנסות בחוויה חדשה ולהיות מנהיג בקבוצה שעשויה לשחק בליגת האלופות שיחקה תפקיד מרכזי. בדרך לשלב הבתים בצ'מפיונס ליג, אגב, עוד עשויה פנרבחצ'ה לקבל בהגרלה את השדים האדומים. זה יכול להיות פיקנטי ומרתק במיוחד.

 

גם ואן פרסי מול סניידר בדרבי של איסטנבול הולך להיות קרב נהדר. בינתיים, אלופת טורקיה ביצעה רכש מעניין מאוד משלה, והלכה על אלוף העולם. לוקאס פודולסקי אמנם לא הירבה לקבל דקות על הדשא מארסן ונגר בארסנל בשנתיים האחרונות, אבל השחקן הגרמני הרב גוני רק בן 30, וזהו עסק נהדר לקבל אותו תמורת 2.5 מיליון יורו. האריות מנסים לבצע שתי רכישות נוספות מהפרמייר ליג ועשויים לזכות אף הם בשירותיו של שחקן מנצ'סטר יונייטד – המגן הימני הברזילאי רפאל, רק בן 25. השם הנוסף הוא הבלם הרומני ולאד קיריקש, שהגיע לטוטנהאם עם ציפיות גבוהות ולא הצליח בינתיים למצות את הפוטנציאל.

 


רונאלדיניו ואטו. איחוד באנטליה (Gettyimages)

 

ואם זה לא מספיק, גם לעולה החדשה אנטליהספור יש המון כסף, והיא החליטה לבצע איחוד מרגש של שני כוכבי העל מברצלונה של העשור הקודם. סמואל אטו יודע טוב מאוד כמה כסף אפשר לעשות בקבוצות מסוג זה – הוא הרי היה הכוכב המרכזי בפרויקט של אנז'י מחצ'קלה לפני שהוא הופסק. מאז הוא הספיק לשחק תוך שנתיים בצ'לסי, אברטון וסמפדוריה, וכעת מגיע לטורקיה בגיל 34. אליו עשוי להצטרף בימים הקרובים רונאלדיניו, ששוחרר מקרטארו המכסיקנית, וגם אם השניים יצליחו לשחזר עשירית משיתוף הפעולה ביניהם בקאמפ נואו תהיה זו אטרקציה אדירה. הרכש לא צריך להסתיים כאן – גם קולו טורה קושר לאנטליהספור, ואפילו שמו של אנדריי ארשבין הוזכר כמועמד.

חלון ההעברות עוד רחוק מאוד מסיום, ומתקבל הרושם שהליגה הטורקית תספק עוד כותרות רבות לפני שהסגלים יושלמו. עונת 2015/16 במדינתו של ארדואן צפויה להיות אטרקטיבית מתמיד, וזו הפרספקטיבה בה צריך לראות את מעברו האפשרי של טוטו תמוז לגזיאנטפספור.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי