עיניהם של חובבי הספורט נשואות ל"קרב המאה"

מייוות'ר ופקיאו. כל הג'אז הזה
מייוות'ר ופקיאו. כל הג'אז הזה | צילום: Gettyimages

השמאלית מול הימנית, הצדיק מול הנבל: מישהו עדיין לא הבין את חשיבות הקרב בין מייוות'ר לפקיאו?

(גודל טקסט)

פלויד מייוות'ר פוגש את מני פקיאו, זה רוברט ג'ונסון פוגש את ג'ימי הנדריקס לג'ם סשן של לילה אחד. זאת עבודה יחידה משותפת של ואן-גוך ופיקאסו.

 

"איפה היית אתמול בלילה?", שאלו ברחבי העולם ב-15 בפברואר 1951, והתכוונו לרגע שבו עצר שוגר ריי רובינסון את ג'ייק לאמוטה ב-13 סיבובים והוכתר כאלוף העולם במשקל בינוני. 30 שנה מאוחר יותר, מרטין סקורסזה ורוברט דה נירו עשו מזה סרט.

 

"ראית?", שאלו ברחבי העולם ב-10 בנובמבר 1996, והתכוונו כולם לניצחון של איוונדר הוליפילד על אלוף העולם במשקל כבד מייק טייסון, שהפך לאירוע הנצפה עד אז בהיסטוריית השידור של ה"שלם וצפה". איפה תהיו בסוף השבוע הזה, בין שבת לראשון?

 

"מתאגרף טוב הוא אמן", כתב העיתונאי והסופר זוכה הפוליצר נורמן מיילר, "אגרוף זה אקזיסטנציאלי – קרבות מסוימים יותר טובים מאשר אחרים". והקרב המסוים הזה הרבה יותר טוב מאשר אחרים. הרי כבר שמעתם ש"מייוות'ר-פקיאו" הולך להיות ערב הספורט היקר והרווחי בהיסטוריה. ההכנסות צפויות לטפס גבוה מעל גבול החצי מיליארד, מייוות'ר לבדו יכול להרוויח כ-200 מיליון דולר.

 

מייוות'ר. יכול להרוויח 200 מיליון דולר (gettyimages)

 

ברחבי העולם דורשים עשרות דולרים לצפייה בקרב בטלוויזיה – בארה"ב הסכום הוא 100 דולר – והכרטיסים נמכרו עם ערך נקוב מקורי של מינימום 1,500. מייוות'ר כבר ניפץ בעבר את שיא הצפיות העדכני, והוא ופקיאו עומדים לנפץ אותו שוב. אבל מה שאובד בכל הדיבור הכלכלי הזה הוא האמנות.

 

מייוות'ר ופקיאו הם שני אמנים מסדר גודל שמופיע אחת לעשור. מופע משותף שלא נצפה מזה דור לפחות. בד הקנבס כבר מתוח עבורם בין עמודי הזירה ב-MGM גרנד בלאס וגאס, המכחולים אלה הכפפות האדומות והכחולות של המתאגרפים והצבע הוא דם. כישרון מולד שחושל בשנים של אימונים מגיח החוצה באלתור משותף ב-12 סיבובים או פחות. כמו ג'אז, רק לא מציק.

 

"ברזל בברזל יחד, ואיש יחד בני רעהו", כתוב בספר משלי. אלה ברי המזל שמקבלים יריב ברמתם שיאיר את הגדולה שלהם, אתגר ראוי לשמו להתעלות מעליו. תגידו שאני משוחד או רומנטי, אבל ייתכן שכוכב השביט על שם לאונרד-הרנס-עלי-פרייז'ר-רובינסון-לאמוטה עובר ברקיע שלנו שוב.

 

רובינסון ולאמוטה. קרב של פעם בדור (gettyimages)

 

"סגנונות יוצרים קרבות", זאת קלישאה ישנה ומוכחת באגרוף. מייוות'ר הוא מחשב. אנליטי, קר ומהיר. המתאגרף הטוב בדורנו, בעל הגנה שניצבת בשורה אחת עם זאת של הלוחמים ההגנתיים הטובים בהיסטוריה. הממוצע למתאגרפים במחלקה החצי-בינונית – המחלקה הכישרונית והיוקרתית ביותר בעשור האחרון – הוא 32.1 אחוזי פגיעה. לפי חברת CompuBox, היריבים האחרונים שעלו מול מייוות'ר פגעו בו ב-18 אחוז מהמכות שלהם (הוא פגע ב-42).

 

פקיאו הוא חיית פרא. נטול מעצורים, לוחמני ודורסני. השמאלי הטוב בדורנו, עם התקפה שניצבת בשורה אחת עם זאת של חוליו סיזר צ'אבס וטייסון. הממוצע של החצי-בינוני הוא 58.2 אגרופים לסיבוב, מתוכם 18.7 מוצאים את המטרה. פקיאו פוגע ב-24 מתוך 69. 20 מה-24 שפוגעים אלה מכות כוח – שמאליות אחוריות, מגלים וסנוקרות.

 

כששמאלי – בעמדת ה"סאותפואו" – פוגש ימני – בעמידה האורתודוקסית – קורים דברים אחרת. הזוויות, הטווחים והתזמון משתנים. הקרב יכול להיפתח לחלוטין, או להסתרבל לגמרי. לשמאליים עומד "יתרון המיעוט" – הם מעטים יותר, ולכן מוכנים אליהם פחות. הם מופיעים ברמת שכיחות גוברת ברמות הגבוהות של ספורט יחידני. רוי ג'ונס ג'וניור האדיר ספג את הספירה וגם את הנוק-אאוט הראשון בקריירה שלו משמאליים שהיו מתאגרפים טובים פחות ממנו. מצד שני, לפקיאו יש חולשה לימניות ישירות, ולמייוות'ר אחת הימניות הישירות המדויקות בהיסטוריה.

 

פקיאו מפיל את ריקי האטון. השמאלי הטוב בדורנו (gettyimages)

 

השניים, שגדלו שניהם בעוני בשכונות קשות, גדלו להיות הפכים בתוך הזירה – הגנתי מול התקפי, ימני מול שמאלי – וגם מחוץ לה. פקיאו הפיליפיני הוא נוצרי שנולד מחדש, צנוע, שקט, נשוי ואב לחמישה. לצעיר קוראים ישראל, ופקיאו גם נופש בארצנו. הוא סמל לאומי פיליפיני – שלמה ארצי פוגש את אייל גולן פוגש את יאיר לפיד פוגש את יוסי בניון; הוא חבר פרלמנט בפעם שניה ברציפות, זמר, שחקן טלוויזיה וקולנוע, רשום כמאמן הראשי של קבוצת כדורסל, נבחר בדראפט האחרון, שובץ במשחק והפך לשחקן הכדורסל הנמוך ביותר והמבוגר ביותר שאי פעם שיחק בליגה הפיליפינית הבכירה – הוותיקה באסיה והשנייה בעולם אחרי ה-NBA. אה, ופקיאו גם נבחר בעולם כמתאגרף העשור הראשון של שנות ה-2000. יש שצופים לו לאחר הפרישה מאיגרוף את נשיאות המדינה.

 

מייוות'ר הוא שחצן, ראוותן, רווק ואב לארבעה ילדים – לאחד מהם קוראים ציון – משתי אמהות. הוא הורשע בתקיפה בדרגת עוון של אחת מהן וריצה על כך חודשיים בכלא (השופטת דחתה את הכניסה על מנת לא לפגוע בכלכלת נוואדה). הוא מוביל פמליה של מעודדים ומאבטחים גדולים כל כך שהוא קנה להם מטוס פרטי משלהם, כי הוא לא מוכן לעלות איתם על מטוס אחד. הוא מושלם בתוך הזירה, עם 47 ניצחונות מול 0 הפסדים, וטוען שהוא הטוב ביותר בהיסטוריה.

 

"אגרוף זה דרמה בקנה המידה הגדול ביותר שלה", אמר העיתונאי ושדר הספורט עטור הפרסים הווארד קוסל. מצבי קיצון יוצרים דרמה, אגרוף של אליפות עולם הוא מצב קיצון שמתפתח ונפרש במשך 45 דקות. אף אתלט שאני יודע עליו לא מציב על עצמו כל כך הרבה לחץ לפני הופעות כמו מייוות'ר, ואף אתלט לא פורח בלחץ הזה כמוהו. אף מתאגרף לא סיכן את המעמד שהוא הציב לעצמו כמו מני פקיאו.

 

פקיאו ומייוות'ר. מצבי קיצון יוצרים דרמה (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי