בכיר מודה: "לקחנו שוחד במונדיאלים 1998 ו-2010"

בלייזר. חלק מדבריו עוד לא הותרו לפרסום
בלייזר. חלק מדבריו עוד לא הותרו לפרסום | צילום: Gettyimages

נשיא קונקק"ף לשעבר הפך לעד מדינה והגיע לישיבות פיפ"א עם ציוד הקלטה

(גודל טקסט)

צ'אק בלייזר, נשיא קונקק"ף לשעבר, הודה במסמך בן 40 עמודים שהוא וחברים אחרים בוועד המנהל של פיפ"א הסכימו לקבל שוחד כדי לתמוך בקיום המונדיאל ב-2010 בדרום אפריקה. כמו כן הוא הודה באירגון שוחד לגבי הקמפיין של 1998, שהסתיים בסופו של דבר בקיום המונדיאל בצרפת, אבל לא ברור אם גם הצרפתים עצמם מואשמים גם בהענקת שוחד. "אני ואחרים הסכמנו לקבל שוחד בקשר למונדיאל ב-1998 כבר בשנת 1992", אמר בלייזר. חלק מדבריו לא הותר לפרסום לצורך החקירה.

 

האמריקאי שחשף את כל השחיתות וגרם לחקירה של ה-FBI הודה שעזר לארגן שוחד במקרה של המונדיאל בצרפת. ההודאה באה אחרי שפורסם תמליל מדיון משנת 2013 שנערך בארה"ב, בו הוא הודה באשמה בעשרה סעיפים. הוא גם אמר שמשנת 2004 עד 2011 קיבל שוחד על תמיכתו בקיום המונדיאל בדרום אפריקה. על הדרך בה הכסף הועבר אמר: "הסכמנו שבאמצעות אי מיילים, טלפונים סלולרים והעברות כספים נכניס ונוציא כסף מארה"ב".

 

 

ארה"ב השיקה תיק פלילי רחב היקף בקשר לפיפ"א שגרם לנשיא ספ בלאטר להתפטר. בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד 14 אנשי הארגון בחשד לשוחד, סחיטה והלבנת הון. ארבעה אחרים כבר הואשמו, כולל בלייזר שהפך למעין עד מדינה. משרד המשפטים האמריקאי טוען שהם קיבלו סכום המוערך בלמעלה מ-150 מיליון דולרים על פני תקופה של 24 שנים.

 

בשלוש השנים האחרונות, בלייזר הידוע באהבתו לתוכים, מזמר כמו תוכי בעצמו וגילה לשלטונות כל מה שהוא יודע על העסקאות שנעשו. הוא לקח על עצמו להיות כמו סוכן והגיע לישיבות של פיפ"א עם מכשירי הקלטה מוסווים כדי להפליל את חבריו. אחד מהעיתונאים האמריקאים שעוסק בפרשה אמר: "סוכני מס ההכנסה וה-FBI מצאו את בלייזר ברחוב ואמרו לו חד וחלק שהם יאזקו אותו מיידית או שישתף פעולה איתם".

 

חברו הקרוב מל ברונן אמר ל-BBC: "צ'אק היה מושחת מהרגע הראשון. לא היה לו קשר אחד בכדורגל (הוא נפגש עם כולם כולל ולאדימיר פוטין, שאמר לו שהוא דומה לקרל מארקס) שלא היה קשור בניסיון לאסוף לעצמו הון אישי. הוא היה מוכן לשם כך להרוס את הספורט הזה". בלייזר הוציא את כספי השוחד והלבנת כספים על רכישת שני מגדלי יוקרה ענקיים במנהטן.

 

בלייזר. "מושחת מהרגע הראשון" (Gettyimages)

 

ה-FBI חוקר כעת גם את השוחד שניתן לכאורה על ידי מארחות מונדיאלים 2018 ו-2022 וגם משטרת אוסטרליה הצטרפה לחקירות. המדינה הודיעה שלא תגיש מועמדות לאירוח המונדיאל עד שפיפ"א לא תהיה ארגון נקי משחיתות. יו"ר ההתאחדות האוסטרלית, פראנק לואי, אמר: "זה ברור כעת לכולם שהמירוץ להענקת אירוח המונדיאל בקטאר 2022 לא היה נקי. יש לי מידע על כך והעברתי אותו לשלטונות. אני מאשים את ג'ק וורנר, יו"ר קונקקף לשעבר, שהוא גנב גדול".

 

אתמול הכחישה דרום אפריקה שהעבירה שוחד של 10 מיליון דולר לג'ק וורנר מהקריביים על סמך תמיכתו בקיום המונדיאל במדינה ב-2010. שר הספורט של דרא"פ, פיקילה אמבוללה, טען שהכסף "היה מעל השולחן" ולא היווה שוחד, אלא יועד לתמיכה בכדורגל של מהגרים באיים הקריביים. מנכ"ל פיפ"א, ג'רום ואלקה, טען בראיון לרדיו הצרפתי שאין לו מה להרגיש אשם ולכן הוא לא צריך לשלם במשרתו.

 

בלאטר, שהגיע אתמול למשרדי פיפ"א, זכה לכמה רגעי אושר כאשר 400 מעובדי המשרד קמו והריעו לו במשך עשר דקות ארוכות, אבל דובר פיפ"א, וולטר דה גרגוריו, מיהר לצנן את ההתלהבות כשאמר שראשי הוועד המנהל של פיפ"א יעברו בדיקות פוליגרף ובדיקות אמינות. כמו כן הדגיש שבלאטר שגה כאשר בנאום שלו טען שהוא לא יכול לפקח על כל האנשים שקשורים לפיפ"א.

 

ג'ים בויס הנציג של צפון אירלנד בפיפ"א אמר על בלאטר: "הוא פשוט נשוי לפיפ"א. אנשים בארגון אומרים לי שהוא מגיע בשבת בבוקר וביום ראשון אחר הצהריים בימי החופשה לעבודה. זה החיים שלו ואין לו שום דבר אחר מעבר לזה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי