פריחת הדובדבנים: מהליגה הרביעית עד לפרמיירליג

שחקני בורנמות' חוגגים עלייה
שחקני בורנמות' חוגגים עלייה | צילום: Gettyimages

סיפור הסינדרלה של המועדון שהיה על סף פירוק ועלה עד לליגה הבכירה

קבוצות: בורנמות'
(גודל טקסט)

לפני שש שנים דורגה בורנמות' במקום ה-23 מתוך 24 הקבוצות בליגה הרביעית, שהיא הליגה המקצועית האחרונה באנגליה. בתחילת השבוע היא השלימה עלייה מדהימה מהצ'מפיונשיפ והפכה רשמית למועדון הקטן ביותר ששיחק אי פעם בפרמיירליג.

 

בניגוד לצ'לסי, שמשחקת כדורגל הגנתי שאוהדי ארסנל כינו "משעמם", בורנמות' הקטנה (183 אלף תושבים בעיר הדרומית, אצטדיון של 12 אלף מקומות), נחשבת לאחת הקבוצות ההתקפיות באנגליה. מי שראה את היו"ר ג'ף מוסטין, אדם שעבר את גיל 70, משתגע בשידור חי בטלוויזיה אחרי שהונף באוויר בידי שחקניו, מבין את המקום שממנו מגיע המועדון המוזר.

 

תחילת הסיפור של בורנמות' אי שם בפברואר 2008, אז נקנסה הקבוצה בהורדת עשר נקודות ובהורדה לליגה הרביעית בעקבות חובות שנאמדו בארבעה מיליון ליש"ט. הקבוצה פתחה את העונה שלאחר מכן במינוס 17 נק' והייתה רחוקה 24 שעות מפירוק. אלא שאז חתם מוסטין בשנייה האחרונה על צ'ק אישי בגובה 100 אלף ליש"ט שהציל את הקבוצה.

 

אדי האו, המנג'ר המאושר (צילום: gettyimages)

 

עבור המועדון (115 שנות קיום, מתוכן 92 שנה בליגות המקצועניות), מדובר בעלייה ראשונה לפרמייר-ליג, אחרי שלוש עליות ליגה בחסות המנג'ר אדי האו בן ה-37, שסיפורו נשזר בזה של בורנמות': לאחר המשבר מונה האו למנג'ר זמני והצליח להשאיר את הקבוצה המפורקת בליגה הרביעית.

 

שנה לאחר מכן סיימה הקבוצה שנייה ועלתה ליגה, ולאחר מכן עשתה זאת שוב. האו עזב לברנלי, אבל חזר באוקטובר 2012 והוביל את הקבוצה לצ'מפיונשיפ, לראשונה מאז 1990. בשנה שעברה סיימו "הדובדבנים" במקום העשירי והעונה הפגינו יכולת מעולה ורשמו את הניצחון הגדול בהיסטוריה של המועדון – 0-8 על ברמינגהאם סיטי.

 

ב-2011 נפתרו הבעיות הכלכליות של הקבוצה כאשר את המועדון רכש איש עסקים רוסי צעיר בשם מקסים דמין, שאמנם הזרים כסף רב, אבל לא שינה דבר והשאיר את כל אנשי המקצוע במקומם. דמין העדיף להישאר הרחק מאור הזרקורים, אבל נמצא בקשר יומיומי עם אנשי המועדון. באמצע העונה החליט הבעלים להפסיק להגיע למשחקים. הסיבה: חשש לעין הרע.

 

חגיגות האוהדים (צילום: gettyimages)

 

כראוי לקבוצות קטנות שעשו את הבלתי יאומן, רוב שחקני בורנמות' ראו את הליגה הבכירה באנגליה רק בטלוויזיה. אחד מהם הוא הקשר האירי הארי ארטר (25). בעונת 2009/10 הוא עדיין שיחק בווקינג מליגת החובבים, אך ב-2010 החתים אותו האו עם עליית הקבוצה לליג-1 תמורת 30 אלף ליש"ט – סכום מגוחך יחסית לשחקן שיתמודד בעונה הבאה בליגה הטובה בעולם.

 

מנג'ר בורנמות' לשעבר, הארי רדנאפ, פרגן למנג'ר הנוכחי אדי האו בן ה-37 שהוצע לו חוזה לכל החיים מחשש שקבוצות כמו ניוקאסל ואחרות לוטשות אליו עיניים. "אני לא מאמין שהוא יתפתה להצעות נוספות. הוא איש בורנמות' לפני ולפנים צריך לקבל אולי תואר כבוד מהעירייה או תואר לורד כלשהו. הוא מנג'ר שירצה להישאר ולהגשים את התוכניות שלו דרך בורנמות' ולא בקבוצות אחרות שירצו בשרותיו". רדנאפ היה המנג'ר של הקבוצה כשהחתים את האו כשחקן צעיר באקדמיה שלו הוא סיפר: "הוא היה ילד שקט, אבל כדורגלן טוב. הוא שיחק כמגן, אבל ידע לקרוא היטב את המשחק. יש לו את הרגש הנכון לקבוצה. הוא חי כל חייו בעיר הזאת ויש לזה חשיבות בכך שהצליח להעלות את הקבוצה לפרמיירליג".

 

"שיחקתי בקבוצה חובבנית, אבל מישהו אמר למאמן שאני שחקן עם פוטנציאל", סיפר ארטר לאחרונה, "האו ראיין אותי ושאל מה אני דעתי. אמרתי לו שאני חולם לשחק יום אחד בפרמייר-ליג, וזה הדבר שעשה עליו הכי הרבה רושם. אני חושב שגם הוא חלם על זה".

 

איך תסתיים עונת הבכורה של בורנמות' בפרמייר-ליג? גם האופוריה לא מכניסה את אנשי המועדון לאשליות. "ברור שנצטרך להיאבק נגד הירידה, אבל נתרום לליגה בסגנון הכדורגל ההתקפי שלנו", אמר היו"ר מוסטין, "אני מאמין שנישאר בליגה".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי