ההתמדה ניצחה: ההצלחה הגדולה של הג'ודו הישראלי בפריז

play
ענבר לניר עם מדליית הכסף, פריז 2024 | אימג'בנק GettyImages
צפו: ענבר לניר זכתה במדליה אולימפית - כך משפחתה הגיבה לרגע ההיסטורי 00:32

גם בצל השנה המורכבת וההכנה המקצועית האינטנסיבית, ענבר לניר ופיטר פלצ'יק המשיכו להצטיין להביא גאווה למדינה עם מדליות כסף וארד. רועי גרינולד מצדיע למדליסטים האולימפיים

(גודל טקסט)

בשקט נפשי נדיר, באצילות ואלגנטיות מיוחדת שיש רק לענבר לניר, המדורגת 3 בעולם החלה את המשחקים האולימפיים בפריז בשלב שמינית הגמר, בו פגשה יריבה מונגולית וסיימה אותו אחרי כחצי דקה, בריתוק מהיר וחצי חיוך. בשלב רבע הגמר פגשה את ההולנדית סטינהואש שניצחה אותה בשלושת המפגשים הקודמים. רק שהיום (חמישי), לניר באה חדה מתמיד והגישה נקמה קרה תוך 23 שניות בלבד, לאחר שהצליחה לעשות בריח מרהיב שהעניק לה איפון ועלייה מרשימה לחצי הגמר.

כשהיא יודעת שכל מדינת ישראל נמצאת מאחוריה ומצפה ממנה להביא מדליה אולימפית ראשונה למשלחת הישראלית בפריז וקצת נחת לעם היהודי היושב בציון. כשהיא במרחק ניצחון אחד מגמר היסטורי, לניר עלתה לחצי הגמר עם אש בעיניים. שם המתינה הגרמניה המדורגת שנייה בעולם, אנה-מריה ואגנר. קרב שעל הנייר נחשב לקשה במיוחד. רק שהיום, שום דבר ואף אחד לא היה מסוגל לעצור את "ההיפר-אקטיבית מיהוד", כפי שענבר נוהגת לכנות את עצמה. זו זרקה את הגרמניה באיפון יפייפה מתרגיל אורה-נגה שהבטיח לה מדליה אולימפית. כמה אגרסיביות וכמה רצון שהעלו אותה לגמר אולימפי והיסטורי. מעמד שאף ג'ודוקא ישראלי לא הצליח להגיע אליו, מאז יעל ארד לפני 32 שנה.

אל קרב הגמר נגד בלנדי האיטלקיה, היא עלתה בידיעה שהשגת מדליית זהב אולימפית תהווה עבורה שיא היסטורי מבחינה אישית וסיבה למסיבה עבור מדינה שנמצאת כ-300 יום במלחמה. ענבר, שלדעת עכברי הג'ודו סומנה כבר לפני 3 שנים כדבר הבא של הג'ודו הישראלי, הפסידה בקרב אדיר וסיימה את המשחקים האולימפיים עם מדליית כסף והוכיחה שהיא הג'ודוקא הישראלית הכי גדולה שהייתה כאן. היום, הישראלית הציגה פעם נוספת את כישרונה יוצא הדופן. מדליית הארד הקבוצתית בטוקיו הייתה רק ההתחלה, עם אליפות העולם אשתקד ומדליית כסף אולימפית שסוגרת עבורה קמפיין אולימפי מושלם.

ענבר לניר עם מדליית הכסף, פריז 2024
כבר בטוקיו סומנה כהבטחה של הג'ודו הישראלי. לניר על הפודיום | אימג'בנק GettyImages

הישראלית הבכירה, סליחה, סגנית האלופה האולימפית בג'ודו במשקל עד 78 ק"ג, פרצה לראשונה מעבר לים, אי שם בנובמבר 2019, כשסיימה שלישית באליפות אירופה. מה שגרם לה לחשוב שאוטוטו הפריצה שכל כך חיכתה לה. אך כידוע, האדם מתכנן ולאלוקים תוכניות משלו. מגפת הקורונה עצרה את לניר, מה שגרם לצוות המאמנים להוריד אותה אל סגל הג'וניור כדי "לצבור ניסיון ולהגיע מוכנה לפריז 2024" אמרו לה. לניר לקחה זאת קשה, אך לרגע לא התייאשה. מיד עם חזרת סבב התחרויות עשתה קריטריון אולימפי, לקחה חלק משמעותי בזכייה במדליה הקבוצתית בטוקיו והגיעה לשיאה לפני כשנה חצי עם זכייה באליפות עולם 2023. כפי שראיתם היום, אל פריז 2024 ענבר לניר הגיעה בגדול ובמו ידיה החזירה את הג'ודו הישראלי לקדמת הבמה העולמית.

ילדת הסנדוויץ' הצנועה, עברה שלל חוגים כמו אקרובטיקה, התעמלות קרקע, בלט ואפילו הייתה בלרינה עד גיל 15. בסופו של דבר לניר התאהבה בענף הג'ודו והחליטה שהיא מתמקדת בו. אז כדי לממן את הטיסות שלה לתחרויות בחו"ל החלה לעבוד בבייביסיטר. היום, זכייתה במדליית כסף אולימפית תהפוך אותה לאחת הספורטאיות הגדולות בג'ודו העולמי בפרט ובכל הזמנים של הספורט הישראלי. ענבר שידועה בכוח מתפרץ ואגרסיביות נדירה, אלופת עולם ומדליסטית אולימפית ראויה, הקפידה להדגיש בכל במה וראיון כמה השרירים שלה הם התכשיטים שלה, במטרה לעודד ולדחוף בנות נוספות אל עולם הספורט. והיום היא יכולה להיות גאה בעצמה אחרי שדאגה לשים על עצמה תכשיט יוקרתי מעולם הספורט – מדליה אולימפית בצבע כסף. כן ירבו.

בגזרת הגברים, פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג) המדורג 11 בעולם, פתח את היום בצורה פנטסטית וניצח בסיבוב הראשון מול יריב מונגולי המדורג מקום אחד מעליו, לאחר ביצוע מושלם של התרגיל סודה צורי קומי גושי שהעניק לו איפון. בשמינית הגמר הג'ודוקא הישראלי נכנס לקרב דרמטי אורליאן דייס הצרפתי. באווירה רותחת וחצויה בין תומכי המקומי לבין ישראלים רבים שהגיעו לעודד את הישראלי, שעלה לרבע הגמר בתום 8 דקות של קרב עיקש, לאחר 3 עונשים שספג הצרפתי.

פיטר פלצ'יק עם מדליית הארד האולימפית, פריז 2024
פיטר פלצ'יק עם מדליית הארד האולימפית, פריז 2024 | רויטרס

ברבע הגמר הפסיד פלצ'יק למדורג ראשון ואלוף עולם מכהן מאזרבייג'אן, וירד להתחרות בבית הניחומים. בקרב הראשון של הרפאסאג' פיטר פגש את ההולנדי מיכאל קורל. הישראלי שנכנס לניקוד זהב, ניצח באיפון ועלה לקרב המכריע מול אייך השוויצרי המדורג 14 בעולם. אחרי קרב הירואי נוסף, הישראלי מראשון לציון גבר על יריבו השוויצרי והשיג את מדליית הארד בפריז.

בצל שנה מורכבת ואירועים קשים, הג'ודוקות הישראלים הוכיחו נחישות יוצאת דופן. בזכות הכנה מקצועית אינטנסיבית, בהובלת אורן סמדג'ה, שרק בחודש שעבר איבד את בנו עומר הי"ד, ביחד עם שני הרשקו, כלל הספורטאים הגיעו למשחקים האולימפיים כשהם מוכנים לכל תרחיש ולכל יריב. הציגו יכולות גבוהות והוכיחו כי גם בשנה מורכבת, הג'ודו הישראלי ממשיך להצטיין ולהביא גאווה למדינה. אז אל תירא ישראל.

רועי גרינולד, יועץ תקשורת ופעיל בענף הג'ודו

עוד באותו נושא: ענבר לניר, פיטר פלצ'יק, פריז 2024

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי