דיבורים לא יעזרו: הפועל ת"א החדשה תקום קודם כל על כסף

מואיז ספרא יכול להגיד מה שהוא רוצה כל עוד זה לא פוגע באף אחד, אבל במציאות הפועל תל אביב תצטרך להשקיע סכומי עתק כדי לשנות את המשוואה בכדורגל הישראלי. דבר אחד בטוח: זה לא יגיע דרך מחלקת הנוער וגם לא באמצעות שיפור נקודתי ברמת הניהול

קבוצות: הפועל תל אביב
(גודל טקסט)

מואיז ספרא עוד לא התחיל את דרכו בהפועל תל אביב, וכבר קיבל טייטל של דמות שנויה במחלוקת. הגיל של הבחור (18), העובדה שעד כה הוא עובד בנפרד מהמועדון בזירה התקשורתית דרך טוויטר, ההצהרות היומרניות על מה שעתיד לקרות בעוד חמש שנים סטייל דייויד מינצברג – כל אלה בנוסף לחשדנות המובנית של הקהל האדום ממשפטים מפוצצים באנגלית, הופכים את ספרא ג'וניור לסימן שאלה אחד גדול.

אבל מואיז ספרא יכול לדבר. כל עוד הוא לא מעביר ביקורת על בעלי תפקידים במועדון, הוא עדיין רק מדבר. כשהוא אומר: "לא באנו לשרוף כסף", אפשר להבין את החזון. לא יהיו כאן כספים כמו במכבי תל אביב או במכבי חיפה, אך השאיפה היא לניהול טוב יותר, הגדלת הכנסות והתקדמות הדרגתית משנה לשנה. על פניו, החזון של כל מי שמגיע לעסק שלא הצליח וחושב שיוכל לעשות אחרת.

בסופו של דבר, בכדורגל מה שמכריע זה הכסף, ואחריו ניהול. מינצברג ושות' הביאו מהבית 14 מיליון שקל בשנה שעברה וירדו ליגה. אנשיו של ספרא מדברים על השקעה של שלושה מיליון דולר בשנה, אך אם לא ימנו את האנשים הנכונים ויתנו להם קרדיט אמיתי, מה שהיה הוא שיהיה. מואיז ספרא יכול לעשות הרבה דברים מסביב, אבל בסופו של דבר, המועדון יזדקק לאנשים מנוסים וראויים שיהיו אמונים על כל מה שקשור לניהול הפיננסי והמקצועי.

מואיז ספרא, בנו של אדמונד ספרא בעלי הפועל תל אביב
מואיז ספרא, בנו של אדמונד ספרא בעלי הפועל תל אביב | צילום מסך, טוויטר

גם כשיש מנהלים טובים אפשר לשאוף ליותר ולהגיד הרבה משפטים יפים. בסוף צריך "לשרוף" הרבה כסף אם רוצים לצמצם את הפערים ממכבי חיפה ומכבי תל אביב. אלונה ברקת משקיעה בהפועל באר שבע 20 מיליון שקל ומעלה בכל שנה, ועדיין לא במשחק של שתי הגדולות, שהגיעו לתקציבים של 120-150 מיליון שקל. הפועל תל אביב לא תהיה שם. אם ספרא יהיה לארג' מעבר למה שהוא מתכנן, היא אולי תגרד את התקציב של הפועל באר שבע הנוכחית, אבל גם רמת השקעה כזו מצד ספרא עדיין מוטלת בספק רב.

אפשר היה לראות במהלך המו"מ שספרא לא משחרר כסף יותר מדי מהר. גם כשהוא התעניין בהפועל, המסר שהעבירו לו הוא שבהשקעה שנתית קטנה יחסית של 2-3 מיליון דולר, אפשר להפוך את העסק להרבה יותר טוב. כאמור, תמיד אפשר להשתפר, וכאן ייכנסו לאירוע האנשים שינהלו את המועדון – אבל כך או אחרת, ממש לא פשוט לשדרג מועדון, במיוחד בתקופה בה מדינת ישראל נמצאת, וכששוק השחקנים מצומצם ביותר.

מואיז ספרא דיבר על מחלקת הנוער של הפועל תל אביב. ובכן, היא אכן טובה – אך גם מוגבלת. לא מעט מהמהלכים הכי טובים שלה לאורך השנים היו לדעת לקחת שחקנים ממכבי תל אביב בזמן הנכון, אבל הדברים השתנו מאז, וקבוצות יודעות לשמור על השחקנים שלהן ולתת חוזים בגילים צעירים. מנגד, יותר ויותר שחקנים כישרוניים שוכרים סוכנים בגיל מאוד צעיר במטרה להשתחרר בשלב מוקדם לחו"ל, וזה הופך את כל העסק למורכב יותר. כדי לשדרג את מחלקת הנוער על מנת שתייצא כוכבים ולא רק שחקני מעטפת, ספרא יצטרך להשקיע גם שם סכומים לא מבוטלים.

מאמן הפועל תל אביב, מסאי דגו
מסאי דגו | אתר רשמי, הפועל תל אביב

בשורה התחתונה, ספרא טוב יותר להפועל תל אביב מדייויד מינצברג, שלא היה מצליח לעבור בקרה. ספרא גם לא בא להפועל תל אביב עם תכנון לאקזיט יוצא דופן, ולא חי על פנטזיות, כך שעל פניו הוא משדר מסר טוב יותר.

עם זאת, הציפיות ממנו גבוהות, הקהל חסר סבלנות אחרי יותר מדי שנים שהקבוצה לא במשחק, והמרחב שלו לטעויות הוא קטן מאוד. ספרא צריך לעשות את הפעולות החכמות ולתת את הקרדיט למנהלים הנכונים שיביאו את הקבוצה לאן שהוא מתכנן.

בשלב הזה הפועל תל אביב צריכה לסגור את הסגל, לעבור בקרה כמובן ולהתרכז בצניעות במטרה לעלות לליגת העל. על אף הניצחונות בגביע הטוטו, זה לא יהיה פשוט כשכל משחק הציפייה היא לניצחון פלוס הצגה. עד עכשיו המרקם שדגו בונה נראה טוב, אך בלאומית קבוצות מניעות לאט והאדומים עוד יחוו לא מעט קשיים מול קבוצות שיודעות מה לעשות כדי לשרוד, ונגד שחקנים שנלחמים על הקריירה שלהם.

אם הפועל תל אביב תתחיל לחשוב יותר מדי קדימה, היא עלולה לא לעמוד גם במטרות קרובות.

עוד באותו נושא: הפועל תל אביב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי