הפדופיל שהשתתף באולימפיאדה בכה מול המצלמות: "זה הרחיק לכת"

סטיבן ואן דה ולדה, שחקן כדורעף החופים ההולנדי שהורשע באונס ילדה בת 12 לפני כעשור, התייחס לראשונה לאש שחטף בפריז: "פגעו באשתי ובילד שלי"

(גודל טקסט)

השתתפותו של סטיבן ואן דה ולדה באולימפיאדה עוררה סערה גדולה עוד לפני המשחק הראשון שלו בטורניר כדורעף החופים. ההולנדי הורשע בעבר באונס ילדה בריטית בת 12 וישב בכלא, אך הדבר הזה לא מנע מהוועד האולימפי לאשר את השתתפותו במשחקים בפריז. הוא הודיע עוד לפני כן כי לא ילון בכפר האולימפי לצד הספורטאים, אבל חטף אש מכל עבר ובריאיון ראשון אמש (שלישי) הודה כי היה קרוב לפרוש לאור המחאות הרבות.

במהלך כל שהותו בפריז הצליח ואן דה ולדה לחמוק מהתקשורת, אבל אתמול כאמור דיבר. הוא סיפר לעיתונאים על שריקות הבוז וההקנטות שספג במשחקים בסמוך למגדל אייפל ואמר: "עשיתי משהו לא בסדר, לפני 10 שנים. אני חייב לקבל את זה. אבל זה שפוגעים באנשים סביבי, בין אם זה מתיו אימרס ששיחק לצדי, אשתי, הילד שלי. זה פשוט הרחיק לכת. זה בהחלט היה רגע בו חשבתי לעצמי: האם זה בכלל שווה את כל זה?".

ואן דה ולדה המשיך להתחרות והודח יחד עם בן זוגו על ידי ברזיל בשמינית הגמר. הוא הבהיר כי הביקורות מובנות לו, אך הוסיף: "אני לא האדם שהייתי לפני 10 שנים".

ההולנדי הכיר את הקורבן שלו בפייסבוק. באוגוסט 2014, כשהיה בן 19, הוא טס במיוחד מאמסטרדם לאנגליה כדי לפגוש אותה, הגיע לביתה כשמבוגר לא נכח במקום, השקה אותה באלכוהול וביצע כמה מעשי אונס – בבית ובאגם סמוך. לאחר האונס חזר ואן דה ולדה להולנד, אבל הוסגר לבריטניה ונעצר בינואר 2016. בחלוף כחודשיים הודה בארבעה מקרי אונס והוכנס לכל חייו לרשימת עברייני המין באי הבריטי. בהקראת גזר הדין, אמר לו השופט: "תקוותך לייצג את מדינתך כספורטאי אולימפי היא חלום שהתנפץ".

אבל מסתבר שהשופט טעה. אחרי שנה אחת שוחרר כאמור ואן דה ולדה מהכלא וחזר להולנד, כשאיגוד הכדורעף במדינה גם אישר לו לשוב לפעילות ספורטיבית. זאת למרות גינוי מצד האגודה הלאומית למניעת אכזריות לילדים, שהביעה פליאה לאחר שחרורו המוקדם וקבעה כי "חוסר החרטה והרחמים העצמיים שלו עוצרי נשימה". הקורבן, בינתיים, ניסתה לפגוע בעצמה בעקבות הטראומה הקשה ונקלעה לבעיות סמים.

סטיבן ואן דה ולדה שחקן כדורעף חופים הולנדי
סטיבן ואן דה ולדה במהלך המשחקים האולימפיים | אימג'בנק GettyImages, Carl Recine

האיגוד ההולנדי הבהיר כי לאחר שחרורו מהכלא פנה ואן דה ולדה לטיפול וייעוץ מקצועי, שינה דרכיו והוא זוכה לגיבוי מוחלט: "הוא דוגמה ומופת כספורטאי וכאדם, אין סיבה לפקפק בו". הוועד האולימפי הבינלאומי הודיע כי קביעת המשתתפים נמצאת באחריות המדינות בלבד ואין בכוונתו או באפשרותו להתערב.

ואן דה ולדה, שחגג בשבוע שעבר את יום הולדתו ה-30, נשוי לשחקנית כדורעף מגרמניה בשם קים (אחותו של קווין בירנס, כדורגלן וולפסבורג שרשם הופעה בנבחרת גרמניה בשנה שעברה) ואב לילד, הגדיר את הפשע שביצע כ"טעות הגדולה בחיי".

עוד באותו נושא: סטיבן ואן דה ולדה, פריז 2024

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי