הימור מחושב: העליה המטאורית של אלגרי

מקסי אלגרי
מקסי אלגרי | צילום: Gettyimages

מאמן יובנטוס התפתח בזכות גאונות טקטית ויכולת להגיב. 21:45: באיירן

(גודל טקסט)

"לוקה אנטוניני עשה עבודה מצוינת על ליאו מסי", אמר מסימיליאנו אלגרי. משפט קצת מוזר, לא? זו הייתה אמת טהורה: המגן השמאלי של מילאן, שהושמץ ללא הפסקה על ידי אוהדי הקבוצה, סיפק 90 דקות נהדרות בתיקו המאופס מול ברצלונה ברבע גמר ליגת האלופות במרץ 2012, כי המאמן דאז ידע להפיק ממנו את המיטב, כפי שהוא עושה עם רוב שחקניו לאורך הקריירה.

אלגרי פגש את פפ גווארדיולה לא פחות מ-4 פעמים באותה עונה, ואת הדקה הראשונה של המפגש הראשון ביניהם בקאמפ נואו איש מהם לא שוכח. פאטו קיבל הנחיה להביך את צמד הבלמים של בארסה, חבייר מסצ'ראנו וסרחיו בוסקטס, ודהר לשער כדי לכבוש 25 שניות בלבד מהפתיחה. הקטלונים חזרו והובילו, רק כדי לספוג מנגיחה של טיאגו סילבה עמוק בזמן פציעות. 2:2 בפתיחת שלב הבתים, זו הייתה הבכורה החלומית של אלגרי במפעל.

בשורה התחתונה, הוא לא רשם ניצחונות על גווארדיולה ב-2011/12. במשחק בסן סירו בשלב הבתים הורחק אלברטו אקווילאני כבר אחרי חצי שעה, ולמרות ההתאמות הטקטיות המשובחות של אלגרי הוא הפסיד בסופו של דבר 3:2. ברבע הגמר, אחרי שלא נרשמו שערים באיטליה, הצהיר אלגרי: "אנחנו מתכוונים לנצל את הסיכוי שלנו בגומלין". בסופו של דבר, התלוננו הרוסונרי על השיפוט, כאשר נשרקו לחובתם שני פנדלים בקאמפ נואו. ברצלונה ניצחה 1:3 ופפ המשיך לחלום על זכיה בגביע השלישי שלו בעונתו האחרונה בקבוצה. זה לא עלה בידו. צ'לסי הדיחה את הבלאוגרנה בחצי הגמר, אבל זה כבר סיפור אחר.

גם העונה יודע גווארדיולה שהוא מסיים את הקדנציה שלו בבאיירן מינכן, וזקוק מאוד לזכיה בליגת האלופות כדי ששלוש השנים שלו בגרמניה ייזכרו כהצלחה. הוא פוגש את אלגרי, שחושק לגבור עליו בפעם הראשונה בחייו ולנפץ את השאיפות האלה לרסיסים. בשלב מסוים במשחק הראשון השאיפה הזו נראתה בלתי אפשרית. הבווארים הובילו 0:2, ואולי אפילו האמינו בעצמם כי העסק סגור. המאמן האיטלקי סבר אחרת. הוא ביצע שינויים טקטיים מפתיעים וגבר בקרב המוחות על הגאון הקטלוני. בשורה התחתונה, באיירן עדיין פייבוריטית ברורה עם 2:2 מטורינו, אבל לאיטלקים נותר סיכוי ממשי, ובגרמניה זוכרים את הקאמבקים של האיטלקיות במינכן.


כבר הפתיע את גווארדיולה באלופות (Gettyimages)

ב-2007 יצאה באיירן בתוצאה זהה, 2:2, ממשחק החוץ מול מילאן ברבע הגמר, והפסידה 2:0 בביתה בגומלין. פיפו אינזאגי וקלרנס סיידורף גנבו אז את ההצגה, קרלו אנצ'לוטי המשיך כל הדרך לזכיה. ב-2011 ניצחה באיירן 0:1 את אינטר בסן סירו משער של מריו גומז בדקה ה-90, אבל הנראזורי גברו עליה 2:3 בגומלין בזכות גוראן פאנדב המקדוני, ששם את הכדור המכריע ברשת בדקה ה-88. אז שתי המילאנזיות כבר עשו זאת, הפעם זה תורה של הגברת הזקנה?

זה לא יהיה פשוט, אבל אלגרי הוא המאמן המתאים ביותר למשימה, אפילו יותר מאנצ'לוטי. רק בעונה שעברה הוא החל לקבל בהדרגה את ההערכה לה הוא ראוי. עד אז, למרות ההצלחה המסחררת במילאן בעונתו הראשונה והעבודה הקשה בהמשך הדרך בעקבות עזיבת הכוכבים, נתפס אלגרי כדמות אפרורית. באופן כללי, לא קל לקבל קרדיט במילאן, שם דואג סילביו ברלוסקוני לגרוף את הכותרות ולכפות את דעתו על מאמנים. מצד שני, זהו בית ספר נהדר, כי מי ששורד במשך יותר מ-3 שנים עם נשיא מסוג זה לא חושש יותר מדבר. 

אלגרי התמודד באופן קרוב לשלמות עם כמויות האגו האדירות בחדר ההלבשה בסן סירו, אבל גילה גם גמישות טקטית יוצאת דופן. שתי התכונות הנהדרות האלה גרמו ליובנטוס לשקול את מועמדותו, כאשר אנטוניו קונטה נטש במפתיע בטריקת דלת אחרי פתיחת מחנה האימונים בקיץ 2014. האוהדים, שזכרו בעיקר את הביקורות הקטלניות על אלגרי בעיתונים, לא קיבלו זאת בעין יפה. אלמלא פתח את העונה בסערה, לא היו נותנים לו צ'אנס אמיתי. לכולם זכורים השלטים בנוסח "חזיר לא יכול להיות מאמן" שהופנו כלפי אנצ'לוטי ב-1999, והוא אכן לא החזיק מעמד בטורינו. 


אלגרי, יודע להגיב במאני טיים (Gettyimages)

אלגרי הוכיח שאפשר אחרת, ולא זכה לכינויי גנאי. הזלזול התחלף בהדרגה בהערצה, וכאשר העפילה יובנטוס לגמר ליגת האלופות הוא כבר היה המלך הבלתי מעורער. אחרי שחושל במילאן, יודע אלגרי להתמודד גם עם משברים קשים. אנדראה פירלו, ארתורו וידאל וקרלוס טבס עזבו? פתיחת העונה שברה שיאים שליליים, והאליפות נראתה רחוקה? קטן עליו. תוך חודשים ספורים שבה הגברת הזקנה לפסגה, ואף אחד כבר לא מתגעגע לטבס ופירלו. 

מגע הזהב שלו בא לידי ביטוי בחילופים הנבונים במשחקים המכריעים לאחרונה. נגד נאפולי הוא הרדים את המשחק, ואז שלח למגרש את סימונה זאזה שהבקיע את שער הניצחון בדקה ה-88. מול באיירן ניתן חופש פעולה מלא למריו מנדז'וקיץ', שרצה לנקום בגווארדיולה, ואז שולבו סטפאנו סטורארו ואלבארו מוראטה. באופן כמעט מיידי בישל השני לראשון את שער השוויון. המהלך המבריק הזה מדגיש את כישוריו של אלגרי.

פעמים רבות לא מגיעים למאמן שבחים על פעולות של שחקן מחליף – פשוט כי הוא היה צריך להיות בהרכב מלכתחילה. לא כך במקרים המדוברים. זאזה, סטורארו ומוראטה לא היו צריכים להיות על המגרש מהדקות הראשונות, וכניסתם תוזמנה כאשר השיקולים הטקטיים חייבו זאת. גם הפעם כדאי במיוחד לשים לב לחילופים, אם המשחק עדיין יהיה פתוח במחצית השניה.


אלגרי, עדיין לא מתכוון לעצור (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי