זוג לעניין: חמד וכיאל כובשים את ברייטון

חמד וכיאל. צמד זוגי ביותר
חמד וכיאל. צמד זוגי ביותר | צילום: האינסטגרם של בירם כיאל

הצמד של מוליכת הצ'מפיונשיפ מדבר על הנבחרת, הציפיות ועוד

(גודל טקסט)

אנגליה לא הייתה אף פעם מדינה אירופית לחלוטין. היא מתעוררת לארוחות בוקר של בייקון ושעועית; סוחרת במטבע שהוא לא יורו; משחקת כדורגל בעיקר בצהריים; נוהגת בכיוון הלא נכון וסוגדת לבית מלוכה ארכאי.

 

זהו, פחות או יותר, גם הסיפור של ברייטון. מקום שהפך לאי די שונה ומיוחד בתוך האי הבריטי. 50 דקות נסיעה מלונדון, ואתם בעיר תוססת ומלאת פאבים. אזור עם קהילה יהודית משגשגת, חוף ים פופולרי, מזג אוויר סביר וסביבה ליברלית במיוחד. כל כך ליברלית, עד שארגוני הימין של אנגליה בוחרים לערוך בעיקר שם את ההפגנות שלהם.

 

 

יש עוד תחום שבו ברייטון היא עוף מוזר – כדורגל. לפני שבע שנים החליט יהודי מקומי בשם טוני בלום שזכייה בכמה מיליוני דולרים בטורנירי פוקר בינלאומיים זה נחמד, אבל כדורגל זה הדבר האמיתי. אז הוא רכש 75 אחוז ממניות המועדון, השקיע כמעט 100 מיליון ליש"ט והקים את אחד מאצטדיוני הכדורגל ומתקני האימונים המרשימים באנגליה.

 

מאז הגיעה ברייטון פעמיים לפלייאוף ההעפלה לפרמיירליג, אבל טרם הצליחה לעשות את הצעד הנוסף. השנה זה עשוי לקרות, אולי דרך אחד משני המקומות הראשונים. והקבוצה היחידה בכל ארבע הליגות המקצועניות באנגליה שטרם חוותה הפסד וממוקמת ראשונה, עם 41 נקודות ב-19 מחזורים, עושה את הריצה המרשימה הזו כשבירם כיאל ותומר חמד נחשבים באנקרים בהרכב שלה.

 


"לא חשבו שאני מתאים לליגה הזו" (Gettyimages)

 

"שמע, ההגעה שלי לפה הייתה קצת מוזרה", מספר חמד, "כשיצאתי לליגה הספרדית הרבה אנשים לא חשבו שאתאים, אבל השנה השנייה שלי במאיורקה הייתה עונת שיא. סיימתי עם 11 שערים. הייתי שחקן חשוב בנבחרת, כבשתי שלושער נגד לוקסמבורג והבנתי שאני הולך לעשות את הקפיצה למועדון טוב באירופה. שטוטגרט הציעו ארבעה מיליון יורו, מאיורקה רצו יותר, אבל מחזור אחד לפני הסיום נפצעתי והכל ירד לטמיון.

 

"הסוכן שלי התעקש שאין סיבה שלא אגיע לאנגליה. בהתחלה נבהלתי, כי ברייטון סיימו בתחתית בעונה שעברה, אבל יש פה גם עניין של שדרוג כלכלי. הם קנו אותי במיליון פאונד והבנתי שמאוד רוצים אותי. זה מה ששחקן מחפש".

 

"ספרד מאוד שונה במנטליות מכל מקום אחר", הוא ממשיך. "שם כולם זורמים ואומרים לך 'אל תדאג', 'הכל יהיה בסדר' ומה שאפשר לדחות למחר אפשר גם לדחות למחרתיים. אנגליה היא מדינה שכל דבר בה נלקח ברצינות. הכל קורה בזמן ותמיד צריך אישורים. זה לא ככה רק בחיים, אלא גם בתוך קבוצה. יש הבדל בתפיסה של הכדורגל. למשל הדקדוק של מה קורה אצל כל שחקן מבחינה פיזית וכמה עומס הוא חווה. יש מבדקי בוקר ומדדים מדויקים שמבררים איך שחקן מרגיש לפני כל אימון. אחד הספרדים שהיו פה אמר לי שהם משוגעים לגמרי. שבספרד משחקים כדורגל ונהנים, ופה עובדים כמו חמורים. הוא לא התרגל וחזר הביתה, אבל אני דווקא אוהב את ה'אובר' הזה ולכן אני מסוגל ליהנות פה".

 


"כיאל הוא לחלוטין שחקן שקונים כדי לעלות ליגה" (Gettyimages)

 

במועדון מודים שמי שנטל חלק חשוב בהצטרפות של חמד הוא בירם כיאל, שהמליץ עליו ללא הפסקה, למרות שהגעתו בינואר האחרון הייתה קצת יותר מורכבת. "אחרי העונה הראשונה בסלטיק היו דיבורים שאני הולך לעבור לפרמיירליג, אבל החלטתי לחתום על חוזה חדש אחרי שסיכמתי עם המנג'ר ניל לנון שאני עושה עוד עונה בסקוטלנד, כי יש לנו סיכוי להגיע לצ'מפיונס", נזכר כיאל, "חתמתי. הכל היה ורוד, אבל אז נפצעתי, וגם כשחזרתי לא הרגשתי 100 אחוז".

 

"הבעיה הייתה שלנון עזב ורוני דליה הגיע במקומו", ממשיך כיאל. "הוא ראה אותי במחנה וכל מה שהוא ידע עלי זה שאני סובל מפציעות. הרגשתי שאני חוזר לעצמי, ואז לקראת סוף ספטמבר מתחתי פעמיים את המפשעה. כשחזרתי, לקראת אמצע דצמבר, כבר לא שיחקתי בכלל. נכנסתי אליו לחדר והוא אמר לי שאני צריך להתאמן תקופה ארוכה כדי לחזור לכושר. זה לא כמו שהיה אצל לנון, שהיה נותן לי חיבוק ומחזיר אותי לתלם. אמרתי לו שזה לא מתאים ושאני בגיל שאני חייב לשחק, ואם לא פה אז במקום אחר. התשובה שלו הייתה ש'אין בעיה וצריך לדבר'. הסוכן שלי התערב והלכנו על ברייטון".

 

"הבנתי ממנו שזה מועדון בעלייה, אבל הכי חשוב היה ששבועיים לפני שהגעתי, כריס יוטון התמנה למנג'ר. ידעתי שהוא התעניין בי עוד כשאימן בנוריץ'. הבנתי שהוא מכיר אותי ויודע מה שאני שווה והרגשתי את זה כבר בשיחה הראשונה איתו. אני הרבה שנים בכדורגל ואין אנשים כמוהו. הוא איש חם, שמכבד את כולם ואוהב את השחקנים אהבת נפש. הדלת תמיד פתוחה בפני כל השחקנים".

 


חמד. "מצפים ממנו לכבוש בקביעות" (Gettyimages)

 

חמד וכיאל, ביחד עם שתי הנשים והילדים הקטנים, הפכו לחבילה שאי אפשר לפרק. החברים, שחוגגים יום הולדת באותו תאריך, עלו במקביל ממחלקת הנוער של מכבי חיפה ואפילו חוו לאחרונה ביחד את מתקפת הטרור בפאריס, בזמן ששהו שם בחופשה. אלא שבתקשורת המקומית בטוחים שעל המגרש בכל זאת יש הבדלים.

 

"בשנה שעברה יוטון החליט שעדיף לו לשחק 4-4-2, כי הוא הבין שכיאל יכול להחזיק לו את מרכז המגרש עם עוד קשר אחד, וככה אפשר לשחרר שני שחקנים לאגפים", מנתח כתב הספורט המקומי של ברייטון, בריאן אואן, מהעיתון "ארגוס". "יש לא מעט אנשים שאומרים שהוא השחקן הכי חשוב שהגיע אלינו ב-30 השנים האחרונות. הוא מסוג השחקנים שאוהבים באנגליה. מזכיר לנו את הקשרים האחוריים מפעם שלא הפסיקו להילחם. אני יכול לומר לך שכיאל הוא לחלוטין שחקן שקונים כדי לעלות ליגה".

 

המטרה: פרמיירליג

 

אואן אמנם לא מפסיק להתלהב מכיאל, אבל אם שואלים אותו על הישראלי השני, הוא בטוח שלחמד יש בעיה למרות שחזר לכבוש אחרי בצורת ארוכה. "הוא התחיל טוב והבקיע המון בהתחלה, אבל אז החטיא פנדל בצורה די מזעזעת. הוא החמיץ מצבים טובים במשחקים האחרונים, ולמרות שהאוהדים מבינים שהוא עובד קשה, חלקם מתחילים להיות כבר חסרי סבלנות. יש אנשים שבטוחים שבובי זמורה ייקח לו את המקום בסופו של דבר. אנחנו בדרך כלל לא נכנסים לכיסים של שחקנים כאן, אבל אני מעריך שהוא מרוויח בערך חצי מיליון ליש"ט בשנה ועבור זה מצפים ממנו לכבוש בקביעות".

 


חמד וכיאל בטירוף. רוצים פרמיירליג (Gettyimages)

 

"אני לא חושב שתומר הלך לאיבוד כאן", טוען המנג'ר יוטון, "מאוד חשוב לו להתאמן טוב ולהשתפר והוא מתוסכל כשהוא לא כובש. אגב, הוא לא מחמיץ הרבה הזדמנויות, פשוט לא היו לא הרבה מצבים. אנחנו ממש לא הקבוצה הכי התקפית בליגה ותומר הוא שחקן שצריך שהקבוצה תיצור בשבילו".

 

חמד מודע לציפיות: "כרגע עברתי למקום שהוא רק ההתחלה שלי באנגליה. אני בטוח שאני עוד אתקדם פה. המטרה היא שבסופו של דבר אני אוכל להטביע חותם בפרמיירליג, לא רק שאגיד 'אני משחק באנגליה'".

 

לא היית מעדיף לשחק עם מכבי ת"א בליגת האלופות?

"לא. להיות באנגליה, אפילו בצ'מפיונשיפ, זה עדיף מאשר לשחק בליגת האלופות עם מכבי. ג'ורדי קרויף דיבר איתי לא פעם על אפשרות להצטרף, אבל אמרתי לו שאי אפשר להשוות כמה משחקי צ'מפיונס לעונה שלמה באירופה, והדוגמה הכי טובה היא מה שקורה למכבי עכשיו. עובדה ששחקנים שם לא יכולים לבוא לידי ביטוי בשלב הבתים. יש בכל הסיפור הזה בעיקר אלמנט של כבוד. לדעתי, ערן זהבי, ואמרתי לו את זה גם באופן אישי, צריך לשחק באירופה. הוא אמר לי מה השיקולים שלו להישאר בינתיים בארץ, אבל מבחינתי מקומו בחו"ל".

 


"לא עלה לי בראש לחזור לארץ" (Gettyimages)

 

גם כיאל הצטרף לסוגייה: "לא עלה לי בראש לחזור לארץ, וזה לא נובע משחצנות. אני חושב שאני יכול עוד להגיע לרמות הגבוהות ולא רוצה לגמור את החלום האירופי שלי. גם אם מכבי היו פונים אלי אחרי שעלו לצ'מפיונס, לא הייתי עוזב".

 

ומה עם חולצת ההרכב בנבחרת?

חמד: "בנבחרת, כל עוד יש שחקנים שמצליחים ויש כאב ראש למאמן, כולם צריכים לקבל את זה. כשראיתי ששחקן אחר משחק וידעתי שהוא בכושר יותר טוב ממני, לא אמרתי שום דבר. אבל היו מקרים שאני חושב שהגעתי בכושר הכי טוב והמאמן עדיין העדיף אחרים על פני. זה היה מאוד מאכזב. לא אהבתי את זה. לא דיברתי על זה עם גוטמן, כי אני לא אחד שאוהב לדבר עם מאמנים. הבנתי שאני לא אופציה ראשונה אבל אני אשקר אם אומר שזה לא הפריע לי".

 

כיאל כבר הרבה פחות פוליטיקלי-קורקט. "מפריע לי מאוד שאני על הספסל בנבחרת", הודיע, "אני מבין שיש הרבה שחקנים שהם כוכבים בקבוצות שלהם והמאמן מחליט, אבל יש פעמים שהגעתי בתקופה טובה וכאב לי שאני לא מקבל את הקרדיט. כיבדתי את זה, אבל נפגעתי. לפעמים גם אם משחקים אבל לא פותחים בהרכב ולא מקבלים קרדיט, זה צובט".

 


חמד באימון הנבחרת. "אשקר אם אגיד שלא הפריע לי" (דני מרון)

 

שניכם לא פתחתם במשחק ההוא מול קפריסין, אבל אולי יש לכם הסבר למה הנבחרת שוב בעטה בדלי?

חמד: "קשה להצביע על נקודה אחת. יכול להיות שהחשיבות של המשחק הלחיצה את כולם. אני לא חושב שרעדו הרגליים, אבל גם לא יודע למה לא יצאנו במטרה לדרוס ולמה לא באנו עם ביטחון ומחשבה ש'אין כזה דבר לא לנצח, זה הבית שלנו'. הייתה תחושה ש'העיקר שלא נפסיד'".

 

"נותנים גיוון על המגרש"

ברייטון היא לא רק עיר קטנה ונחמדה עם 273 אלף תושבים שנהנים מקרני השמש. לפי אואן, "זו גם עיר שיש בה הרבה הפגנות פוליטיות ויש כאן קהילה מוסלמית גדולה. לפני כמה חודשים הייתה פה הפגנה נגד הקהילה היהודית, אבל זה משהו שיכול לקרות תמיד. בגלל שעכשיו יש לנו שני שחקנים ישראלים, הדובר היה צריך להסביר ש'ככה זה עובד בברייטון'".

 

חמד לא מרגיש מאוים. הוא דווקא מציין את היתרונות שבקהילה היהודית הגדולה ומספר שלהבדיל מאלמריה, בברייטון יש לו בית כנסת שאליו הוא יכול ללכת מדי יום שישי.

 


יוטון. עקב אחרי חמד וכיאל זמן רב (Gettyimages)

 

לא רק חמד וכיאל הם חלק מהפסיפס המיוחד של ברייטון, אלא גם המנג'ר יוטון. לפני שלושה עשורים הוא היה שחקן הכדורגל השחור הראשון שלובש את מדי נבחרת אירלנד ומאז הוא הפך לא רק למנג'ר לגיטימי, אלא גם לאדם נחמד ונעים לשיחה. הכי רחוק מהמניירות של מוריניו, ואן חאל וגווארדיולה.

 

"תומר ובירם מאוד פופולריים כאן והם נותנים לנו גיוון על המגרש. יש לנו המון שחקנים ספרדים והמון שחורים ולדעתי זה חשוב. פעם היו משחקים כאן רק אנגלים וסקוטים ואירים", הוא מספר בגאווה.

 

בישראל אנחנו נוטים לחשוב שהשחקנים שלנו לא מספיק חזקים עבור הליגות הבכירות. שמת לב לחיסרון שכיאל או חמד הגיעו איתו?

"לא ממש. אני חושב שאם לא הייתי יודע מה הלאומיות שלהם, לא הייתי בהכרח מנחש שהם ישראלים. אולי אצלכם זו מחמאה גדולה, אבל אין הבדל ביניהם לבין אף שחקן אחר שלי. מה שכן, הם הצטרפו בנסיבות שונות. בירם הצטרף מסלטיק וכמובן ששם הוא הורגל למשחק אינטנסיבי. העובדה שסלטיק מנצחים את רוב המשחקים שלהם עוזרת גם מנטלית. הוא החמיץ כמה משחקים בגלל פציעה, אבל זה גרם לו להגיע עם המון התלהבות".

 


"לא ידוע אם יתאים לפרמייר ליג" (Gettyimages)

 

מה בקשר לחמד?

"העוזר שלי ואני ועקבנו אחריו בכמה מקומות. הוא שחקן שבחנו ברצינות עוד בנוריץ', אבל בוא נהיה רציונליים, אתה מחפש הרבה שחקנים באותו זמן. כרגע אנחנו בצ'מפיונשיפ וזה יהיה מאוד נחמד לעלות. לא יודע אם הוא יתאים לפרמיירליג, אבל בהחלט יש סיכוי. הוא לא בן 22 או 23 ויש לו גם ניסיון מליגה אחרת ומהנבחרת. אגב, אני לא יודע למה בנבחרת הם לא בהרכב, עבורי הם שחקנים מאוד חשובים".

 

בוא נחזור לעניין ההבדלים. מה עושים נכון בליגה השנייה באנגליה שעדיין לא גילו בישראל?

"אנחנו עובדים מאוד קשה על תזונה ומקפידים שהם ישנו טוב. יש להם אימונים מגוונים, אבל אנחנו לא בודקים מה הם עושים בזמן הפנוי שלהם. הם מבוגרים ואחראיים. אתה חייב לסמוך על השחקנים שלך ולתת להם את היכולת להחליט מה הבחירות הכי טובות בשבילם".

 

מה כולל יום אימונים בברייטון?

"זה משנה מאוד באיזה יום מתאמנים, אבל אני משוכנע שההבדל הוא שכאן האימונים מאוד אינטנסיביים, לצד המון אימוני שחרור. אי אפשר להתאמן חזק בכל יום וגם כמות האימונים לא חשובה, אלא האינטנסיביות. תראה, אני מכיר את אלה שאומרים שצריך להחזיק אותם כאן כל היום, אבל אני יודע שאז הם לא יוכלו לזוז בשבת. מה שחשוב לנו זה להוכיח לעצמנו שאנחנו יכולים להתחרות ולתת לעצמנו סיכוי לעלות ליגה. בשלב זה המטרה היא לסיים בין שש הראשונות, אם יהיה שינוי, אתם כבר תדעו עליו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי