"השקרים נגמרים היום": המאבק מתחיל, מייקל ג'ורדן התייצב בבית המשפט

הגארד האגדי הגיע לאחד המשפטים שמסעירים את ארה"ב, שבו קבוצת המירוצים שבבעלותו מאשימה את נסקאר בהפיכה למונופול. הסכסוך סביב חוזי הזיכיון מאיים לערער את עתיד התחרות כולה, כששתי הקבוצות מבקשות לשנות את חלוקת ההכנסות ואת מודל הניהול

(גודל טקסט)

מייקל ג'ורדן פתח היום (שני) את אחד המאבקים המשפטיים הדרמטיים בתולדות הספורט המוטורי בארצות הברית. הגארד האגדי, שהוא גם הבעלים המשותף של קבוצת "23XI Racing", הגיע לבית המשפט בצפון קרוליינה, שם נפתח משפט שעלול לשנות מן היסוד את מבנה "נסקאר" — ואולי אף לפרק חלקים מרכזיים בו.

התביעה, שהוגשה על ידי "23XI" ביחד עם "Front Row Motorsports", מאשימה את נסקאר בניהול שהופך אותה למונופול הפוגע בקבוצות ומכתיב תנאים בלתי הוגנים במערכת הזיכיונות (צ'ארטרים). שתי הקבוצות היו היחידות מתוך 15 שסירבו לחתום על חוזי הזיכיון החדשים שהוצעו להן בסוף 2024.

דני המלין, שותפו של ג'ורדן ובכיר הנהגים בקבוצה, הזהיר לקראת המשפט כי הקרב יוצא לדרך: "האוהדים שלנו עברו שטיפת מוח במשך עשרות שנים. השקרים נגמרים היום. זה הזמן לאמת ולשינוי". ג'ורדן עצמו, שנשאל עם כניסתו לבית המשפט האם ציפה שהפרשה תגיע למשפט, השיב בקצרה: "לא".

דני המלין ומייקל ג'ורדן | Getty images

הצ'ארטרים — המעניקים לכל רכב מקום מובטח ב-38 המרוצים של העונה ונתח קבוע מהפרסים — נחשבים לנכס החשוב ביותר בנסקאר. הקבוצות נאבקו בשנתיים האחרונות על שדרוג המודל: הפיכת הזיכיונות לקבועים ולא ניתנים לביטול, הגדלת חלקן של הקבוצות בהכנסות ומעורבות גדולה יותר בקבלת ההחלטות.

לדברי 23XI ו-Front Row, ההצעה האחרונה לא עמדה בדרישות, והטילה מגבלות שמבססות כוח בלתי סביר בידי נסקאר, שמחזיקה גם ברוב המסלולים ומפקחת על החוקים בכל הרמות. השתיים מבקשות בנוסף פיצוי כספי נרחב על הוצאותיהן והפסדיהן בעקבות היעדר צ'ארטרים ב-2024.

בנסקאר טוענים כי לא הופרו דיני התחרות וכי ההסכמים החדשים דווקא משפרים את מודל ההכנסות לקבוצות. עוד טוענת הסדרה כי הקבוצות יכולות להתחרות גם כ"פתוחות", ללא צ'ארטר – אם כי צמצום הפרסים במעמד זה גרם לשתי הקבוצות הפסדים של מיליוני דולרים השנה.

מייקל ג'ורדן בנאסקאר | Getty images

במהלך שלב הגילוי המוקדם נחשפו מסמכים פנימיים רגישים, כולל: התבטאויות בוטות של בכירי נסקאר נגד בעלי קבוצות ונהגים חילופי דברים מביכים מצד בכירים ב־23XI ונתון אחד בולט: נסקאר הכניסה יותר מ־100 מיליון דולר ב־2024.

ג'ורדן זכה לאישור להיות נוכח לאורך כל ימי המשפט, מתוך כוונה להוביל את המאבק מטעם קבוצתו. אם 23XI ו-Front Row ינצחו, המושבעים יקבעו את גובה הפיצויים — והשופט קנת' בל יוכל אף לשלש את הסכום. מעבר לכך, יוכל להורות על פירוק מונופול אם יוכח שקיים כזה. בין הצעדים האפשריים: פירוק מערכת הצ'ארטרים, הפיכת הזיכיונות לקבועים, מכירת מסלולים או חלקים מנסקאר עצמה, ואף אילוץ משפחת פרנס – המייסדת והבעלים – למכור את המניות.

אם נסקאר תנצח, ייתכן כי 23XI ו-Front Row לא יצליחו להמשיך בתחרות אחרי 2026, בעוד ששת הצ'ארטרים הפנויים יימכרו לגורמים חדשים – כשמחיר הצ'ארטר האחרון שנמכר הגיע ל־45 מיליון דולר.

עוד באותו נושא: מייקל ג'ורדן, נסקאר

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי