"כמו שזה נראה כרגע – אין סיכוי לחדש את ליגת העל ב-15 במאי"

עופר עיני
עופר עיני | עדי אבישי

"העונה הזו מתה, הייתי קובע שאין אלופה ואין יורדות", "נתניהו חייב להציל את הספורט, בהמשך לא יהיה עם מי לדבר". יו"ר ההתאחדות בעבר, עופר עיני, בראיון ללא קלישאות

(גודל טקסט)

עופר עיני עובר ימים לא פשוטים. מי שכיהן כיושב ראש ההסתדרות בעבר, רואה את המשק הישראלי בקריסה בעקבות נגיף הקורונה ונע על קו התפר הדק שבין פוליטיקאי משופשף לבין איש כדורגל, בתפקידו האחרון כיושב ראש ההתאחדות לכדורגל. הימים האחרונים מציבים אותו בפני דילמה לא קלה: כיצד לנהוג עם מאות רשתות הקמעונאות שפנו אליו כדי לנקוט צעדים מול הממשלה לנוכח הקריסה בענף. פתאום, ממשאת נפשם של עובדי ההסתדרות והרשויות, שתלו בו תקוות רבות, הפך עיני בשבועות האחרונים למי שמבין שהשילוב בין מה שקורה במשק ובספורט הישראלי, שניים מתפקידיו האחרונים, הפך לטרגי.

"שמעתי היום התבטאות של מנכ"ל משרד הבריאות, שמעריך שהשיא יהיה בחורף הבא. המשמעות מבחינת הכדורגל היא שהעונה הזאת מתה, ואולי גם הבאה", פותח עיני את הראיון. "מדובר בהפסדים ענקיים לקבוצות, הן מזכויות שידור והן מגורמים אחרים. מי שמתחזק היום את הכדורגל זה אנשי עסקים שנפגעים. אם לא יטפלו במשבר היום ובשיקום ליום שאחרי, יש סכנה לענף הכדורגל כולו. קברניטי ההתאחדות צריכים לדעת לפעול מול הממשלה, לדעת איך יוצאים מהמשבר הזה".

על פי ההערכות המגיפה רק מתפשטת. איך רוצים במנהלת לסיים את העונה בזמן?
"אני עוקב אחר הנחיות המשרד, כמו שזה נראה כרגע – אין סיכוי לחדש את הליגה ב-15 במאי. הלוואי ואתבדה. מדברים כבר על סגר מלא, לא רואה את איך מקיימים משחקי כדורגל".

מה היית עושה כיו"ר התאחדות? מקפיא את הליגה, מאחד עונות, מקפיא רק את היורדות ומאשר רק את העולות? הדילמה לא פשוטה.
"אי אפשר לתת מתנות ולא הפסדים לאף אחד. יש פה סיטואציה שהעונה נתקעה באמצע ואי אפשר לסיים אותה. אם העונה הבאה תתחיל, אז נתחיל אותה. אם העונה הזאת לא תסתיים בזמן ובעונה הבאה נהיה אחרי המשבר – נתחיל את הליגה עם אותן קבוצות. הייתי קובע שאין אלופה העונה ואין יורדות. להקפיא יורדות ולאשר עולות? עוד לא הגענו לפלייאוף, אי אפשר להוריד קבוצה על חצי עונה. בא וירוס, הכה את כל העולם, עצר את הליגות בעולם ובישראל – בוא נקפיא עונה אחת. אותן קבוצות יתחילו מהתחלה".

שחקני מכבי ת
שחקני מכבי ת"א. יסכימו להקפאת הליגה? (אריאל שלום)

הבעלים סופגים הפסדים קשים. כיו"ר ההסתדרות לשעבר, איך זה ישפיע לדעתך?
"יש כמה אלמנטים: הנזק הכלכלי כרגע, מבחינת הקבוצות, הוא מאוד גדול. ברגע שאין משחקים אין זכויות שידור, אין מכירת כרטיסים והכל נעצר. אין הכנסות. הבעלים של קבוצות ליגת העל מפסידים הרבה כסף בעסקים שלהם, היכולת שלהם להשקיע תקטן. תחבר את ההפסדים שלהם בכדורגל ובעסקים – אז יהיה פחות כסף בכדורגל. זה כנראה ישליך גם על התוצאות. אסור לחכות לתקופה של אחרי הקורונה. אחרי שהמשבר יעבור, לא יהיה עם מי לדבר".

מה היית עושה עם הזרים? אותם לא ניתן להוציא לחופשה ללא תשלום.
"יש משבר ויש קבוצות שהורידו שכר, יש כאלה שהוציאו לחל"ת. אני חושב שצריך למצוא פתרון הוגן לזרים. אני מניח שגם בליגות אחרות בעולם מצאו פתרון. יש פה חוזים והתחייבויות, אני לא חושב שצריך לפגוע בהם. אם איבדנו כמה חודשים, אז מילא. השאלה היא כמה זמן הקורונה תהיה אתנו, כי אם נאבד את העונה הבאה, בעלי הקבוצות יקבלו החלטה יותר רחבה".

שחקנים צריכים להסתדר עם פחות מ-10,000 ש"ח.
"הכדורגל הוא לא ענף רגיל. השורה הראשונה מרוויחה הרבה, אבל יש שחקנים שמרוויחים הרבה פחות. הפערים ענקיים. חיילים וכאלה שמרוויחים מעט, עליהם הייתי שומר יותר. לאלה שמרוויחים מיליונים לא יקרה כלום אם הקיצוץ יהיה יותר חד".


"אחרי שהמשבר יעבור, לא יהיה עם מי לדבר" (עדי אבישי)

מי יפצה את הקבוצות?
"הממשלה היא חלק מהפתרון, כי ביום שאחרי היא צריכה לקדם את הכדורגל".

מה המנהלת וההתאחדות היו צריכים לעשות אחרת?
"אורן חסון וארז כלפון הם שני אנשים מנוסים, אני סומך על שיתוף הפעולה ביניהם, אבל הם חייבים לייצר פתרון. אני מניח שהם מבינים את עוצמת המגה-אירוע הזה. הם צריכים לפנות למשרד הספורט ולמשרד האוצר".

מה המדינה צריכה לעשות?
"המדינה הייתה צריכה לקבל רשימות של כדורגלנים, להעביר את הכסף למעסיקים ואז העובד לא מרגיש שהוציאו אותו לחל"ת. כלומר, לקצר את הביורוקרטיה. למצוא דרך שעובד לא ייפגע. כשאתה מוציא מישהו לחל"ת, הוא מקבל 70 אחוז שכר ועד 10,000 שקלים. 7,000 שקל נטו זה כלום. אבל היו צריכים לקבוע שעד 10,000 ש"ח, לא לשלוח לחל"ת, אלא פשוט להמשיך ולהעביר את הכסף לעובדים שמרוויחים פחות. ככה הם לא היו מרגישים בחופשה ולא היו נפגעים".

אורן חסון. עיני סומך עליו (ההתאחדות לכדורגל)
אורן חסון. עיני סומך עליו (ההתאחדות לכדורגל)

הספורט הישראלי מסוגל לשרוד את המשבר הזה?
"ספורט היה בעבר ויתקיים בעתיד, השאלה איך הוא ישרוד. בכדורגל, אם התקציבים בגלל כל האירועים יירדו, למשל, מ-50 מיליון ל-20 מיליון, הרמה תרד. אם רוצים להמשיך את הכדורגל מהנקודה שהפסיקו, יהיה קשה. לכן אני אומר שצריך להיערך ליום שאחרי. הממשלה לא עושה את זה. זה בעיה של הממשלה, שלא נערכת נכון לנושא הכלכלי. זה יעבוד בכל המישורים, אלא אם ראש הממשלה יתעשת ויכניס את היד עמוק לכיס כדי להציל את הכלכלה".

הראש עסוק בענייני הוועדה המסדרת ואדלשטיין. אבל אולי זה דווקא פתח לשמור על אותה רמה, עם שכר ממוצע יותר נמוך.
"בוא נהיה ריאליים. עולם הכדורגל תלוי בהיצע וביקוש. שחקן שמציעים לו יותר במקומות אחרים, מתרגל לנורמות. אם זה יהיה משבר גלובלי, זה יכול לקרות. אם ינצלו את המצב רק בארץ – תהיה בעיה. בעולם הממשלות שופכות יותר כסף מאשר בארץ. אז אולי זה ישליך רק עלינו".

משהו אופטימי לסיום?
"מטבעי אני אופטימי, העם מספיק חזק. עברנו מלחמות, נעבור גם את זה. אבל בואו נהיה חכמים, בואו נציל את הספורט".

נתניהו. חייב להיערך ליום שאחרי (Alex Wong/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי