דו"ח הגזענות והאלימות: הקריאה "מחבל" נעלמה, עלייה בקריאות "הומו" ו"ניאו נאצי"

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב | אריאל שלום

בארבעה מקרים שונים הודלקו רימוני עשן ביציע של קבוצה יריבה, בית"ר ירושלים והפועל ת"א עמדו הכי הרבה לדין, ביציע אוהדי בני יהודה נשמעו הכי הרבה קריאות גזעניות ומי הן שתי הקבוצות שהקהל שלהן כלל לא התפרע?

(גודל טקסט)
סיכום דו"ח הגזענות והאלימות בסיבוב הראשון בליגת העל פורסם היום (ראשון) על ידי התוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל. הדו"ח הורכב באמצעות דוחות של משקיפים בכל משחקי ליגת העל, שעל סמך עדותם מאוגדים כל אירועי הגזענות והאלימות, תוך הצלבת המידע עם פעולות בית הדין ודו"חות השיפוט, לצד סיקור תקשורתי ויחד עם הקבוצות עצמן. הדו"ח שואף לכלול בתוכו את כל האירועים שהאוהד הסביר עלול היה להיתקל בהם במגרשי הכדורגל.

גל קרפל, רכז התכנית בועטים את הגזענות והאלימות, סיכם: "אנו רואים העונה את המשך המגמה החיובית של השנים האחרונות בכל הנוגע למאבק בגזענות בליגת העל. המודעות גוברת ורוב הקהל מתנגד נחרצות לגזענות וכך גם מועדוני הכדורגל – לדוגמא הקריאה "מחבל" לשחקן כדורגל נעלמה באופן מוחלט מהיציעים. עם זאת, כמצוין בדו"ח, ישנה עדיין תופעה פסולה של גזענות ככלי ניגוח בין קהלים שונים, תופעה שלצערנו עדיין לא נעלמה. כמו כן, ישנן כמה תופעות חמורות – שירי 'ניאו-נאצים' ביציעי מכבי חיפה, קריאות 'הומו' על ידי יציעים שלמים וכן, העונה גדלה תופעת השלכת רימוני העשן ביציעים של קבוצה יריבה, תופעה אלימה ומסוכנת".

להלן ממצאי הדו"ח

* נרשמו בסך הכל קריאות גזעניות ב-13 משחקים שונים, לעומת 12 בשתי העונות הקודמות (נציין כי לפני ארבע עונות מספר המשחקים עם קריאות גזעניות היה 32).

* בני יהודה היא הקבוצה עם אירועי הגזענות הרבים ביותר ביציעיה. שיר האוהדים הגזעני הנפוץ ביותר במגרשים בסיבוב הראשון שייך לחלק מהקהל הכתום: "בית"ר, אתם קהל של ערבים", שנשמע בשבעה משחקים שונים העונה.

* ביציעי אוהדי בני יהודה אף נרשמו נהמות בשני משחקים שונים, פעם על ידי עשרות ופעם על ידי בודדים. ביציע אוהדי מכבי מכבי נתניה והפועל באר שבע אף נשמעו שני מקרים של נהמות ועוד פעם אחת ביציע אוהדי מכבי חיפה.


הכי הרבה אירועי גזענות העונה. אוהדי בני יהודה (עדי אבישי)

* ביציע אוהדי מכבי תל אביב נשמעו שירים גזעניים בשלושה משחקים שונים: "שער חמש הם מוסלמים…סלים טועמה מחבל", נשמע שלוש פעמים. נציין לטובה כי מספר שירים שנשמעו בעונה שעברה ביציעי כגון "שיר האונס" על אוהדות הפועל ת"א ושיר שקורא לצה"ל "לזיין את הערבים" לא נשמעו העונה בכלל.

* ביציע אוהדי בית"ר ירושלים שרו העונה שלושה פעמים: "הפועל…ערבים". מלבד זאת פעמיים נרשמו אירועים של גזענות על ידי בודדים, אך מקרים אלו הושתקו באופן מיידי על ידי מרבית יושבי היציע. ניתן לברך על כך שהשינוי ביציע בית"ר מהעונה הקודמת נשמר גם העונה.

* תופעה חמורה שיש לציין מתקיימת ביציעי מכבי חיפה, שם נשמעו המילים 'ניאו נאצי' כחלק משיר אוהדים או כקריאות בשלושה משחקים שונים על ידי קהל גדול ועוד פעם אחת על ידי בודדים. ביציע אוהדי הפועל ת"א נשמעה הקריאה: "שואה למכבי" במשחק אחד על ידי עשרות אוהדים.


תופעה חמורה. אוהדי מכבי חיפה (מאור אלקסלסי)

* שיר אוהדים נוסף: "יש מוחמד בטדי", נשמע שלוש פעמים העונה: ביציע אוהדי מכבי תל אביב, מכבי חיפה והפועל תל אביב. השיר מקניט את אוהדי בית"ר על החתמת השחקן עלי מוחמד.

* נציין לטובה כי בבית"ר ירושלים התקבל עלי מוחמד באהבת הקהל, אך בית"ר היא גם הקבוצה המובילה בנוגע להתפרעות אוהדים ולזריקות חפצים, אבוקות ורימוני עשן.

* ביציע אוהד בית"ר נרשמו שישה מקרים של התפרעות אוהדים/זריקות חפצים ועוד ארבעה מקרים של השלכת רימוני עשן. אחריה הפועל תל אביב עם שישה מקרים, מכבי תל אביב עם חמישה מקרים, מכבי חיפה, הפועל חיפה וק"ש עם שני מקרים לכל אחת. באשדוד, כפ"ס, ובני יהודה היה אירוע אחד.


שישה מקרים של התפרעות אוהדים/זריקות חפצים. אוהדי בית"ר (דני מרון)

* תופעה חמורה נוספת שבולטת העונה היא זריקת רימוני העשן ביציע של קבוצה יריבה בארבעה מקרים שונים. במחזור השלישי רימון עשן ירוק הודלק ביציע אוהדי מכבי ת"א במשחק נגד מכבי חיפה, במחזור השביעי רימון עשן אדום הודלק ביציע אוהדי מכבי ת"א באשדוד, במחזור השמיני רימון עשן צהוב הודלק ביציע באר שבע במשחק החוץ נגד מכבי ת"א, ובמחזור ה-13 הודלק רימון עשן אדום ביציע בית"ר ירושלים באשדוד.

* הקריאה 'הומו' נשמעה בארבעה משחקים שונים העונה: ביציע אוהדי מכבי תל אביב ומכבי חיפה על ידי רבים, וביציעי בני יהודה ומ.ס אשדוד על ידי בודדים.

* נזכיר שני אירועים חמורים ביותר: בדרבי של תל אביב בין הפועל למכבי במחזור ה-12 כיסאות עלו באש, זאת בנוסף להשלכת רימוני עשן ואבוקות רבות, אחת אף פגעה בצלם ע"י אוהדי מכבי. בנוסף, אוהד בית"ר בודד הותקף שלא במשחק כדורגל ברחוב בתל אביב על ידי חברי ארגון אוהדי הפועל תל אביב.


אירוע חמור ביותר. אוהדי מכבי ת"א בדרבי (אריאל שלום)

* נציין לטובה כי לפני משחקי הליגה נערכו טקסים מדי שבוע בשיתוף עמותות שונות לקידום ערכים חברתיים, זאת על פי שיתוף פעולה של הקבוצות במסגרת מנהלת הליגה.

* נציין לטובה כי ברוב משחקי ליגת העל נשמעות קריאות וכיתובים מפורשים כנגד גזענות ואלימות. העובדה הזו מוכיחה עד כמה עלתה המודעות לגזענות בקרב הקהל הישראלי והמועדונים.

* במשחקיהן של הפועל רעננה והפועל חדרה לא נרשמו אף אירועים של אלימות, התפרעות או קריאות גזעניות.


ראויים לציון. אוהדי הפועל חדרה (אריאל שלום)

* בית"ר ירושלים והפועל תל אביב עמדו לדין יותר מכל קבוצה אחרת (6 פעמים), אחריהן מכבי ת"א (5) ומכבי חיפה (3). שלוש קבוצות עמדו לדין בגין קריאות גזעניות: מכבי תל אביב, מכבי חיפה ובני יהודה. 

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי