הסכומים נחשפו: כמה מרוויח שופט בליגות הספורט המקצועניות בישראל?

אוראל גרינפלד | מאור אלקסלסי

בדיקת ספורט1: השופטים בליגת העל עדיין מוגדרים כחצי מקצועניים, אך שכרם השנתי נע בין 100 ל-120 אלף ש"ח. קוון ושופט VAR מרוויחים מחצית מהסכום, בעוד בכדורסל השכר הפך לנמוך משמעותית לאור קיצוץ של 15%

(גודל טקסט)

שופט כדורגל הוא מקצוע לא פשוט, בוודאי שופט כדורגל בישראל. רוב השופטים בארץ עובדים בעוד עבודה מכיוון שהם מוגדרים חצי מקצועניים, ובדיקת ספורט1 חושפת – אלה הסכומים אשר מרוויחים שופטי הכדורגל והכדורסל בכל משחק. לא מדובר רק בשופטים הראשיים, אלא גם בשופטי ה-VAR, הקוונים והשופט הרביעי. וגם: הקיצוץ של שופטי הכדורסל. כל הסכומים לפניכם.

נתחיל בכדורגל: חוזה ההעסקה של שופט בליגה כולל עשרה חודשי עבודה (לא כולל יוני ויולי אשר מוגדרים כחודשים בהם לא משחקים כדורגל למעט משחקי האימון).

בליגת העל הסכומים מחולקים לכדלקמן: שופט בכיר ירוויח 2,950 שקלים למשחק, קוון ושופט VAR ראשי ישתכר בסכום של 1,475 שקלים, שופט רביעי 1,024 שקלים ואילו עוזר שופט VAR יקבל בעבור משחק אחד 738 שקלים (הסכומים הם כמובן בברוטו). שופט אשר ישפוט במשחק אימון יזכה ל-1,554 שקלים.

אם נתייחס לכמות השופטים: הרי ש-17 שופטים קבועים נמצאים בליגת העל, כשבממוצע כל שופט משובץ למשחק אחד עד שלושה בחודש. לרוב, השופטים המובילים ישובצו לשלושה משחקים והפחות מובילים למשחק אחד.

בדיקת VAR
בדיקת VAR | דני מרון

בכל אופן, שכר הבסיס אשר לו זכאי כל שופט בין אם שפט ובין אם לא הוא 1,457 שקלים, כאשר בניגוד למדינות כמו והונגריה ורומניה, שם הפכו את השופטים למקצוענים באמצעות תוכנית כלכלית מיוחדת, בישראל השופטים עדיין מוגדרים כחצי מקצועניים.

יש לציין, ששופטי הכדורגל בישראל מוגדרים כחצי מקצוענים, כאשר שכרם החודשי משתנה מחודש לחודש ואינו קבוע. השופטים המובילים מגיעים לשכר של 8,000 ברוטו בחודש, כאשר השכר השנתי של השופטים נע בין 100-120 אלף שקלים בשנה.

נסגור את הסקירה עם נתוני הליגה הלאומית: שופט ראשי בליגה הלאומית משתכר בסכום של 1,554 שקלים פר משחק (הדבר תקף כמובן גם לשופטי ליגת העל שירדו לשפוט בלאומית), קוון יזכה לסכום של 754 שקלים ואילו שופט רביעי יזכה לסכום של 309 שקלים.

לירן ליאני
לירן ליאני | מאור אלקסלסי

אז למה נדרשים השופטים? להגיע לכנסים קבועים אשר מתקיימים, להיות זמינים למשחקים במהלך אמצע השבוע וסוף השבוע ולעבור חמישה מבחני כושר שנתיים אשר מי שייכשל בהם לא יוכל להמשיך לשפוט באותה העונה. יש לציין, שבתקופת הסגר והפסקת המשחקים, כלל השופטים בליגה הבכירה הוצאו לחל"ת וקיבלו את כספם מהביטוח הלאומי.

ומה אצל האחות מהכדורסל? עד לפני מספר שבועות, השתכר כל אחד מ-26 שופטי ליגת ווינר סל סכום של 2,300 שקלים פר משחק. אלא שלספורט1 נודע, שבתום פגישה שנערכה בין יו"ר איגוד השופטים גוני צחר, יו"ר הוועדה המקצועית משה ביטון והשופט הבכיר ספי שמש לבין האיגוד, הוחלט כי השופטים יקצצו 15% משכרם ויקבלו סכום של 1,950 שקלים למשחק עד תום הטיפול בנגיף הקורונה.

גם הליגה הבלקנית נכנסה לאחרונה לתמונה ולאחר דין ודברים ארוך ודרישות מצד השופטים, הוחלט ששיפוט משחק בליגה הבלקנית יהיה שווה לכל שופט 1,100 שקלים.

גלן רייס ג'וניור וספי שמש
גלן רייס ג'וניור וספי שמש | : באדיבות הוועד האולימפי בישראל

בכדורסל, כל אחד מהשופטים שופט כשלושה משחקים בממוצע בחודש, כאשר שכר הבסיס אשר לו זכאי כל שופט בין אם שפט או לא הוא 2,500 שקלים. בליגה הלאומית, שם שופטים 22 שופטים, הסכומים כמובן שונים: שכר הבסיס הוא 1,000 שקלים ואילו כל שופט מקבל 1,400 שקלים על משחק ששפט.

יש לציין שבסגר הראשון שהשבית את הליגה, הוצאו שופטי הכדורסל לחל"ת וקיבלו את כספם מהביטוח הלאומי ואילו בסבב הנוכחי עד פתיחת משחקי הליגה הבלקנית, הוחלט לשלם להם את שכר הבסיס הקבוע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי