אריק זאבי: "שגיא היה מועמד למדליה אולימפית עוד לפני הזכייה בזהב"

שגיא מוקי
שגיא מוקי | Kiyoshi Ota / Stringer

הג'ודוקא לשעבר בירך את אלוף העולם הטרי בראיון ל-103FM: "הוא עשה שינוי מנטלי ושדרג את הדרך שבה אני הלכתי". על היריבים ממדינות ערביות: "אותו דבר אמור לקרות גם באולימפיאדה, כי גם האיראני יהיה מדורג"

(גודל טקסט)

הזכייה של שגיא מוקי באליפות העולם בג'ודו היא בין ההישגים הגדולים של הספורט הישראלי, ומציבה אותו בעמדה מצוינת לקראת האולימפיאדה בטוקיו בשנה הבאה – שתיערך באותו אולם בו הוא זכה בזהב היום (רביעי). אריק זאבי, עוד ג'ודוקא ישראלי עם היסטוריה של הצלחות בזירה הבינלאומי ואחד שכבר יודע מה זה לעמוד על פודיום במשחקים האולימפיים, התראיין לתוכנית הספורט של רדיו 103FM וסיפר על ההישג של מוקי.

"שגיא עושה שדרוג לדרך שבה אני הלכתי", אמר זאבי, "הוא חווה אכזבה בריו בדיוק כמוני – הוא בגלל פציעה, אני בגלל טעות שופט – ומאז הוא מתרומם, זכה באליפות אירופה ועכשיו באליפות עולם. נשארה לו עוד מדליה אחת לזכות בה וזה באולימפיאדה. במקרה שלי, אגב, אותו שופט הושעה לשנתיים בגלל הטעות שלו".

יפגוש את אותם יריבים באולימפיאדה: "שגיא זכה במקום הראשון, והיריבים שלו הם לא יהיו המכשול הגדול בינו לבין המדליה. היפני שהיה פייבוריט הפסיד במקרה, יכול להיות שיהיה יפני אחר בכלל. הרוסי האלוף האולימפי הודח בשמינית, אבל גם עם היריבים היום יהיה לו מאוד קשה. גם אם הוא היה מפסיד הוא היה מועמד למדליה ואמרתי את זה גם לפני התחרות. עכשיו הוא עוד יותר פייבוריט, אבל הדרך ארוכה".

מוקי באליפות העולם.
מוקי באליפות העולם. "עכשיו הוא עוד יותר פייבוריט" (Kiyoshi Ota/Getty Images)

היתרון של מוקי: "מה שמיוחד אצל שגיא זה שהוא מאוד מגוון. יש לו ג'ודו מאוד אינטואטיבי, הוא תופס בשני הצדדים ונכנס מימין ומשמאל. הוא מסתמכך הרבה על הכישרון והמהירות שלו".

"הוא התחיל בטירוף את הקרב עם המצרי, אני מניח שזה מה שגרם לו לעייפות. ראיתי את שגיא אגרסיבי אבל אלה היו שתי הדקות הכי אינטנסיביות שראיתי. הוא קיבל שני עונשים וזה הפך לקרב הכי גרוע שלו בתחרות, דווקא בזה שהוא הכי היה חייב לנצח".

המתמודד האירני שהפסיד בחצי הגמר ונמנע ממפגש עם מוקי: "יש שאלה מאוד רצינית ודיון ברשת, הוא עלה ללא המאמן שלו אז יש ספקולציות שהוא עלה בניגוד להחלטה הכללית. השאלה היא האם הוא עלה במטרה לנצח או להפסיד. יש שיגידו שהוא ביים. אותו דבר יקרה באולימפיאדה, כי שניהם מדורגים".

מוקי.
מוקי. "אלה היו שתי הדקות הכי אינטנסיביות שראיתי" (Kiyoshi Ota / Stringer)

"הסיבה היחידה שאולאי התמודד היתה שהוא היה מדורג והיתה תקווה ששגיא יפסיד מתישהו והוא לא יצטרך לפגוש אותו".

המצרי אותו ניצח מוקי בחצי הגמר: "עם המצרי זה סיפור מעניין כי אצלם יש חלוקה, חצי אחד אנטי ישראלי כמו המצרי שפגש את אורי ששון וזה שפגש את מוקי היום, ויש כאלה שמחייכים, אומרים שלום והם בעיקרון לטובתנו, אבל יש הוראה מגבוה. זה הרבה קשור לסביבה שהם גדלו בה".

השינוי שמוקי עשה בסגנון שלו: "הוא עשה שני שינויים מרכזיים במנטליות שלו, להתחיל את הקרב יותר אגרסיבי ואקטיבי. זה שינוי מחשבתי כי הוא שחקן שממתין להזדמנות. עכשיו הוא ישר מתפרץ קדימה ומנסה להפיל, וזה משנה את הקרב כי היריב לא מוכן".

חוגג עוד ניצחון.
חוגג עוד ניצחון. "הפציעה שלו היתה עניין של עומס ולא של נחיתה לא נכונה" (Kiyoshi Ota/Getty Images)

התמודד עם פציעות מהעבר: "מהניסיון שלי, 70-80% מהפציעות אפשר למנוע. גם אני כשראיתחי את עצמי פייבוריט נפצעתי ואז בהסתכלות אחורה הבנתי שזו היתה אשמתי. רוב הפציעות הם עניין של ריכוז. אם אתה עירניף רוב הסיכויים שלא תיפצע. הפציעה הקודמת שלו היתה עניין של עומס ולא של נחיתה לא נכונה, וגם על זה צריך לשי דגש. לא להעמיס יותר מדי".

הג'ודאים האחרים שהתמודדו היום ויתמודדו מחר: "ענבל שמש הפסידה בסיבוב הראשון, אבל גילי שריר ניצחה שתי יריבות חזקות ממנה על הנייר והגיעה עד שמינית הגמר. מחר מתחרה לי קוכמן, שיש לו הגרלה מעניינת. אם הוא יגיע לרבע הגמר, אלוהים גדול".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי