"בלומפילד יהיה יפה ומשוכלל הרבה יותר מטדי ומסמי עופר"

משחק מדומה בבלומפילד
משחק מדומה בבלומפילד | הפועל תל אביב האתר הרשמי

למרות הגג שלא נבנה, היעדר דרכי הגישה ומצוקת החניה הצפויה, רמזי גבאי, יו"ר חברת היכלי הספורט שתתפעל את בלומפילד המחודש, והמנכ"ל מאור בנימיני, משוכנעים שאוהדי הכדורגל הולכים לקבל את ההצגה הכי טובה בעיר

(גודל טקסט)

"כשנכנסתי לתפקיד, לפני כשלושה חודשים, הגעתי לאתר העבודות בבלומפילד. קשה היה להאמין שהן יסתיימו באוגוסט. אבל ראש העיר רון חולדאי שמר על אופטימיות ובסופו של דבר צדק", אומר יו"ר החברה העירונית היכלי הספורט, רמזי גבאי, לקראת ההופעה המחודשת של האצטדיון היפואי, שצפויה בתחילת השבוע הבא, עם פתיחת עונת הכדורגל.

מועדוני הכדורגל של העיר תל אביב, מכבי, הפועל ובני יהודה, וכן עשרות אלפי אוהדים, המתינו זמן רב עד החזרה הביתה, ולא יכלו לחכות לרגע שבו ייכנסו לבלומפילד המחודש. לחיפה יש אצטדיון מודרני, טדי בירושלים עבר מתיחת פנים, באר שבע התחדשה במתקן מרגש, ועכשיו גם לתל אביב יש מגרש להתגאות בו וליהנות ממנו. מבלומפילד הישן יישארו רק הזיכרונות.

היכלי הספורט היא חברה עירונית בבעלות עיריית תל אביב, והיא זו שתתפעל את בלומפילד המשודרג. עיריית תל אביב השקיעה משאבים רבים ושעות עבודה מסביב לשעון כדי לעמוד בלוחות הזמנים. בחודשים האחרונים עבדו בממוצע כ־400 פועלים מטעם כ־60 חברות קבלניות בתחומים שונים, כולל שבתות, כדי שלא יהיו איחורים. "הרבה פרשנים צריכים לאכול את הכובע", אומר גבאי. "לא האמינו שנעמוד בלוחות הזמנים".

בשבועות האחרונים נשמעו הערכות שונות כי העבודות המואצות יגרמו להתייקרות העלויות הכספית של הבנייה, אבל בהיכלי הספורט מסבירים כי הכל בוצע בהתאם לתנאי המכרזים. הפרויקט הענק, שעלותו מוערכת בכחצי מיליארד שקלים, החל לפני כשלוש שנים. האצטדיון הישן נהרס, במקומו נבנה אחד מודרני עם הכפלה של מספר מקומות הישיבה. "זה האצטדיון המשוכלל והיפה ביותר בארץ, הרבה יותר מטדי וסמי עופר. יש בבלומפילד המחודש משהו מיוחד", מתלהב גבאי.


"יהיה המשוכלל והיפה ביותר בארץ" (דני מרון)

גם מנכ"ל חברת היכלי הספורט, עו"ד מאור בנימיני, נכנס לתפקידו לפני כשלושה חודשים. בנימיני, שבמשך שנים ארוכות היה עוזרו של חולדאי, אומר: "התקציב המתוכנן לשדרוג בלומפילד עמד על כ־350 מיליון שקלים. היו רק 24 אלף מושבים ובלי תאי צפייה. התוספת התקציבית נבעה מההחלטה להוסיף 5,000 מושבים, תאי צפייה ואולמות. יצרנו אצטדיון עם הסטנדרטים הכי גבוהים שיש. על פי תקנות אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופית, אנחנו רשאים לארח משחקים במפעלים האירופיים עד שלב חצי הגמר. אני בטוח שבלומפילד גם יארח משחקים של נבחרת ישראל ובעתיד גם מופעים ואירועי תרבות. הורים וילדים, אפילו סבים עם נכדים, יגיעו למשחקים. זו תהיה חוויה מיוחדת ונוסטלגית".

כמו באירופה
הופעת הבכורה של בלומפילד המחודש צפויה להתקיים ביום ראשון הקרוב, במשחק בין בני יהודה לקריית שמונה. למחרת צפויה לעלות על הדשא הפועל תל אביב, שתתמודד מול מכבי נתניה. זאת, כמובן, בכפוף לקבלת האישורים הסופיים מהמשטרה והרשויות. אם אלה לא יתקבלו, החגיגה תידחה בשבוע.

קצת מספרים על בית המקדש החדש של יפו: בלומפילד המשודרג כולל 29,150 מושבים; עשרה תאי צפייה המכילים יחד 150 מקומות ישיבה; שני אולפני טלוויזיה; 180 עמדות לעיתונאים; 13 שערי כניסה (בדומה לאצטדיון המיתולוגי), 240 עמדות תאורה, 350 מצלמות אבטחה, 22 מזנונים, 420 אסלות, 177 משתנות ו־280 כיורים. מעליות ישמשו נכים וארבעה דרגנועים את הקהל הרחב. בעתיד יותקנו דרגנועים נוספים.

כניסת השחקנים כוללת משני צדיה ארבעה חדרי הלבשה. "לשלוש הקבוצות התל־אביביות יהיה חדר הלבשה קבוע וחדר ההלבשה הרביעי יהיה לקבוצה האורחת", מסביר בנימיני. בעורף חדרי ההלבשה הוכשר אולם מרווח למסיבות עיתונאים.

במעטפת המזרחית של בלומפילד יוקם מרכז הסעדה, שיכלול לפחות שני בתי קפה, על רקע הגן הציבורי במקום, שישודרג. בחלק המערבי יוקמו חנויות למכירת מזכרות של הקבוצות המקומיות.

נושא נוסף שהיווה מוקד לתלונות האוהדים: היעדר גג. בינתיים ייהנו ממנו רק מנויי הפלטינום והזהב היושבים במרכז היציע המערבי. מרבית האוהדים יישבו תחת כיפת השמיים.

"התקנת הגג הייתה מייקרת בעשרות מיליוני שקלים (הערכות הן של 30־40 מיליון שקלים – מ"כ) את עלות העבודות", אומר גבאי. "מדובר בכסף ציבורי ובמדינה בה יש בממוצע שלושה עד חמישה ימי גשם בעונת משחקים. היה מיותר להוציא על זה עוד כספים. המשחקים יתקיימו לפנות ערב, או בשעות הערב, וכשיושבים ביציע למעלה דווקא יש בריזה נעימה".


גג רק למנויי הפלטינום והזהב (דני מרון)

עם זאת, ההערכות הן כי בתוך כמה שנים אצטדיון בלומפילד יהיה מקורה. "העבודות יכולות להתבצע למשל בפגרות", מסביר בנימיני. "התשתית כבר מוכנה, אבל זה לא עומד בינתיים על הפרק. התקבלה החלטה עם אחריות ציבורית שלא להיכנס להוצאות כספיות נוספות".

ייתכן, אגב, כי ההחלטה נבעה גם מהרצון שלא לעכב את פתיחת האצטדיון. "זה היה גורם לאובדן של עוד עונה לקבוצות התל־אביביות בבלומפילד", מעריך גורם שמכיר את הפרויקט.

דילמת האוהד
ביקורת נוספת שנשמעה על ידי האוהדים היא כי לא יהיו מספיק מקומות חניה סמוך לאצטדיון. "לאוהדים לא יהיה כדאי להגיע עם כלי רכב", ממליץ בנימיני. "לא תהיה חניה בפתח האצטדיון. אני פונה לאוהדים – אל תבואו עם המכוניות. הרחובות ההיקפיים למגרש ייסגרו בזמן המשחקים".

לדברי בנימיני, אפשר למצוא פתרונות חניה במקומות מרוחקים יותר – שניים עד שלושה קילומטרים מבלומפילד. "התקן הנדרש הוא 2,000 מקומות חניה", הוא אומר. "מבדיקה שערכנו יש יותר מ־5,000, למשל בחניון מתחם התחנה".

לא היה כדאי להקים חניון תת־קרקעי ממזרח לאצטדיון?
"זה לא היה יוצר פתרון. מאות מקומות חניה נוספים לא היו משנים הרבה".

התחליף שמוצע לאוהדים הוא תחבורה ציבורית, שאטלים (20 שקלים הלוך-חזור) ואופניים (אלף עמדות חניה הותקנו לאופניים וקורקינטים חשמליים). "נפעיל את השאטלים בשיתוף עם חברת Moovit, שצברה ניסיון בהסעת אוהדי אינטר ומילאן למשחקים באיטליה, ובעזרת אגד", מציין גבאי. "בסמי עופר צריך ללכת מרחק גדול ברגל מהחניונים המרוחקים עד האצטדיון. גם לאצטדיונים גדולים באירופה האוהדים לא מגיעים עם כלי הרכב הפרטיים שלהם. יהיו חניונים ושאטלים. כל אוהד יוכל להגיע לחניון הכי קרוב אליו ואז יחכה אוטובוס שיסיע אותו למגרש ובחזרה לחניון במחיר של 20 שקלים".

"יש כאן גם הזדמנות לשינוי בהרגלי הנסיעה", מוסיף בנימיני. "אוהדים יגיעו עם תחבורה חלופית ולא ישתמשו בכלי רכב פרטיים".


קבוצת הנערים של הפועל ת"א בוחנת את בלומפילד (האתר הרשמי של הפועל ת"א)

למרות הפתרונות המוצעים, אוהדים לא מעטים עדיין חוששים מבלגן תחבורתי. "קניתי מנוי למשחקי הפועל ואני לא יודע מה לעשות", אומר אמיר המתגורר בבת ים. "מה יקרה אחרי המשחקים, כשאלפים ימתינו בתחנה? אין לי ניסיון טוב עם התחבורה הציבורית".

בטווח הארוך המצב בדרכים צפוי להשתפר, אבל זה לא יקרה לפני אוקטובר 2021, אז צפוי להתחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה. במקביל, שדרות ירושלים ביפו יהפכו למדרחוב ואז תגיע הישועה לאוהדים.

בכל מקרה, גבאי בטוח שחוויית הצפייה בבלומפילד שווה את המאמץ: "תהיה אווירה מדהימה. מכבי והפועל מכרו הרבה מנויים. כל משחק בבלומפילד יהיה ההצגה הטובה ביותר בעיר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי