הדירקטוריון יתכנס היום, פרישמן: "מודאג מהכדורסל הישראלי"

שמואל פרנקל
שמואל פרנקל | עדי אבישי

יום גורלי? מנהלת הליגה תדון היום במתווה של מנכ"ל משרד התרבות והספורט - קבוצה שתרשום חמישה זרים תספוג קנס. יו"ר הועדה המקצועית באיגוד: "ביטול החוק הרוסי יהיה אסון". ארגון השחקנים יצטרך לאשר כל החלטה

(גודל טקסט)

לאחר הזכייה המרגשת (בפעם השנייה ברציפות) באליפות אירופה עד גיל 20, בכדורסל הישראלי רוצים להמשיך לטפח את דור העתיד, והיום (רביעי) מדובר ביום מכריע. דירקטוריון מנהלת הליגה אמור לדון ב-15:00 האם לקבל את המתווה של מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי במלואו או חלקים ממנו, כששאלת מיליון הדולר היא כמובן מספר הזרים. לא מעט קבוצות, ביניהן מכבי תל אביב, מתנגדות למתווה, בדגש על ההמלצה לא לאפשר לרשום שישה זרים בטופס המשחק.

על פי המתווה המתגבש, ניתנת לקבוצות הליגה את הזכות לבחור את מספר הזרים ברצונן לשתף. ועדת שערבי ממליצה ממליצה על מקסימום חמישה זרים לקבוצה. קבוצה שתרשום פחות תזכה להטבות, כשזו שתרשום שלושה זרים בלבד תזכה לבונוס. מי שתרשום חמישה זרים תספוג קנס התחלתי בגובה 350 אלף ש"ח. לגבי השחקן הישראלי, תידרש כל קבוצה לרשום לפחות ארבעה שחקנים בוגרי מחלקות נוער בישראל.

נראה כי עיקר המחלוקת קשורה למתאזרחים. מתאזרח חדש ייחשב לשחקן ישראלי שאינו בוגר מחלקת הנוער שנמצא בארץ פחות מ-4 שנים. כל קבוצה תחוייב ב-200 אלף ש"ח על מתאזרח אחד חדש וב-300 אלף ש"ח על מתאזרח חדש נוסף. עוד צוין כי קבוצה לא תוכל לרשום בטופס יותר משני מתאזרחים חדשים. בכל החלטה שלא תיפול ותאושר ארגון השחקנים יצטרך לתת את אישורו.


עמוס פרישמן. מודאג ממצב הכדורסלן הישראלי (דני מרון)

עמוס פרישמן יו"ר הועדה המקצועית באיגוד הכדורסל מאושר ובעיקר מודאג. הוא מאושר מהזכייה באליפות אירופה לנבחרות עד גיל 20, זו השנה השנייה ברציפות, מההתלהבות שגמרה הנבחרת הצעירה, מהאמון שהעניק הקהל לחבורה הצעירה של אריאל בית הלחמי, אך הוא מודאג ואפילו מאד. העתיד לדבריו לא צופן בחובו תקווה לשחקן הישראלי שלדבריו עלול פשוט להיעלם.

פרישמן אמר לספורט 1: "אני חרד. אני מודאג ממעמדו של השחקן הישראלי, אך בעיקר מהבלבול השורר בין קבוצות הליגה שם הכל תקוע"

תסביר את עצמך?
"להערכתי, במנהלת נמצאים באיזשהו משבר. כלום לא מתקדם שם. כל אחד מבין הדירקטורים מושך לכיוון אחר. שורר שם תוהו ובוהו וזה פוגע בשחקן הישראלי. לדעתי, עד שלא יגבילו את מספר הזרים והמתאזרחים, אני לא רואה איך השחקן הישראלי יתקדם".


יש לך פתרונות?

"אני לא שולף פתרונות. נכון, גם התפקיד שלי הוא להביא רעיונות ואולי בקרוב אמצא משהו יצירתי. מה שבטוח שחייבים למצוא פתרון ומהר כדי שהצעירים של היום לא ילכו לאיבוד".

ישנה כוונה לבטל כבר העונה את החוק הרוסי ולשתף ישראלי אחד בחמישייה. מה דעתך?
"החוק הזה יגמור לגמרי את הכדורסלן הישראלי. יכול בהחלט להיות שלא יהיה ישראלי אחד בחמישיה. יהיו ארבעה זרים ומתאזרח, והיכן ישחקו הישראלים? אסור לתת לזה יד, חייבים לעצור את זה, אחרת, אני לא רואה את השחקן הישראלי מתקדם. נכון לעכשיו אין החלטה. כל אחד מושך לכיוון שלו. כולם מבולבלים ומה שקורה הוא תוהו ובוהו אחד גדול".


דני אבדיה וים מדר חוגגים. לשחקן הישראלי יש תקווה? (דני מרון)

גיא גודס מאמנה של מכבי ראשל"צ, המכיר היטב את הכדורסל האירופאי ובטח הישראלי, מנסה להבין את הלך הרוח והאינטרסים של כל אחת מקבוצות ליגת העל לקראת ההכרעות הקרבות. גודס אמר: "קשה לרצות את כולם. יש קבוצות שמשחקות באירופה והן לא יבססו עצמן בהכרח על השחקן הישראלי. אחרות אולי כן. הבעיה סבוכה. קשה יהיה לרצות את כולם. לדעתי ביטול החוק הרוסי ושיתוף ישראלי אחד בחמישייה מה שהוחלט הוא שיהיה בעונה הקרובה וזה ייתן אינדיקציה לקבוצות לקראת עונת 2019/20".

המאמן המשיך: "בלא מעט מדינות אירופאיות הקבוצות שמשחקות בגביע אירופה מתבססות על זרים, זו לא המצאה ישראלית. לנו יש מתאזרחים, באירופה יש גם מתאזרחים, אבל יש גם מעבר שחקנים בין מדינות בגלל השוק הפתוח. בכל מקרה, כל החלטה שתיפול תצטרך להיות יצירתית. לא בטוח שכולם בסופה של החלטה יהיו מרוצים ממנה". גודס גם חושב שהליגה הלאומית מהווה בית ראוי לשחקן הישראלי ושיתוף שני זרים בליגה השנייה הוכיח את עצמו. "הרמה בליגה עלתה, יש מקום לישראלים. יש תחרות בין הקבוצות ויש גם עניין בליגה הזו".

גיא גודס. "הבעיה סבוכה" (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי