בחזרה לעתיד: ברק בכר רוצה להוכיח שהוא לא איבד את הטאץ'

ברק בכר
ברק בכר | דני מרון

אחרי שלוש אליפויות, את העונה שעברה בב"ש המאמן ירצה לשכוח כמה שיותר מהר. עכשיו הוא מגיע במטרה להוכיח לכל מי שהעז לפקפק בו שהוא עוד כאן. הדרך לשם עוברת מול קייראט, שתתארח בטרנר (הערב ב-20:15, ספורט2)

(גודל טקסט)

לברק בכר יש אופי של ווינר. זה לא מסתכם רק ברצון עז לנצח בכל משחק כדורגל אותו הוא מנהל מהקווים. זה יכול להיות גם משחק טניס עם חברים, תחרות דוקים או קרב מוחות ב"חי-צומח-דומם". זה איש. והדרייב הזה של בכר לנצח בכל תחרות הוביל לכך שלפני גיל 40 הוא כבר זכה בשלוש אליפויות, גביע המדינה, פעמיים בתואר אלוף האלופים, פעם אחת בגביע הטוטו והוביל את קבוצותיו להופעות מרשימות בזירה האירופית, כולל ניצחון כפול האימפריה האיטלקית –  אינטר.

גם אם יחליט לפרוש היום מאימון, יירשם בכר כאחד המאמנים המצליחים ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי. ההישגים שרשם כמאמן הפועל באר שבע יעניקו לו בעתיד הלא רחוק גם רחוב על שמו בבירת הנגב, ואולי אפילו כיכר. אם באליפות הראשונה של בכר בבאר שבע, היו כאלה שחשבו שמדובר בפוקס, או תופעה חולפת, הגיעה האליפות השנייה שהייתה מהדומיננטיות שנראו בכדורגל הישראלי והסתיימה בפער של 13 נקודות ממכבי תל אביב שסיימה שנייה.

בעונה השלישית שלו בבירת הנגב בכר נדרש להתמודד עם לא מעט אתגרים, ביניהם הדחה כואבת ממוקדמות ליגת האלופות, השעייה ארוכה של הבלם שיר צדק, שהיה עוגן מרכזי בהגנת הקבוצה, סדרה בלתי נגמרת של פציעות(בין השאר של הבלם מיגל ויטור וכן איסאק קוואנקה שהגיע עם רזומה מרשים ואכזב כשלא הצליח להיכנס לנעליו של בוזגלו.. לאחר פתיחת עונה מאכזבת, בכר הצליח למצוא את הנוסחה המנצחת כאשר בינואר הגיע הקשר חנן ממן מהפועל חיפה שהזרים דם חדש בסגל העייף והפצוע. באר שבע נכנסה למומנטום חיובי במהלך הפלייאוף העליון וסגרה אליפות שלישית ברציפות, הישג נדיר ששוחזר פעמים בודדות בתולדות הליגה הבכירה בישראל.


בכר חוגג אליפות שלישית (מאיר אבן חיים)


המכונה חורקת

לאחר שלוש אליפויות רצופות שהכניסו את הפועל באר שבע לליגה של הגדולות בכדורגל הישראלי ואת בכר להיכל התהילה של המאמנים בארץ, משהו חרק במכונה המשומנת. הכל הלך הפוך עוד בשלב ההכנה. בקבוצה מהדרום רצו לשדרג את עמדת השוער לקראת התמודדות נוספת במוקדמות ליגת האלופות ובמהלך מחנה של האימונים של הקבוצה בפולין, הנהלת הקבוצה הגיעה לסיכום עם שוערה של הפועל חיפה, ארנסטס שטקוס. התוכנית הייתה לרכוש את שטקוס מחיפה תמורת כמיליון וחצי שקלים, בנוסף לכרטיס השחקן של השוער גיא חיימוב. אך מסתבר שאף אחד לא בדק עם חיימוב, שלא הסכים לעבור להפועל חיפה ובכך העסקה טורפדה.

בבאר שבע החליטו שבכל מקרה חיימוב לא ימשיך ובמהלך בזק החתימו לשלוש עונות את השוער היווני, יאניס אנסטיס. על אף שמיעט לשחק במשך תקופה ארוכה ומיעט להתאמן במדי הקבוצה, בכר החליט לפתוח איתו בשער במשחק החוץ החשוב מול דינמו זאגרב במוקדמות ליגת האלופות, והתוצאה הייתה בהתאם. אנסטיס במופע אימים הוציא חמישה כדורים מהרשת והעונה האירופית של ב"ש הסתיימה עוד לפני שהחלה. מהטראומה הזו היווני כבר לא הצליח להתאושש, ויש היאמרו שהקבוצה גם לא. אריאל הרוש, לאחר עונה נהדרת בקפריסין, הצטרף כמחליפו ואוהד לויטה הגיע כגיבוי ממכבי חיפה.

טוני וואקמה, הזר הטוב בתולדות המועדון הרגיש תחושה של מיצוי לאחר ההדחה המוקדמת מאירופה. הניגרי, שאמור היה לסיים את חוזהו בבאר שבע בסיום העונה, החזיק בהצעה גבוהה מטרבזונספור הטורקית. האלופה, שלא הייתה מוכנה לשדרג את חוזהו, הבינה כי אם לא תמכור את הניגרי באותה נקודת זמן, היא תאבד אותו ללא תמורה לאחר שיחתום בקבוצה אחרת כבר בינואר. בלית בריר באר שבע מכרה את וואקמה לטורקים במחיר מבצע של כ-700 אלף יורו. סכום נמוך משמעותית מערכו האמיתי של הניגרי, שהיה שותף לשלוש האליפויות בעידן אלונה ברקת.


בכר עם וואקמה. הזר הטוב בתולדות המועדון נמכר בזול (דני מרון)

בניסיון להתגבר על החור שנפער בהתקפת באר שבע בעקבות עזיבתו של וואקמה, ברקת פתחה את פנקס הצ'קים ותוך 48 שעות רכשה שני שחקנים ב-4 מיליון יורו: דיא סבע, מלך שערי העונה שהגיע ממכבי נתניה והחלוץ ההולנדי של עירוני קריית שמונה, נייג'ל האסלביינק. שני התכשיטים החדשים של האדומים זכו לפתוח בהרכב של בכר מהרגע הראשון שנחתו בבירת הנגב, וזה בא על חשבונו של חנן ממן, גורם משמעותי באליפות האחרונה שנדחק לספסל, כמו גם חן עזרא, באר שבעי מבטן ומלידה שחזר לקבוצת נעוריו לאחר עונה מוצלחת בבית"ר ירושלים.

התוצאות לא היו טובות, הסגל התקצר עקב סדרה בלתי נגמרת של פציעות והלחץ על בכר הלך וגבר. עם הזמן גם הופנו חצי ביקורות לכיוונו של בכר. היו כאלה שדיברו על שינויים בלתי פוסקים שבצע בהרכב הפותח מדי משחק, והמאמן ספג אש על הבחירה הלא טובה בשחקנים הזרים שלא כיכבו. אל מול התוצאות המאכזבות שלה, מכבי תל אביב שהייתה רעבה מתמיד להחזיר את תואר האליפות, פתח בצורה מדהימה את הליגה וכמעט שלא איבדה נקודות. עוד לפני פגרת החורף היה ברור שהסיכוי של בכר לזכות באליפות רביעית ברציפות, קלוש עד לא קיים.  המאמן שמר על קור רוח ולא ברח מאחריות, אבל תסמכו עליו שהוא היה מודע להכול ולרגע לא חשב להרים ידיים. זה לא באופי שלו.

מדללים את הסגל
לאחר העונה החולפת, שהייתה כישלון חרוץ בסטנדרטים שהרגילו אותנו בהפועל באר שבע, בקבוצה לא חיכו יותר מדי זמן כדי לבנות סגל חדש, בניסיון ללמוד מטעויות העבר. אחד הדברים שגרמו לנזק מתמשך בבאר שבע אשתקד היו השינויים שנעשו בסגל לאחר פתיחת העונה, מה שהקשה מאוד לייצר כימייה קבוצתית בין השחקנים החדשים לוותיקים תוך כדי תנועה.

זמן קצר לאחר סיום העונה שעברה, לא פחות משמונה שחקנים, חלקם כאלה שנרכשו תמורת מאות אלפי יורו, קיבלו הודעה שהם לא בתוכניות, ביניהם שוער נבחרת ישראל, אריאל הרוש, שתקופה ארוכה היה השוער הבכיר של הקבוצה, אך דווקא בישורת האחרונה של העונה, בכר החליט לתת קרדיט לאוהד לויטה, שהצדיק את ההזדמנות ודחק באופן קבוע את הרוש לספסל. הרוש המחזיק בחוזה לשנתיים נוספות הושאל עד לסיום העונה לספרטה רוטרדם ההולנדית.


הרוש. במועדון מיהרו להיפרד (דני מרון)

הבלם שיר צדק, שהגיע עם בכר לבאר שבע מקריית שמונה, שותף בכיר לשתי האליפויות הראשונות – מצא את עצמו בחוץ, כשבמועדון הוכיחו שאין סנטימנטים, לא מתרפקים על העבר. לאחר עונש ההשעיה הארוך שספג (פרשת החומרים האסורים), הוא לא הצליח לחזור לאותה היכולת. צדק קיבל קרדיט מבכר למשך מספר מחזורים אך בהמשך סופסל. הבלם הוותיק לא היה שבע רצון ממעמדו החדש והיה קרוב לעזוב כבר בינואר. לבסוף הוא נשאר עד לסיום העונה, אך הפעם הוא כבר קיבל הודעה רשמית מהמועדון שהוא לא נמצא בתוכניות.

שחקנים נוספים ששוחררו הם המגן הימני דור אלו שלא הצליח לפלס את מקומו ב-11, חן עזרא שהגיע לקבוצה לאחר עונה מוצלחת בבית"ר ירושלים אך מיעט לשחק, גם בשל פציעות ובסופו של דבר חתם בקפריסין, וכן עדן בן בסט שחזר להפועל חיפה. אריק סאבו שהגיע על תקן שחקן זר שישדרג את קישור של הפועל באר שבע, לא הטביע חותם, שוחרר בהסכמה וחתם בקבוצה בליגת המשנה בטורקיה, כשקוון טאפוקו שהצטרף רק בינואר מהפועל חדרה, לא שחזר את יכולתו הטובה משורות הסינדרלה של הליגה וחתם בהפועל חיפה. שחקני הרכש הרבים לא הותירו חותם.

צעירים ורעבים חסרי מנוח
מנגד, הגיעו לבאר שבע שורה של שחקנים חדשים וצעירים, כשהמוטיב המרכזי מבחינת באר שבע: רעב לטרוף את הדשא. השוער הליטאי, ארנסטס שטקוס, הצטרף באיחור של שנה לאחר שסיים את חוזהו בהפועל חיפה, על אף שכבר סיכם בבית"ר ירושלים. הקשר עדן שמיר נרכש מעירוני קריית שמונה תמורת כ-450 אלף יורו.

רמזי ספורי, עליו שילמה הפועל באר שבע כחצי מיליון יורו, הצטרף כדי לחזק את הקישור לאחר שהיה הטוב ביותר בהפועל ת"א בעונה שעברה. דוד קלטינס שאמור היה להוות שחקן מפתח בקישור של בית"ר ירושלים וציפה לקבל שדרוג לשכרו, מצא בית חדש בהפועל באר שבע. שון גולדברג הגיע כגיבוי לאורן ביטון, והקשר הצעיר מקוסטה ריקה, ג'ימי מארין, צפוי להוסיף הרבה ברק לחלק הקדמי. החלוץ הספרדי, חוזה אנחל קאריו, אמור להתחרות עם בן שהר על חולצת ההרכב הראשון. בבאר שבע ניסו לצרף גם את הקשר הקולומביאני, בלדומרו פרלאסה, אך ברגע האחרון העסקה ירדה מהפרק לאחר שהדרישות הכספיות של קבוצתו עבור הקשר הוכפלו. 


סבג חוגג עם שהר. שער חשוב נגד לאצ'י (דני מרון)

שניים מהשמות הפחות נוצצים שהצטרפו הקיץ לקבוצה גל לוי שהגיע מהפועל פתח תקווה ונאור סבג ששיחק מסקציה נס ציונה. דווקא השניים הללו שהגיעו מהליגה השנייה בישראל, היו אלו שכבשו את השערים בהתמודדות הכפולה מול לאצ'י והעלו את באר שבע לשלב המוקדמות הבא בליגה האירופית. 

מוקדם לדעת איך תסתיים העונה של הפועל באר שבע וגם אם בסתר ליבם האנשים בבאר שבע מקווים כי תואר האליפות יחזור לבירת הנגב, הם לא יגידו זאת במוצהר. הניצחון של הקבוצה בתחילת השבוע ברבע גמר גביע טוטו על מכבי חיפה עם תשעה שחקנים, אולי לא יכנס לפנתיאון של הכדורגל הישראלי, אך הוא בהחלט מסמן שהרוח שבכר רוצה להחזיר לקבוצה, שכוללת ווינריות, אופי ולחימה בלתי מתפשרת כמו בימים היפים, תנשוב השנה חזק בטרנר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי