בריאן רוי: מוריניו עבד בברצלונה ואצל ואן חאל ולא למד מהם כלום

בריאן רוי
בריאן רוי | ארכיון פרטי

שחקן העבר ההולנדי תוקף את המיוחד ("לכדורגל באים ליהנות") ומתרפק על משפחת קרויף: "כולנו גדלנו על הפילוסופיה של יוהאן. את ג'ורדי ראיתי כבר בגיל 11, הוא שיחק בזכות בבארסה ולא בגלל השם". ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

ביצת הכדורגל האנגלי עסקה בתחילת החודש בחילופי המהלומות בין ז'וזה מוריניו, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד, לפרנק דה בור, המנג'ר המפוטר של קריסטל פאלאס בנוגע למרכוס ראשפורד. ההולנדי טען שהמיוחד מייבש את השחקן הכי טוב שלו ומשחק כדורגל משעמם והפורטוגלי לא נשאר חייב כשכינה את דה בור המנג'ר הגרוע ביותר בתולדות הפרמיירליג כשהוא מתייחס לכך שהנשרים פתחו את העונה עם שבעה הפסדים רצופים ובלי שער שדה לפני שפוטר.

להתנגשות הזאת היה ספיח כשבריאן רוי, כדורגלן עבר הולנדי בן 48 כיום, התראיין ל"מירור" וחיזק את דה בור בהתקפה חזיתית על מוריניו. לרוי, שגדל באייאקס כמו דה בור וג'ורדי קרויף (שעוד נגיע אליו) ונחשב לכישרון ענק בצעירותו אך הצליח להגשים אותו רק חלקית (יש לו גביע אופ"א עם אייאקס ב-1992), יש בטן מלאה על מאמנים כמו המיוחד שעבורם המטרה מקדשת את כל האמצעים והניצחון הוא לא הדבר החשוב במשחק אלא העניין כולו.

"אמרתי ל'מירור' שאם כל הכבוד להישגים של מוריניו, כדורגל הוא יותר מאשר רק לנצח, כי אם אתה יושב ביציע ולא נהנה אז הניצחון לא שווה דבר", מספר לנו רוי בראיון מיוחד לספורט1, "כחניך של יוהאן קרויף המנוח למדתי שאת צריך לנצח משחקים תוך כדי שאתה מבדר את האוהדים. אתה משלם כרטיס כדי ללכת אחרי זה הביתה ולומר 'וואו איזה משחק פנטסטי זה היה'. פפ גווארדיולה היה חניך של קרויף וכשאתה רואה את הקבוצות שלו משחקות זה מה שאתה מקבל ולכן אני אוהד של פפ".


פפ היה חניך של קרויף ולכן אצלו המחשבה היא על הכרטיס שהאוהד משלם ולא רק על התוצאה (Getty)

הראיון עם רוי, שעבר מאייאקס ב-1992 לפוג'יה מהסריה A ומשם לנוטינגהאם פורסט מהפרמייר-ליג ולהרטה ברלין מהבונדסליגה, התאפשר בזכות חברת DM של דודי מליץ ואיש המחלקה הבינלאומית של החברה אדיר אלון. כדורגלן העבר הוא השגריר של SportCo והוא גם מסביר: "זו חברה שפיתחה שיטה חדשה שאוהדי ספורט בכל העולם יקבלו תגמול על פי מידת פעילותם ומעורבותם בתכנים המועלים באתר ואני גאה לייצג אותם ומקווה שיצליחו בכל העולם. כמו כן אני מפתח תוכנית חדשנית לאימון צעירים. אני מקווה לסיים אותה כך שאני מאוד עסוק".

ובחזרה למוריניו: "ראשפורד הוא הכישרון הכי גדול באנגליה והוא צריך לשחק בכל משחק. כשאתה רוכש את אלכסיס סאנצ'ס יהיה קשה לאחד כמו ראשפורד להתפתח במועדון בו גדל. אתה צריך להיות זהיר מאוד עם צעירים שגדלו במועדון שלך ולגונן עליהם".


ראשפורד לא לבד. גם את את מוחמד סלאח וקווין דה בריינה מוריניו פספס בצ'לסי.

"כי הוא רואה כדורגל אחרת וזה עצוב לי מאוד לראות את זה. בייחוד כשמוריניו עבד בברצלונה כעוזר מאמן של לואיס ואן חאל ובובי רובסון. ואן חאל תמיד אהב לקדם צעירים, גם בברצלונה וגם ביונייטד. ואן חאל קידם את ראשפורד, אבל מוריניו לא למד ממנו כלום".

                                                       ***

השם קרויף עולה הרבה בשיחה עם רוי. לא רק יוהאן, גם ג'ורדי. על אף שיש בין השניים פער של ארבע שנים (מאמן מכבי תל אביב בן 44) ועל אף שהבן של יוהאן עזב את אייאקס כבר בגיל 14 לטובת ברצלונה. "ראיתי את ג'ורדי משחק בגיל 10 או 11. הוא כבר היה מאוד מוכשר וחכם", נזכר רוי, "הוא היה נער רזה מאוד כמו אבא שלו. ראיתי שיש לו כישרון גדול בכדורגל והוא היה נלהב מאוד מהמשחק. ראיתי אותו מתאמן או במשחקים ופשוט זה היה תענוג של שחקן".


"אני חושב שיוהאן ידע לא להכניס את ג'ורדי ללחץ, לתת לו להתפתח בזכות עצמו" (טוויטר)

אז הוא לא שיחק בברצלונה או מנצ'סטר יונייטד רק בגלל אבא שלו?
"ממש לא. כבר באייאקס הוא היה אחד השחקנים הכי טובים בגיל שלו. מה שהיה מדהים אצלו שלא ראית עליו שום לחץ בגלל שהיה לו אבא מפורסם. השם קרויף לא הזיק לו. הוא פשוט היה נלהב מאוד לשחק. אני חושב שהגישה שלו באה בזכות הוריו. האחריות שלהם היתה לא להכניס את הילד ללחץ. לתת לו ליהנות מכדורגל. זה מה שראינו אצלו. הקומפלימנטים שלי לאמא שלו דני וליוהאן. כשאתה נחשב לשחקן הכי טוב בעולם, קל מאוד להלחיץ את הבן שלך, אבל יוהאן לא עשה את זה. הוא טיפל בג'ורדי טוב".

רוי לא בקשר עם ג'ורדי אבל כמו כל הולנדי עקב בתקשורת אחרי הקריירה שלו גם כשחקן וגם כמנהל מקצועי/מאמן. "היה עצוב לשמוע שהוא עוזב את מכבי תל אביב. אני לא יודע הרבה פרטים אבל אני יודע שהיה מנהל טכני ובעונה האחרונה מאמן", אומר רוי, "אבל כשאתה נמצא במקום אחד שש שנים זה הישג גדול. זה אומר שיש לך איכות וגם יכולת חברתית להתערות במקום חדש ולקבל הרבה כבוד. אתה לא רואה את זה הרבה".

אולי קרויף טעה שבחר לנהל ולאמן מלמטה: מלטה, קפריסין, ישראל. אולי הוא היה צריך לשאוף לקבוצה גדולה יותר?
"כשחקן הוא דווקא בחר הפוך ויש לי כבוד גדול אליו בגלל זה. הוא הלך למנצ'סטר יונייטד לא בגלל ששמו קרויף אלא בגלל שהיה שחקן טוב. הוא שיחק טוב בברצלונה וביונייטד. לעשות את זה במועדונים כאלה כשאתה הבן של אחד הגדולים בעולם זה הישג ענק כי הלחץ עליך גדול פי שבע מכל שחקן אלמוני אחר. כמנג'ר אני לא כל כך יכול להתייחס כי אני לא כל כך מכיר".


אייאקס הגדולה של רוי שזכתה בגביע אופ"א. שימו לב מי עוד בתמונה

מה ג'ורדי צריך לעשות עכשיו?
"אם הוא ישאל אותי הייתי ממליץ לו על שנת שבתון. אני הפסקתי לפני ארבע שנים לאמן באקדמיית הנוער של אייאקס ולקחתי חופשה כדי לנוח ולחזור לעצמי. זה עוזר, זה מרענן לחשוב מה לעשות הלאה. להחליט מה אתה רוצה כי להיות מנהל מקצועי זה המון לחץ שאנשים לא מודעים לכך וכמובן מאמן זה לחץ עוד יותר גדול. אבל ג'ורדי הוא בחור מאוד חכם והוא יידע הכי טוב מה טוב עבורו".

                                                                 ***

הכדורגל ההולנדי נמצא בנסיגה ונבחרת האורנג' שהחמיצה עלייה ליורו 2016 תחמיץ גם את המונדיאל ברוסיה 2018. הנסיגה לא מתבטאת רק בכישרונות על הדשא אלא גם בשדרת המאמנים. ואן חאל נכשל ביונייטד, דה בור ורונלד קומאן (אברטון) פוטרו העונה מהפריימרליג. רוי רואה זאת אחרת: "קומאן ודה בור כבר הוכיחו את עצמם בהולנד. הם מאמנים מצוינים. דה בור זכה שלוש פעמים באליפות עם אייאקס. לקומאן היתה הצלחה עם אייאקס, סאות'המפטון וגם באברטון היתה לו הצלחה בעונה שעברה. קומאן ודה בור בעיקר באים מהדור שלי וכולנו חניכים של יוהאן קרויף. אני מאמין שקומאן יצליח בנבחרת הולנד".

הנה כבר ניצחתם 0:3 את פורטוגל במשחק הכנה.
"במשך 30 שנה הולנד הביאה אולי את השחקנים הכי טובים בעולם: מרקו ואן באסטן, פראנק רייקארד, רוד חוליט, אדווין ואן דר סאר, ווסלי סניידר, דניס ברגקאמפ, אריאן רובן. אלה היו שחקנים מיוחדים. כרגע אין לנו את השחקנים האלה יותר. אנחנו תלויים יותר באיך הנבחרת תתפקד במהלך המשחק. אתה לא יכול לחכות לקלאסה של שחקן זה או אחר שיציל אותך במשחק וזה קשה. מכאן שאנחנו צריכים להיות יותר מאורגנים טקטית, לדאוג לא לספוג הרבה שערים וליצור הרבה מצבים. יש גם שחקנים צעירים מאוד מוכשרים. סטפן דה ליכט או הבן של פטריק קלייברט. יש להם יכולות, אבל לא מה שהיה לנו בעבר. אנחנו צריכים זמן לחזור לפיסגה ואני בטוח שקומאן יבנה את האסטרטגיה הנכונה ליצור נבחרת שיודעת איך לנצח".

בקריסטל פאלאס עשו טעות שפיטרו את דה בור בתחילת העונה?
"אני חושב שכן. היה עצוב לראות את זה. אני מכיר אותו מצוין כי שיחקנו ביחד ואני יודע עד כמה הוא גם מאמן טוב. לא יכול להיות שאחרי שבעה משחקים יפטרו אותו, אבל אני מאמין שהוא יחזור בגדול לאימון. מועדונים שמפטרים מאמן אחרי שבעה מחזורים, הם לא רציניים בעיניי. זה מגוחך, אבל זה מה שעולם הכדורגל הפך להיות ואתה צריך להתמודד עם זה".


"תהיו יותר סבלניים עם פרדריק, הוא מאמן מצוין" (ערן לוף)


ומה עם מו אלאך ופרד רוטן שלא ממש מצליחים עד כה במכבי חיפה?

"רוטן אימן בקבוצות גדולות בהולנד ואתם צריכים הרבה יותר סבלנות איתו. אני יודע מחברים שלי שהלחץ על המאמן גדול אצלכם כמו בהולנד. מאמנים הולנדים הם טקטיקנים טובים ופרד מאמן מאוד מוערך בהולנד. הוא אחד המאמנים הכי טובים שעבדו בליגה שלנו. כמאמן דורשים ממך הצלחה מיידית. צריך גם מזל. אבל אני יודע שהוא מאמן מאוד מאורגן ומאוד טקטי תצטרכו לתת לו סבלנות. לפעמים אתה מצליח ולפעמים נכשל וזה תלוי בנסיבות שונות".

לך יש תכניות לחזור לאמן? אולי תבוא לישראל עם התכנית שאתה מפתח תכנית לאימון וטיפוח צעירים. זה בדיוק מה שחסר לנו.
"ייקח לי זמן אבל אני אפתח אותה ואז נראה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי