היורש של שקריניאר: סבסטיאן קושה ינסה לעצור את מכבי ת"א

בגיל 17 הבלם של ספרטק טרנבה כבר הפך לבאנקר בהרכב. הכוכבים של הקבוצה משחקים בחלק הקדמי, אבל נדמה שדווקא קושה יהיה זה שהקריירה שלו תנסוק: "הוא יודע מה הוא רוצה להשיג ואיך להגיע לשם"

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

אי שם, ביולי 2012, קריית שמונה הוגרלה לצמד משחקים נגד ז'ילינה הסלובקית במוקדמות ליגה האלופות ועברה אותה בזכות 1:2 בסיכום המשחקים (הפסד 1:0, ניצחון 0:2). על הספסל של היריבה הצנועה ישב בשני המשחקים נער בן 17 וחצי בשם מילאן שקריניאר, ישב וצפה בחבריו מודחים מאירופה.

תשע שנים חלפו ושקריניאר כבר מזמן לא משחק בז'ילינה, אלא נאבק ראש בראש עם כמה מהחלוצים הטובים בעולם וממש לא מזמן זכה באליפות איטליה עם אינטר. בסלובקיה כבר מחפשים לו יורש, ליום בו הם יהיו צריכים אחד כזה, וייתכן מאוד שגם מצאו. קוראים לו סבסטיאן קושה, הוא עוד לא בן 18 והוא מחכה למכבי תל אביב. והוא לא אמור לשבת על הספסל.

ספרטק טרנבה שתפגוש את מכבי תל אביב הערב למשחק הראשון מבין שניים במוקדמות הקונפרנס ליג (21:15, ישיר בספורט2), מתדהרת בכמה שחקני התקפה מסקרנים. יוסוף באמידלה הניגרי לא יישאר עוד זמן רב בסלובקיה ויימכר לקבוצה מליגה חזקה יותר, וגם מבחינת סיימון קבראל (ברזיל) וקלווין בואטנג (גאנה) נדמה שמדובר בסך הכול בתחנת מעבר. אבל בחלק האחורי שווה להתעכב על סבסטיאן קושה.

את הופעת הבכורה בקריירת הבוגרים שלו, סבסטיאן קושה ערך במדי ניטרה לקראת סיום עונת 2019/20, ביום בו היה בן 16 ו-9 חודשים. בזמן שקבוצתו נאבקת נגד הירידה, הוא נזרק למים העמוקים. לא כמה דקות ופה ושם, אלא משחקים מלאים. כשניטרה נקלעה לצמד משחקי מבחן נגד דובניצה בידיעה שהפסד בסיכום ישלח אותה לליגת המשנה, קושה נשלח להרכב. בדקה ה-8 של הגומלין – אחרי 0:0 במשחק הראשון – הוא כבש את השער הראשון בקריירה וסימן את הדרך ל-0:3 והישארות בליגה. הוא עוד לא היה בן 17.

קצת אחרי שהיה שותף למסע ההינצלות, הוא עבר לספרטק טרנבה. בניטרה מיהרו להצטער: "כבר באימון הראשון הוא הראה שיש לו את המנטליות הנדרשת לשחק בליגה הבכירה. הוא עשה אצלנו הכול, הוא היה חשוב למשחק ההתקפי שלנו, למשחק ההגנתי… אחרי שהוא עזב, הרגשנו כמה הוא חסר".

קושה היה אז קשר אחורי, אבל בטרנבה היו מרוצים מהפיזיות (1.91 מטר) והבגרות שלו והחליטו לנסות אותו גם כבלם, וזה עבד. בחודשים הראשונים של העונה הוא השתלב ברוטציה, אבל בפלייאוף העליון כבר הפך לשחקן הרכב, בדרך כלל במרכז ההגנה. "הראש שלו מאוד מאורגן. הוא יודע מה הוא רוצה להשיג ואיך להגיע לשם. בגיל 17 הוא שחקן בוגרים לכל דבר", אמר מאמן הקבוצה בעונה שעברה, נורברט הרנצ'אר.

במשחק הראשון של טרנבה העונה בזירה האירופית השנה, נגד מוסטה ממלטה, קושה ישב על הספסל וראה את הקבוצה שלו מפסידה 3:2. בגומלין המאמן החדש מיכאל גשפאריק הבין שהוא חייב לבצע שינוי והציב את הנער במרכז ההגנה. טרנבה ניצחה 0:2 ונמנעה ממבוכה.

מאז הילד באנקר בהרכב, תמיד בעמדת הבלם, ולא מעט אנשים כבר משווים אותו למילאן שקריניאר. בחמשת המשחקים שחלפו מאז אותו הפסד מפתיע למוסטה, קושה לא החסיר אפילו דקה אחת. לא בליגה ולא באירופה. חודש לפני שימלאו לו 18, יש לו בקורות החיים כבר 25 משחקי ליגה וגם 3 הופעות במסגרת אירופית.

"הכול עוד לפניו ותלוי בו", אמר לא מזמן המגן השמאלי של טרנבה,  מרטין מיקוביץ'. "סבסטיאן עדיין מתפתח בכל אספקט של המשחק ועדיין מוקדם לדעת אם בסופו של דבר הוא יהיה בלם או קשר אחורי. הוא ילד מאוד מאוד אחראי, שמבקש ללמוד בכל אימון. הוא לא עושה לעצמו הנחות בשום מקום".

מילאן שקריניאר | Claudio Villa – Inter/Inter via Getty Images

בטווח הקצר, המטרה של קושה תהיה לעצור את שחקני ההתקפה של מכבי תל אביב, אולי בדרך להפתעה גדולה ועליית שלב נוסף במוקדמות הקונפרנס ליג. המטרות בטווח הארוך כבר יהיו הרבה יותר גדולות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי