כנגד כל הסיכויים, פיטר בוס מצליח באייאקס

בוס
בוס | צילום: עדי אבישי

מכרו לו את הכוכבים, הרכש לא פגע, הוא נכשל בליגת האלופות, אבל מאמן מכבי ת"א לשעבר הפך לאהוב הקהל עם כדורגל התקפי. אז למה לא רוצים שיזכה באליפות?

(גודל טקסט)
 לפני 11 חודשים ישב פיטר בוס בחדר התקשורת באצטדיון טדי אחרי הפסד מכבי תל אביב בגמר גביע המדינה. הוא הודה שהקדנציה שלו, שהסתיימה בלי תואר, הייתה כישלון והצהיר: "אני עוזב לאייאקס". הערב (חמישי) ינהל בוס משחק במסגרת רבע גמר הליגה האירופית. בינתיים, בהולנד מגדירים את הקדנציה שלו כמוצלחת. 


בוס חלם על קבוצת צמרת בהולנד. אחרי שנים מוצלחות בוויטסה, הוא עשה את קפיצת המדרגה מוקדם מהצפוי בשל העזיבה של פרנק דה בור. כדי לבחון את ההישגיות של בוס צריך גם לקחת בחשבון שהוא עובד בליגה שנמצאת במשבר. הכישרונות הצעירים בורחים בגיל צעיר מהליגה, שחקנים בגיל 26-28 נחשבים לבינוניים ולכמה מהמועדונים בליגה יש ממוצע גילאים של 22 שנים. מומחי כדורגל בהולנד טוענים שהליגה שלהם היא כמו ליגת נוער. הקבוצות לא יכולות לרכוש שחקנים ותיקים בגלל בעיות תקציב והצעירים לא מספיק בשלים. לכן, גם הנבחרת היא ראי של הבעיות בליגה.


בוס עבר תקופה לא קלה באייאקס אליה הגיע אחרי האובדן הטראומטי של התואר. כשהגיע, כולם הרעיפו עליו מחמאות ודיברו על כך שיש לו את ה-DNA של יוהאן קרויף שהיה אחד מאלה שטיפחו אותו, אבל מיד עם תחילת העונה הנפילה שלו היתה גדולה. אייאקס רשמה רק שני נצחונות בשבעה משחקים ראשונים בכל המסגרות. הטענות היו שהשחקנים לא מבינים את ההוראות של בוס והשיטה שלו לא עובדת. אייאקס הושפלה במוקדמות ליגת האלופות והודחה על ידי רוסטוב לפני שלב הבתים וכבר היו שמועות שהמועדון מחפש לו מחליף. 




טראורה. ההגעה שלו סימנה שינוי (Gettyimages)

 

לזכותו של בוס צריך לומר שנשאר לו סגל מאוד צעיר בתחילת העונה. כוכבים כמו אנואר אל גאזי, ויקטור פישר, ריצ'דלי בזואר, יספר סילסן וכמובן ארקדיוש מיליק נמכרו, ושחקני הרכש שהגיעו במקומם היו רחוקים מלהרשים. שני הקולומביאנים הצעירים הבלם דבינסון סאנצ'ס בן ה-19 והחלוץ מתיאו קסיירה בן ה-20 התקשו להתאקלם, כשבסופו של דבר רק סאנצ'ס הפך לשחק הרכב. בשלב מסוים הקבוצה דורגה שמינית. בוס דרש חיזוק מיידי ובואו של ברטראנד טראורה, המושאל מצ'לסי ששיחק אצל בוס בעבר, סימן שינוי במצב. 

במקביל, החזיר בוס את לאסה שונה בו התעניינה מכבי תל אביב בקיץ האחרון להרכב, והדני בן ה-30 הפך לבורג חשוב. עוד צעירים שקודמו הם החלוץ הדני בן ה-19 קאספר דולברג שכבש 13 שערי ליגה והלהיט החדש הוא בנו של פטריק קלייברט, יוסטין בן ה-17 שכבר שיחק 11 משחקים וכבש שער בכורה בליגה. בנוסף, בינואר נרכש דויד נרס, הקשר הברזילאי בן ה-19 מסאו פאולו, שעשוי להיות הלהיט הכי גדול של אייאקס בחודשים הקרובים. 




העתיד נראה מבטיח. נרס וקלייברט ג'וניור (Gettyimages)

 

אייאקס רדפה רוב העונה אחרי פיינורד שנראתה בדרך לאליפות, אך בוס הצליח לצמצם את הפער לנקודה אחת בלבד כשהוא מדורג כעת שני. "הוא מצליח בצורה די סבירה", אמר עליו כתב "פוטבול אינטרנשיונל" טימן ואן דר לאן. לדבריו, הקבוצה משחקת כיום כדורגל יותר אטרקטיבי מאשר בשנים האחרונות, וזה היה חשוב מאוד להנהלה ולאוהדים: "אייאקס משחקת עם הרבה צעירים שעלו מהנוער ובהנהלה מרוצים משילובם של המגן מתיאס דה ליחט בן ה-17 שפישל בנבחרת, הקשרים עבדלחאק נורי (20), דוני ואן דר ביק (19), וקלייברט". 

בפעם הראשונה אחרי 14 שנים, אייאקס משחקת היום מול שאלקה בשלב רבע הגמר במפעל כלשהו באירופה. "ההרגשה היא שבוס יצר קשר טוב יותר בין המועדון לאוהדים, שמרגישים כעת שזו הקבוצה שרצו לראות, וזאת מבלי שהמועדון הוציא כסף גדול לרכש", טוען ואן דר לאן. יחד עם זאת, הצלחה אמיתית באייאקס תהיה זכייה באליפות. אם פיינורד תזכה בתואר הדבר עדיין ייחשב לבוס ככישלון, אם כי גם שנה שעברה אייאקס סיימה שנייה. 




עיצבן את אייאקס.  ואן פראח (Gettyimages)
 

לדברי כתב ה"פוטבול אינטרנשיונל" עוד פרט חשוב אצל בוס הוא השינויים שעשה בשיטת המשחק: "אצל פרנק דה בור החזקת הכדור הייתה הכי חשובה, הוא לא לקח סיכונים. אצל בוס אייאקס הרבה יותר מסתכנת ויש יותר מקום למשחק יצירתי והקבוצה משחקת הרבה יותר התקפי". אבל לא הכל ורוד. 

באייאקס יש כעס כלפי ההתאחדות ההולנדית, שכמה מראשיה התבטאו במקומות שונים שהם מעדיפים שפיינורד תזכה בתואר בו לא זכתה מאז 1999. אפילו נשיא אייאקס בעבר מיכאל ואן פראח, שכיום משמש כיו"ר ההתאחדות, אמר זאת בכנס סגור וגם המנהל המקצועי של הנבחרת האנס ואן ברויקלן.




בוס. יסיים עם אליפות למרות הכל?

 

הדבר גרר כעס רב באמסטרדם, ובוס אמר על כך: "אם אתה עובד של ההתאחדות אתה עובד למען הקבוצות ולא למען מועדון אחד. זה מוזר מאוד. האם ההתאחדות רומזת שגם תעזור לפיינורד לזכות בתואר בצורה כלשהי?". אם אקס מכבי ת"א יזכה בתואר למרות הרצון של ההתאחדות, ההישג שלו יהיה גדול אפילו יותר. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי