דיווח: הטייס הסתובב ומנע אסון גדול עוד יותר

אסון כבד בדרך לגמר
אסון כבד בדרך לגמר | צילום: AFP

צעירים יושאלו בחינם, שאפקואנסה לא תוכל לרדת ליגה במשך שלוש שנים

(גודל טקסט)

העולם בוכה על האסון הכבד. 19 שחקנים, מאמנים ואנשי צוות של שאפקואנסה הלכו לעולמם באסון הכדורגל הגדול ביותר אי פעם בברזיל לאחר שמטוס הקבוצה התרסק בדרכו לגמר הקופה סודאמריקנה, המפעל השני בחשיבותו בדרום אמריקה.

שאפקואנסה, "לסטר של דרום אמריקה" לאור הצלחתה הכבירה להעפיל מהליגה הרביעית בארצה ועד למשחק גמר יבשתי, המריאה לקולומביה למפגש הראשון מבין שניים בקרב על הגביע, אך בעיה טכנית שטרם עלו על עקבותיה הובילה להתרסקות.

המטוס, שהיה בדרכו לעיר מדיין בה היה אמור להתקיים הגמר נגד אתלטיקו נאסיונאל ביום רביעי, נפל 50 קילומטרים מהעיר כשעליו 81 נוסעים ואנשי צוות. לפי דיווחים ראשוניים, נראה כי כאשר הבין הטייס מיקל קירורה שהמטוס בדרך להתרסקות, הוא החל לחוג במעגלים במטרה לבזבז דלק ולהפחית את הסיכוי שהמטוס יתפוצץ וכתוצאה מחומר הבעירה לא ישאיר סיכוי לניצולים.

בזכות הטייס נמנע פיצוץ שלא היה משאיר זכר? (מסך)

הניצולים היחידים מהקבוצה היו שלושה כדורגלנים – המגן אלן ראשל שהצטלם במושב ודווח כי הגיע בהלם מוחלט לבית החולים, השוער ג'קסון פולמן שרשם העונה רק משחק אחד במדי הקבוצה בסודאמריקנה וניצול שלישי שנמצא זרוק בשטח הוא בלם הקבוצה הליו נטו.

 נטו זוכה לטיפול. אחד משלושה כדורגלנים ששרדו (AFP)

בנוסף ניצלו הדיילת קסימנה סוארס, עיתונאי ושדר רדיו בשם רפאל הנזל ואדם נוסף שהיה חי כשכוחות ההצלה הגיעו הלך לעולמו בדרך לבית החולים. 

מועדוני הכדורגל הברזילאים הבהירו כי ישאילו שחקנים לשאפקואנסה ללא כל תמורה ודורשים אף כי הקבוצה לא תרד ליגה במשך שלוש שנים.

Brazilian football is in mourning. It is such a tragic loss. My sincere condolences to the families of the deceased. Rest in peace. pic.twitter.com/jfoTMUBWtN

— Pelé (@Pele) 29 בנובמבר 2016

בברזיל הוכרזו באופן מיידי שלושה ימי אבל ונשיא המועדון, שלא היה על המטוס, הצהיר: "הם הבטיחו להביא את הגביע, אבל לא נכשלו במשימה. הם לא הגיעו אליה". שחקנים בכירים של נבחרת ברזיל כמו ניימאר, קאסמירו ואחרים פרסמו הודעות ברשתות החברתיות והביעו תנחומים למשפחות ואת הזעזוע שלהם מהאסון. 

אתלטיקו נאסיונל הקולומביאנית כבר פנתה רשמית להתאחדות הכדורגל הדרום אמריקאית בבקשה להעניק את הגביע לשאפקואנסה, אלא שההתאחדות הברזילאית ביקשה שהשתיים יתחלקו בגביע כך שכל קבוצה תוכל להשתתף בעונה הבאה בליברטדורס ולזכות בכבוד הראוי לה.

מי שקיפחו את חייהם היו מאמן הקבוצה קאיו ג'וניור, 19 אנשי צוות של הקבוצה ונשיא ההתאחדות של סנטה קתרינה, המדינה אליה השתייכה הקבוצה, כדורגלן העבר הקשר מריו סרג'יו בן 66 שהופיע 8 פעמים בנבחרת ברזיל ושימש כפרשן פוקס. 

כדורגלני הקבוצה תיעדו את הדקות האחרונות בחייהם ברשתות החברתיות וככל שחולף הזמן סיפורים מצמררים במיוחד נחשפים – משפחתו של טיאגיניו העלתה לאינטרנט סרטון מהשבוע שעבר ובו מתבשר מי שהיה חלוץ הקבוצה על כך שהוא יהיה אבא.

Chapecoense striker Tiaguinho told he would be a father last week. His family has released video of him finding outpic.twitter.com/5Jba1tnzuj

— 101 Great Goals (@101greatgoals) 29 בנובמבר 2016

סיפור מצמרר נוסף מהאסון מגיע מבנו של המאמן, שסיפר כי ניצל בגלל ששכח את הדרכון שלו בבית ולכן לא עלה על הטיסה שקיפחה את חייו של אביו. המאמן, שנהרג באסון, צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר העלייה לגמר הסודאמריקנה: "אם אמות היום, אמות שמח".

#ForcaChapeco Simpatizantes de @ChapecoenseReal se reúnen en el Arena Condá para orar por las víctimas pic.twitter.com/wbOzwj3CEa

— Camino a Rusia (@caminoarusia) 29 בנובמבר 2016

שוער הקבוצה דנילו, שתחילה הוכרז כניצול, אך נקבע מותו מאוחר יותר בבית חולים, הספיק לשוחח בטלפון עם אשתו לפני שהלך לעולמו. 

סגן נשיא הקבוצה, איבן טוצו, שנשאר בברזיל קיבל את הידיעות בהלם מוחלט: "אני מרגיש עצב עמוק על מה שקרה. זה היכה אותי בהלם. אף אחד לא ציפה לכך. הגעתי לאיצטדיון כדי שאוהדים יוכלו לבוא ולהשתתף בצער המשפחות. זה מצב לא יאומן. עוד לא עיכלנו את האסון. אנחנו שמים את מבטחנו באל, אבל הכאב הוא בלתי נסבל. אני נמצא הרבה זמן במועדון ויודע כמה עבדנו קשה כדי להגיע להיכן שהגענו. אפשר לומר שכמעט קבוצה שלמה הלכה בשיאה. במזל לא עליתי על הטיסה וחיי ניצלו". 

בארגנטינה דיווחו כי אותו מטוס שהתרסק שימש בחודשים האחרונים את נבחרת ארגנטינה וליאו מסי, באחת מטיסותיה למשחקי מוקדמות מונדיאל 2018. מדובר במטוס של חברה בוליביאנית שמתמחה בהטסות של קבוצות ספורט. 

העולם בוכה על האסון הכבד (AFP)

לצערנו זהו לא האסון האווירי הראשון בכדורגל העולמי. ב-1958 היה האסון האווירי הכי מפורסם, "אסון מינכן" אחרי שמנצ'סטר יונייטד חזרה ממשחק נגד הכוכב האדום בלגראד. הקבוצה עצרה בנמל התעופה של מינכן, המריאה והתרסקה. 23 אנשים וביניהם כדורגלנים גדולים של יונייטד נהרגו. הכי מפורסם היה דאנקן אדוארדס מי שכונו "הילדים של המנג'ר מאט באזבי". הוא מת מפצעיו 15 יום אחרי התאונה. 

ב-1969 קבוצת "סטרונגסט" הבוליביאנית התרסקה בלה פאז, ובמקרה זה 74 נוסעים מתו ובהם כדורגלנים רבים. גם קבוצת טורינו היתה בדרכה ממשחק ידידות בפורטוגל ב-1949 כשהמטוס התרסק בעיר ו-31 נוסעים נהרגו, ביניהם כדורגלני הקבוצה שנחשבו באותה תקופה לטובים ביותר באיטליה ועד היום מוזכרים כאחת הקבוצות הגדולות בתולדות ארץ המגף.

מקרה נוסף היה של אליאנסה לימה הפרואנית אשר נמחקה ב-1987 כאשר התרסקה בים, תאונה ממה היחיד ששרד היה הטייס. ב-1993 נבחרת זמביה התרסקה אחרי שהייתה בדרכה למשחק במוקדמות מונדיאל 1994 נגד סנגל. אחד המנועים של המטוס נשרף והוא צלל לאוקיאנוס האטלנטי עם כל יושבי המטוס ששילמו בחייהם.

#NoticiasTM Imagen de los jugadores de #Chapoecoense que no viajaron a Medellín. pic.twitter.com/VvIuum4fV

— Telemedellín (@Telemedellin) November 29, 2016

רומאריו פירס, ממכבי פ"ת, שמכיר את אחד מהכדורגלנים שנפלו באסון ספד באינסטגרם.

 

Ah mlkinho que DEUS te receba de braços abertos , que ele possa confortar sua família que tanto lutou pra te ver brilhar e a todas as outras famílias dos envolvidos nessa terrível tragédia !! DESCANSE EM PAZ GUERREIRO !! #luto #rip

A photo posted by Romario Pires (@piresromario52) on

שחקני הקבוצה לפני המראתם על מטוס האסון (טוויטר)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי