בשיקטאש מגיעה עם סגל מרשים ומאמן ותיק

אבובקר חוגג
אבובקר חוגג | צילום: AFP

קווארסמה וגונש יגיעו לבירת הנגב, אבובקר ייעדר בשל השעיה והאם אוהדים יופיעו?

(גודל טקסט)

רק השבוע עלתה בשיקטאש לכותרות מסיבות שלא קשורות לכדורגל. שני פיצוצים מחוץ לאצטדיון הביתי הרעידו את איסטנבול וגבו את חייהם של 38 בני אדם מתוכם 30 שוטרים. הפיגוע אירע שעה ספורה אחרי משחק ביתי של ביקטאש מול בורסאספור והפך את האלופה הטורקית לאופציה לא מועדפת. תוסיפו על כך את יחסי ישראל-טורקיה וקיבלתם כאב ראש. ברק בכר לא יצטרך להתעסק רק בכדורגל לפני הגומלין ב-23 בפברואר.

 

בשיקטאש פגשה פעמיים קבוצות ישראליות. בעונת 1999/00 הודחה על ידי הפועל חיפה (1:1 בסיכום שני המשחקים) במוקדמות ליגת האלופות. בעונת 2011/12 רשמה הקבוצה הטורקית 1:5 ו-2:3 על מכבי תל אביב בשלב הבתים של הליגה האירופית. בשיקטאש היא הקבוצה הטורקית האחרונה שהתמודדה נגד קבוצה ישראלית והמאזן של הישראליות עלוב – ניצחון אחד מ-14 משחקים.

 

 

ה"נשרים השחורים" מאיסטנבול זכו בעונה שעברה באליפות טורקיה לראשונה מאז 2009. הקבוצה הייתה קרובה מאוד להעפלה לשמינית גמר ליגת האלופות, אבל אחרי ניצחון חוץ על נאפולי וארבע תוצאות תיקו, הגיעה תבוסה מחפירה 6:0 בקייב ששלחה את שנול גונש ושחקניו למפעל המשני. בעונת 2014/15, אגב, העפילה בשקיטאש לשמינית גמר הליגה האירופית והודחה על ידי ליאור רפאלוב וקלאב ברוז'. מאז, היא לא הפסידה משחק בית באירופה (כמעט שנתיים).

 


ארדואן מבקר באצטדיון לאחר הפיגוע (Gettyimages)

 

אחרי 14 מחזורים בטורקיה בשיקטאש מדורגת שנייה עם 32 נקודות וללא הפסד. ג'נק טוסון, שחקן נבחרת טורקיה, הוא מלך שעריה עם תשעה כיבושים. הסגל כולל ארבעה ברזילאים כולל אדריאנו, אקס ברצלונה, ואנדרסון טליסקה המושאל מבנפיקה. גוקהאן אינלר השווייצרי וג'נר ארקין המושאל מאינטר משלימים סגל מרשים בראשותו של ריקרדו קווארסמה אלוף אירופה עם נבחרת פורטוגל. על הפרק לקראת ינואר: ברניסלב איבנוביץ' מצ'לסי.

 

השמות גדולים ומרשימים, והאלופה מצליחה להסתדר גם אחרי עזיבת חוסה סוסה ומריו גומז בקיץ, אבל הכוכב האמיתי הוא המאמן גונש בן ה-64. הוא הגיע בעונה שעברה להחליף את סלאבן ביליץ' לאחר שאימן שלל קבוצות טורקיות ואת הנבחרת בתחילת שנות ה-2000. "הוא כמו ז'וזה מוריניו בטורקיה. מאמן שונה שלא עושה הבחנה בין שחקנים. הוא לא מסתכל על שמות ואכפת לו מכולם. הוא הארכיטקט של בשיקטאש", אמר עליו קווארסמה.

 

וינסנט אבובקר, חלוץ נבחרת קמרון, והמגן הגרמני אנדראס בק הורחקו במשחק האחרון בקייב ולא ישחקו בבאר שבע. אחרי האירוע, זעמו אנשי בקיטאש על השופט הסקוטי קרייג תומסון. "השופט היה סיוט", אמר גונש. "ההחלטות שלו היו מוטעות והרסו את המשחק", הוסיף בק. אוהדי בשיקטאש השתוללו ביציעי קייב והקבוצה תעמוד לדין ואולי תספוג עונש לקראת המשחק באיסטנבול.

 


קווארסמה, הכוכב הגדול של הטורקים (Gettyimages)

 

באר שבע אכן הוכיחה השנה ששום משוכה לא מפחידה אותה. היא התמודדה ללא פחד בהרי געש והגיעה שוב ושוב לשיאים חדשים. בשיקטאש היא יריבה בעייתית. מעבר למצב הביטחוני, האווירה העוינת והחיסרון המשמעותי בסגל, באר שבע בוודאי למדה שבשלב הזה במפעל המשני עדיף לקבל קבוצות מערב אירופאיות שלוקחות את המפעל פחות ברצינות. בשיקטאש שנראתה נהדר באלופות לא תרצה לעצור מול יריבה ישראלית אלמונית.

 

זה יהיה מפגש שיבחן את הכוח של באר שבע, אולי לקראת קיץ בו מרבית הכוכבים האדומים יקבלו הצעות אטרקטיביות. מפגש בין מאמן ישראלי צעיר לשועל ותיק. בין אחד משחקני הכנף הטובים ביבשת לשחקן הכנף הטוב בישראל. בין הברזילאים הנפלאים של בשיקטאש לבלם פורטוגלי שנכנס לנבחרת שלב הבתים. האלופה הישראלית תקבל עכשיו חודשיים של שקט לבסס את היתרון שלה בצמרת לפני שתתכונן לשני משחקים בהם אין לה מה להפסיד, אבל היא לא יכולה להפסיק לחלום.

 


שועל ותיק, גונש (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי