רוץ, בן הרוש: על הנסיגה הגדולה של מגן מכבי ת"א

בן הרוש
בן הרוש |

הבטחון שירד, החברים שעזבו, חוסר ההתאמה למאמנים. צ'אנס לתיקון?

(גודל טקסט)

הבעיות החמורות בהגנת מכבי תל אביב נמשכות מאז תחילת העונה. למרות החיפושים אחר זר שישי, הצהובים לא השכילו לצרף רכש לאחר כישלון המשא ומתן עם שני שחקנים זרים והקבוצה של שוטה ארבלדזה תיאלץ ככל הנראה להסתפק עד ינואר ברוטציה בין עומרי בן הרוש ואבי ריקן.

 

בן הרוש סומן כהבטחה גדולה כשנרכש, אבל כעת אפילו אופציה של צירוף זר שהוא שחקן חופשי, ריאלית יותר מאשר לשים בו את האמון. אז מה עובר על המגן-בלם שהגיע מנתניה ומה גרם לירידה ביכולת?

 

 

פתח בסערה, נסג בדהירה
בן הרוש שהגיע למכבי ת''א בקיץ 2013 חתם לשלוש שנים תמורת 2.2 מיליון ש''ח שהועברו למכבי נתניה. ההתחלה נראתה מבטיחה כשבן הרוש שיכול לשחק גם כבלם, התרגל לעמדה המגן השמאלי ושיחק 36 משחקים בכל המסגרות למרות תחרות בחלק מן העונה עם רמי מראבל הצרפתי.

 

בעונה שלאחר מכן בן הרוש חווה עונת שיא תחת פאקו אייסטראן כששיחק 44 משחקים בכל המסגרות, רשם ארבעה שערים, זומן לנבחרת ישראל ותפס מקום בהרכב. באותה תקופה הוא נראה חד וממוקד מתמיד.

 


בן הרוש בעונת השיא שלו (אסף קליגר)

 


בן הרוש עם גארסיה, נאבד לו הבטחון (ערן לוף)

 

הנסיגה התרחשה מיד בקיץ שלאחר עונת השיא ובאופן די מפתיע. בן הרוש הגיע פחות מפוקס אחרי הפגרה ולא קיבל מספיק אמון מסלבישה יוקאנוביץ' ולאחר מכן גם מפטר בוס. הפיחות במעמדו התבטא בהעדפתם של אבי ריקן ויובל שפונגין על פניו. היכולת החלשה נמשכת לתוך העונה הנוכחית.

 

"הקיץ הנוכחי הוא קיץ של שינוי במכבי כאשר מספר מנהיגים עזבו את הקבוצה, שחקנים כמו קרלוס גארסיה, ערן זהבי, יואב זיו ואפילו שרן ייני שעזב שנה קודם השאירו חלל גדול מבחינה פיזית וכל העומס מבחינת מנהיגות שהתחלק בין מספר שחקנים. ברור שתהיה ירידה בביטחון של שחקנים מסוימים שהיה להם קל יותר לשחק לצידם, לגבי עומרי היו איתו לא מעט שיחות כדי למקד אותו בשנים האחרונות", העידו בסביבת המועדון.

 

אורי סלימן מגן העבר של הקבוצה שעוסק בהדרכה וקואצ'ינג מאבחן את הבעייה: ''מדובר בעניין של חוסר בטחון, היו לו תקופות טובות בעבר ועכשיו הוא בירידה, ברמה המקצועית הוא לא יודע איך לעמוד נכון במגרש בהגנה, ויש הרגשה שלא מלמדים אותו ולא מסבירים לו איפה לעמוד''.

 


"יצא מאיזון", בן הרוש במשימת הגנה (מני בן ארי)

 

''עומרי שחקן עם פוטנציאל גדול, הוא הגיע כשחקן כשרוני היו לו שנתיים יפות מאוד, באיזשהו שלב הוא נעצר ויש לו נסיגה בשנה האחרונה", מציין בלם וקפטן מכבי תל אביב בעבר, מנשה שמעונוב. "הוא יצא מאיזון והחזרה לתלם קשה. הוא לא משחק בהרכב באופן קבוע וזה משפיע עליו", הוסיף.

 

לא בעמדה שלו
לא רק הביטחון נפגע אלא גם היכולת. הפעולות ההגנתיות של בן הרוש לא מספיק טובות, לא פעם הוא נשאר מאחור במירוץ אחר שחקן יריב. "מגן צריך לעמוד בין החלוץ לשער. כל מסירת עומק, היריב מקדים אותו, זה פשוט עובד אצלו הפוך", מסביר סלימן את הליקוי. "הוא לא מגן שמאלי טבעי, התפקיד שלו זה בלם ועשו אותו מגן".

 

''בביצוע של ספורטאי יש ארבעה מרכיבים: המרכיב הטכני, המרכיב הפיזי, המרכיב הטקטי והמרכיב המנטאלי פסיכולוגי, אנו רואים ירידה בביצוע שלו שהוא תוצר של כל המרכיבים האחרים, סביר להניח שבגילו 26 הוא פיזית וטכנית צריך להתקדם ולהשתפר בביצועים שלו, מה שיכול להיפגע זה בנושא הטקטי מהוראות שהוא מקבל והאם הוא ממלא אותם או לא, יש מאמנים שדורשים דרישות גם בחלק ההגנתי וגם בחלק ההתקפי, ויכול להיות שהוא לא מסוגל לתפקד באחד מהם", מסבירה מיכל יערון מנכ"לית לעוף ופסיכולוגית ספורט.

 


"לא מתמודד טקטית עם הדרישות" (ערן לוף)

 

אז האם מכבי תל אביב תרוויח את בן הרוש מחדש? האופציה היחידה לפי סלימן הוא להשיבו לעמדה המקורית. "הוא חייב לנצל את המהירות שלו ולשחק כבלם, הוא יכול להצטיין כמגן פעם או פעמיים לא יותר, הוא פשוט בלם שמתבזבז עם הנתונים שלו הפיזיות והמהירות בתפקיד המגן'', מסכם.

 

"לא תמיד ההוראות הטקטיות הן ברורות. מגן יכול לחשוב שהוא טוב פיזית וזה יספיק לו גם בהגנה וגם בהתקפה. המאמנים למדו אותו, יודעים איך לתקוף אותו, נותנים הוראה לעשות עליו מסירות כפולות, ברגע שעוברים אותו יורד לו הביטחון הוא פחות משמעותי", מסבירה יערון. "יש כאן נתון פסיכולוגי, בן הרוש הוא כבר לא מגן מוביל בגיל 23 בנתניה, יש אליו יותר תשומת לב שזה דבר שמקשה עליו והוא לא מסוגל לעשות מה שהוא מצפה מעצמו".

 

אז האם שיחות עם פסיכולוג ספורט יעזרו? לא בטוח שמקצועית זה יספיק. "מכבי צריכה להביא בלם נוסף כשהעזיבה של גארסיה השפיעה לרעה. כדי להשתדרג ולהגיע לרמות גבוהות מכבי צריכה להביא בלם ברמה גבוהה ומגן שמאלי, רצוי זר אם רוצים להשתדרג באירופה'', מסכם שמעונוב.

 


"לא עומד בציפיות של עצמו" (דני מרון)

 

ב-20:00, בן הרוש ינסה להוכיח שלפחות חלק מהצרות כבר מאחוריו. במכבי תל אביב מאמינים בו מספיק?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי