מדריך למתפרקים: מי מבטיח שנתניה תתקיים?

קבוצות נעלמו אחרי תהליך כזה
קבוצות נעלמו אחרי תהליך כזה | צילום: אודי ציטיאט

הצהובים מהשרון מתכוננים לתקופה של פירוק. דעו לאן אתם הולכים

(גודל טקסט)

זה קרה להפועל חיפה אחרי האליפות הזוהרת בתחילת המיליונים. בית"ר ירושלים חוותה את הטראומה בקיץ 2009. גם הפועל פ"ת התרוצצה במסדרונות בית המשפט כדי להינצל ומיותר להזכיר כל כך הרבה קבוצות בליגה השנייה והשלישית שעמדו בפני שוקת שבורה.

 

עכשיו זה קורה למכבי נתניה. עוד מעט ימונה לה מפרק מטעם בית המשפט, עוד מעט יופחתו לה תשע נקודות לקראת פתיחת העונה הבאה, ואף אחד לא יודע איך ייראה העתיד. יותר מכך, רבבות אוהדי הקבוצה לא באמת מכירים את התהליך שעומד לעבור על המועדון ואיך הוא עובד. להם נבהיר שסיכויי ההצלחה של קבוצת כדורגל אינם בהכרח מובטחים לאחר מינוי המפרק. היו גם מקרים של קבוצות שנעלמו לחלוטין ממפת הכדורגל הישראלי – כמו למשל מכבי יפו, שאחר כך הוקמה כקבוצת אוהדים – והיו גם קבוצות שלא נעלמו אבל משחקות אי שם בליגות הכי נמוכות.  

 

 

קחו למשל מועדון כמו צפרירים חולון, שידע ימים יפים בליגה הבכירה, ושלושה מחזורים לפני סיום העונה בליגה ב' הוא עדיין חושש מנשירה לליגה ג'. זהו רק אחד המקרים שבהם המפרק לא הצליח לשקם את המועדון. לעומת זאת, לפני שנתיים מונה עו"ד אביתר קרמר מרמת גן להיות המפרק של סקציית הכדורגל מנס ציונה שנקלעה לחובות כבדים, והוא הצליח גם להשאיר אותה בליגה למרות פתיחה של מינוס 9 נקודות וגם לחסל חובות.

 

"צופה גל פירוקים של קבוצות"

בואו נחזור לליגת העל ולחובות המצטברים של מכבי נתניה. בכל יום "מתגלה" עוד חוב לספק אחר, בכל יום חוזרת עוד המחאה, וכל הדרכים מובילות למינוי מפרק מטעם בית המשפט כדי שינהל את העניינים בטרם הכל יקרוס ואי אפשר יהיה להציל כלום.

 

מינוי מפרק מעניק מרווח זמן שיאפשר לקבוצה להמשיך לתפקד מבלי שתצטרך להיפרד במהירות מנכסיה. את המפרק ממנה בית המשפט, ולשם כך צריכה הקבוצה להגיש בקשה למינויו. העו"ד שממונה מקבל סמכויות: הוא מנהל את הקבוצה מבחינה כלכלית, משלם בהתאם לתקציבים שיש לו חלק מחובות העבר, מקבל את שכרו ומנהל כל מו"מ אפשרי לרכישת הקבוצה.

 

בנתניה מתחילים להבין שאין מנוס מהליכה לבית המשפט. אתמול כבר ננקב סכום של 15 מיליון שקל כגרעון מצטבר, אבל אף אחד לא יכול לאשר או להכחיש סכום זה. למעשה, אין מי שיודע את הסכום המדויק. העירייה חרדה לערבות בסך 7.5 מיליון שקל שהיא נתנה, ובהיעדר מפרק, סביר מאוד להניח שסכום זה יחולט.

 

אוהדי מכבי נתניה השמיעו את קולם (עדי אבישי)

 

הליך הפרוק מקובל בדרך כלל גם על הנושים, ובוודאי על השחקנים עצמם, שמרגע הפרוק יקבלו את שכרם בזמן ללא דחיות – עדיף מהמצב הנוכחי שבו הם לא מקבלים שכר כלל. אחד מתפקידיו של המפרק הוא לתכנן הבראה כלכלית, ואצלו, בניגוד גמור לבעלי קבוצות בארץ, אין חריגה אפילו בשקל אחד.

 

אחרי תקופת השפע של ארקדי גאידמק עמדה בית"ר ירושלים בפני פירוק, ובית המשפט אפילו מינה לה את עו"ד עמי פולמן, אבל אז הגיח גומא אגייאר והציל אותה. אצל מכבי נתניה זה לא נראה באופק. בשבוע שעבר עוד התאגדו אוהדים שאכפת להם, חלקם בעלי עמדות בכירות, ויצרו רושם שהם יחזירו עטרה ליושנה, אבל ככל שנקפו הימים כך התאיידו אותם אנשים, חלקם כנראה הבינו את עומק הבור שבו נמצא המועדון. אפילו "סכום פעוט" כמו שני מיליון שקל לא הצליחה החבורה לגייס ב-48 שעות. היום כבר מדברים על SOS של 6 מיליון כדי לסיים את העונה, שמבחינת הקבוצה כבר הסתיימה.

 

עו"ד איתן ארז, אחד הפרקליטים המוערכים בנושא פרוק שמונה בימים האחרונים להיות המפרק של חברת "אור סיטי נדל"ן" בבעלות ענבל אור, אמר בעבר כי הוא "בהחלט צופה גל פירוקים של קבוצות, לנוכח העובדה שספונסרים רבים נוטים לנטוש את הענף". מאז אכן נאלצו לא מעט קבוצות לכתת רגליים בבתי המשפט. תשאלו את עו"ד יואל גולדברג שעסק בפירוק הפועל חיפה, את עו"ד ליאור דגן שעסק בפירוק הפועל פ"ת, ואת זה שהצטרף אליו בהמשך, עו"ד עמית פינס.

 

כדאי שאוהדי מכבי נתניה יכינו את עצמם, משום שהסובלים הגדולים ביותר מפירוק הם האוהדים עצמם. קבוצות, בניגוד לחברות אחרות, מוכרות רק מוצר אחד והוא כדורגל. זו אולי הסיבה שהן יכולות להתנהל בצורה כל כך גרועה. בסופו של דבר אלה האוהדים שרואים את הקבוצה האהובה שלהם מתרסקת מול העיניים. עם זאת, לא כל הליכה לפירוק היא גזירת מוות. יש אפילו מקרים בהם הפירוק יכול לשמש קרש קפיצה להבראה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי