חופשי זה לגמרי לבד: הפריצה של קייטי לדקי

לדקי. שוחה כמו בחור
לדקי. שוחה כמו בחור | צילום: Gettyimages

שברה 10 שיאים ולקחה זהב עוד לפני שמלאו לה 16. בואו להכיר שחיינית העל אמיתית

(גודל טקסט)

נסו רגע להיזכר בגיל 19. איפה הייתם? האם באיזה מוצב על הגבול באמצע שמירה כשאתם מפנטזים על הטיול הגדול? או אולי הייתן באיזה קורס פסיכומטרי תוך כדי השירות, כשהראש כבר בתואר העתידי? מה שבטוח זה שלא הייתם בדרככם למשחקים האולימפיים. בפעם השנייה.

 

קייטי לדקי עוד לא בת עשרים וכבר מסומנת כמי שתהיה השחיינית הטובה אי פעם, כשההשוואות למייקל פלפס נזרקות שוב ושוב. היא אולי נבוכה מכל ההשוואות האלו, אך ברגע האמת מדובר ברוצחת מיומנת, שאמורה לשלוט לחלוטין בבריכה האולימפית ולקחת את הכותרות ממלך הבריכה בכבודו ובעצמו.

 

 

באולימפיאדת לונדון, אז מלאו היתה רק בת 15, לדקי התחבאה בצילה של מיסי פרנקלין, והסתפקה במדליית זהב אחת במשחה 800 חופשי. שנה לאחר מכן, באליפות העולם בברצלונה, היא אותתה לעולם שישים לב אליה כשזכתה בשלוש מדליות זהב אישיות במשחים ל-400, 800 ו-1,500 חופשי (האחרון לא אולימפי) תוך כדי שהיא קובעת שני שיאי עולם חדשים במרחקים הארוכים. אך שוב היתה שם פרנקלין כדי לקחת את אור הזרקורים.

 

לדקי ופרנקלין. לקחה את הכתר (gettyimages)

 

את הקפיצה הגדולה באמת היא עשתה ב-2014, אז היתה האישה הראשונה לרדת מגבול הארבע דקות במשחה ל-400 חופשי (3:58.66 דקות). ההישג היה כל כך מרשים שעלו תהיות רבות בנושא מגדר, כשחיפוש הבולט בגוגל אחר שמה היה: "האם קייטי לדקי היא בן".

 

ריאן לוכטה, חברה לנבחרת ארצות הברית, מיהר להגן עליה כשאמר לספורט אילוסטרייטד: "היא שוחה כמו בחור, אבל היא לא. הגובה שלה (1.78 מטר), החתירה שלה, היא פשוט כל-כך חזקה במים מבחינה פיזית וגם מנטאלית. בחיים לא ראיתי אישה שחיינית כמוה. היא נעשית כל כך מהירה, שעם הזמן שהיא כבר מנצחת אותי. גם אני שואל את עצמי 'מה קורה פה?'"

 

לוכטה הוא לא השחיין הגבר היחיד במשלחת האמריקנית שמעיד על כך שלדקי ניצחה אותו. "היא מוחצת המון בנים באימון, זה פשוט מרשים," מעיד השחיין קונור דואייר, שיתחרה בריו ב-200 ו-400 חופשי, לאתר SWIMSWAM: "הייתי מפחד להתחרות בה, אם הייתי אישה". לדקי עצמה מצטנעת בתגובה: "לא יודעת אם אני מוחצת אותם," היא אומרת בחיוך, "אבל אני רגילה להתחרות עם בנים במסגרת הנבחרת ויש בנינו אווירה נהדרת, זה דווקא כיף".

 

 

אבך את הפריצה שלה לבמה העולמית היא עשתה בשנה שעברה, בה הוכתרה כאלופת העולם בכל משחי החופשי, מ-200 ועד 1500 מטר, באליפות בקאזאן. השיא הגיע במשחה הארוך ביותר, כאשר ניפצה את השיא העולמי ב-2.23 שניות והעמידה אותו על 15:25.48 דקות. זה היה השיא העשירי שהיא קבעה בשנתיים כשלאחר האליפות זכתה בתואר שחיינית השנה בעולם בפעם השלישית ברצף.

 

לעומת בנות עשרה רבות שמתעדות בעיקר את חיי החברה שלהן, קייטי מעלה לחשבון האינסטגרם שלה – לו יש 54 אלף עוקבים – רק תמונות של אימונים. "העוקבים שלי הם חובבי שחייה צעירים אז אני מנסה לעלות דברים שהם יאהבו", אמרה לדקי. "אני גם מנסה להשיב לתגובות שלהם. זה תמיד נחמד לראות אותם מתרגשים". אגב, גם בטקס הסיום של התיכון, אירוע השיא של כל נערה אמריקאית, בחרה להצטלם עם שמלת הנשף ליד בריכת בית הספר.

 

 

First swim as a high school graduate… Thanks Stone Ridge for 4 great years!

A photo posted by Katie Ledecky (@kledecky) on

 

לדקי מגיעה לריו כשהיא סוחבת המון ציפיות על כתפייה הרחבות, כאשר בריו תשחה גם בנבחרת השליחות של ארצה ב-100X4 ו-200X4. מאז לונדון 2012 היא זכתה בזהב בכל 15 המקצים אליהם זינקה בתחרויות בין לאומיות – והציפייה שתעשה זאת שוב בחמשת המשחים בהם תשתתף בריו.

 

עם זאת, יש לה עוד מבצר אחד לכבוש – השיא העולמי ב-200 מטר – אחד האחרונים שנותרו לאחר עידן החליפות. למרות התקדמות מרשימה שעשתה בשנתיים האחרונות, שיאה האישי (1:54.43 שניות) עדיין רחוק 1.45 שניות מהשיא של פדריקה פלגריני. אם תעשה זאת, היא תהיה הראשונה בהיסטוריה שתחזיק בשיא העולמי בארבעת המשחים. אז, אולי, אפילו היא תודה שהיא הגדולה ביותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי