המאבק בין רוני לפוגבה על ההרכב

איך המאבק על החולצה יראה?
איך המאבק על החולצה יראה? |

מוריניו נלחם על הצרפתי כל הקיץ, אך כעת יש בעיה: באיזו עמדה הוא יפתח?

(גודל טקסט)

על החזרה של פול פוגבה נאמר כבר הכל. יותר מדי זמן נמשכה הסאגה המפרכת הזו, על אף שהיה ברור לכולם כיצד היא תסתיים. יותר מדי כותרות שחצניות שיחרר הסוכן השערורייתי והמצליח, מינו ראיולה. יותר מדי רעש נעשה באולד טראפורד, יותר מדי תספורות, תמונות, סרטונים והאשטאגים פורסמו. השיבה של הבן הגולה הביתה למנצ'סטר יונייטד תמורת סכום שיא בתולדות הכדורגל העולמי הושלמה, וב-22:00 (ישיר בספורטHD1) הוא צפוי לערוך הופעת בכורה מחודשת באולד טראפורד, מול סאות'המפטון. אבל באיזה תפקיד?

 

כאן נעוצה אחת השאלות המרתקות והחשובות, והתשובה תקבע רבות לגבי העונה של השדים האדומים. ז'וזה מוריניו קיבל את מבוקשו, והחתים כוכב שמסוגל להוסיף מימדים של כוח, מהירות וטכניקה לקישור המרכזי. ואולם, עוד קודם לכן הוא רכש מבורוסיה דורטמונד את הכשרון הארמני היצירתי הנריך מחיטריאן. זלאטן איברהימוביץ' חייב להיות החלוץ המרכזי, וצריך לשלב בהרכב גם את וויין רוני. נכון לעכשיו, לא לגמרי ברור כיצד יבחר המיוחד הפורטוגלי לעשות זאת.

 

 

 

בשני המשחקים הרשמיים הראשונים של העונה, מול לסטר במגן הקהילה ובבורנמות' בפתיחת הליגה, בחר מוריניו במערך המועדף שלו, 1-3-2-4. מחיטריאן נשאר בשניהם על הספסל, רוני תופקד כפליימייקר מאחורי זלאטן, בעוד אנתוני מרסיאל שובץ באגף השמאלי. את משבצת הקשר הימני מילא מול לסטר בהצלחה מרובה ג'סי לינגארד, ונגד הדובדבנים שיחק בה חואן מאטה. בקישור האחורי, האוהדים לא התלהבו בלשון המעטה לראות את מרואן פלאיני, שפתח בשני המשחקים – לצד מייקל קאריק במגן הקהילה ואנדר הררה הספרדי בליגה.

 

כאשר מנסים לשבץ את פוגבה במערך טקטי זה, ברור כשמש שפלאיני הוא המועמד הטבעי להחלפה. פוגבה לא מתאים להיות הפליימייקר – וגם לא ניתן להזיז משם את רוני. הצרפתי גם לא מסוגל לשחק באגף. מרסיאל חייב להמשיך משמאל, בעוד את המשבצת מימין אמור לתפוס בסופו של דבר מחיטריאן, על אף שזה ממש לא התפקיד האידיאלי עבורו. אם מוריניו שומר על הגישה הטקטית האהובה שלו, פוגבה חייב להיות בקישור האחורי, ורצוי שיקבל יד חופשית להצטרף להתקפות בכל הזדמנות.

 


נאבקו עליו כל הקיץ, ומה עכשיו? (יונייטד, רשמי)

 

חכו רגע. זה הרי בדיוק התפקיד בו נכשל באופן כה נחרץ ממש עכשיו, ביורו 2016. מאמן צרפת דידייה דשאן פתח את אליפות אירופה עם 3-3-4, אבל שינה את הגישה באמצע כדי לאפשר לאנטואן גריזמן לשחק מאחורי אוליבייה ז'ירו. הוא הקריב את אנגולו קאנטה, ושלח את פוגבה לקישור האחורי לצד בלז מטווידי, ב-1-3-2-4 קלאסי. זה לא עבד, בלשון המעטה. פוגבה היה חלש בחצי הגמר מול גרמניה, במיוחד במחצית הראשונה, שלא הסתיימה בתבוסה מבחינת המארחת רק בזכות מנות גדושות של מזל. הוא לא בא לידי ביטוי גם בגמר מול פורטוגל – הכוכב החשוב ביותר בקישור הצרפתי נוטרל. הוא נראה אבוד, לא תרם מספיק להתקפה, לא הצליח למסור כדורים ראויים, ובסופו של דבר נכשל גם בעורף. את שער הניצחון הבקיע אדר בהארכה מהמקום בו קאנטה היה, קרוב לוודאי, מצליח לסגור אותו.

 

לא מפתיע שפוגבה התקשה מאוד בשלהי היורו, כי הוא לא היה רגיל לשחק בתפקיד הקשר האחורי ביובנטוס. הגברת הזקנה תיפקדה פעמים רבות עם שלישיית בלמים וצמד שחקני אגף, מעין 2-5-3, ולפוגבה היה חופש פעולה לנוע על כל המגרש. גם 2-4-4, בו השתמש לא פעם מסימיליאנו אלגרי, איפשר לצרפתי לבוא לידי ביטוי כשחקן רחבה לרחבה. ואולם, כאשר השטחים לפניו נחסמים על ידי חבריו לקבוצה, והוא נדרש למשמעת טקטית גדולה מדי בעורף, הוא הרגיש כמו דג מחוץ למים. האם זה עלול לקרות לו גם אצל מוריניו?

 

תיאורטית, פוגבה יכול להיות משוחרר יותר אם יצוות עם קשר בעל נטיות הגנתיות מובהקות בצמד – כלומר קאריק ולא הררה. אבל האם קאריק, בגיל 35, מסוגל למלא את התפקיד לבדו? זה לא היה פשוט לצד פלאיני מול לסטר, ובאופן כללי ברור שהוא לא יהיה שם לצד פוגבה בכל משחק ומשחק. לכן חייב מוריניו למצוא איזון טוב יותר – אחרת הוא עלול לבזבז את השחקן היקר ביותר שלו בעמדה לא מתאימה.

 


בצרפת הוא כבר נכשל בעמדת הקשר האחורי (Gettyimages)

 

האם המעבר ל-3-3-4 אפשרי? זה יהיה חלומי עבור פוגבה, וגם זלאטן ומרסיאל רגילים מאוד לשחק כך, אבל יתר חברי הצוות יסבלו. מחיטריאן הוא ממש לא קיצוני, ולכן ייאלץ לשחק בעמדה אחורית יחסית או להישאר על הספסל. גם עבור רוני אין מקום טבעי, ומוריניו כבר הבהיר שהוא לא מתכוון להשתמש בקפטן כקשר נסוג. וכך – איך שלא תסתכלו על זה – מתחדד מאוד המאבק בין פוגבה לרוני. תכונותיהם שונות בתכלית, אבל הם נלחמים זה בזה, כי אין ליונייטד שיטה שתתאים לשניהם יחד. גם מחיטריאן הוא צד בעניין.

 

המשחק הערב יעניק לנו אינדיקציה לגבי הכיוון בו מתכוון מוריניו ללכת, וזו הסוגיה החשובה ביותר על הפרק. המאמן יזדקק לגמישות מחשבתית וסבלנות כדי לפתור את הפלונטר שיצר. אם ייכשל במשימה, יונייטד תסבול הן על המגרש והן מבחינת האווירה בחדר ההלבשה.

 


ישמור עליו? (gettyimages)

עוד באותו נושא: וויין רוני

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי